Torstein Norum Bugge Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Benyttet seg av smutthull i testprosedyren.Slik lurte Volkswagen testsystemene trill rundt Lenke til kommentar
Musty Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Står Wolksvagen i artikkelen.. på tysk skal det uttales Volksfagen.... Noe som ikke stemmer der 1 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Man kan vel si at det er lurt å kjøpe seg en Volkswagen relativt fort før prisene går opp betraktelig. Kan tenke meg at det blir en del dyrere når det de oppdaterte tallene skal gå igjennom Norsk toll og avgifter. 1 Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 40 ganger mer faktisk. Jeg nekter å tro at de andre bilprodusentene er 40 ganger bedre. Det er nok noen flere som ikke har rent mel i posen. 6 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 (endret) 40 ganger mer faktisk. Jeg nekter å tro at de andre bilprodusentene er 40 ganger bedre. Det er nok noen flere som ikke har rent mel i posen. Lånte denne fra VG.no 3 biler ble testet. Passat;jetta og X5. Hvor blir det av NOx utslippene til BMW? Og hvor mye NOx slipper USA folka ut med sine overdimensjonerte kjøretøy? De virkelige NOx-utslippene fra Jettaen overskred den amerikanske standarden med mellom 15 og 35 ganger. Passaten lå mellom 5 og 20 ganger høyere, mens BMW-en lå på eller under standarden for NOx-utslipp. Endret 23. september 2015 av leifeinar 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 ..men blir ikke utslipp målt også på tomgang og i fri, eks. ved EU-kontroll? Hvorfor har det ikke blitt fersket da? Lenke til kommentar
Niklasp Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Står Wolksvagen i artikkelen.. på tysk skal det uttales Volksfagen.... Noe som ikke stemmer der Oops, det var min tabbe. Fikset feilen nå Takk! - Niklas Lenke til kommentar
xRun Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 ..men blir ikke utslipp målt også på tomgang og i fri, eks. ved EU-kontroll? Hvorfor har det ikke blitt fersket da? Algoritmene har trolig tatt høyde for dette også. Ifølge CNN ble utslippene justert for optimale testresultater når sensorer oppdaget bruksmønster som ikke var forenlig med kjøring på vei. Det skal bla. ha blitt sjekket for mangel på styring/kurskorreksjoner mens hjulene ruller, som normalt skjer også på testbaner men ikke under testforhold i en garasje, og har også trigget i flere andre test-lignende situasjoner for å unngå avsløring. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Hvordan har de klart å lage en algoritme som struper utslipp, uten at det merkes på effekt? Da kunne jo likegjerne algoritmen alltid være aktiv - mao må de strupe utslippene ved å strupe drivstoff/effekt på et vis, burde ikke det og bli oppdaget på testrulle? At den har halvparten HK av hva som er markedsført? Lenke til kommentar
stBernhardsKløen Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Står Wolksvagen i artikkelen.. på tysk skal det uttales Volksfagen.... Noe som ikke stemmer der Det skal uttales folksvagen, men skal skrives Volkswagen. Lenke til kommentar
Stefski Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Står Wolksvagen i artikkelen.. på tysk skal det uttales Volksfagen.... Noe som ikke stemmer der Det skal uttales folksvagen, men skal skrives Volkswagen. Poenget til Musty var vel at, det som sto i artikkelen (som nå er rettet), på tysk måtte uttales "volksfagen". På tysk heter V "fau", og W "vee". Forøvrig litt morsomt når nordmenn pratet om det bilmerket. Veldig mange som har for seg at det uttales "volksvagen". :-) 1 Lenke til kommentar
turbodelta Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 er viktig og få med at dette også gjelder AUDI! 1 Lenke til kommentar
SkummelType Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 ..men blir ikke utslipp målt også på tomgang og i fri, eks. ved EU-kontroll? Hvorfor har det ikke blitt fersket da? Man måler ikke nOX konsentrasjon ved PKK, man måler CO innhold. Altså karbonmonoksid. nOX er et biprodukt av dieselforbrenning, CO er et produkt av "feil forbrenning", gjerne i form av for mye drivstoff per oksygen. 1 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 (endret) Utslippene av miljøfarlige stoffer er dermed enormt mye høyere i realiteten enn på papiret, og den tyske bilgiganten risikerer å måtte punge ut opptil 148 milliarder kroner for å bøte på skaden. Dette er strafferammen for de <500.000 bilene som er solgt til det amerikanske markedet. Eventuelle krav fra andre land som har kjøpt de resterende 10.5 millioner av slike biler kommer i tillegg. ----- Denne saken kommer ikke som noe sjokk på bilinteresserte. Jeg har selv lurt på hvorfor VAGs dieselmotorer synes å være dårligere enn tidligere modeller, mens de fleste andre produsenter produserer stadig bedre motorer. VAG har riktig nok i alle år hatt støyende og illeluktende "traktor-diesel", men her har de faktisk laget Euro 6-modellen ("EA189") dårligere enn sine forgjengere. Nå har de til og med dårligere dieselmotorer enn Peugeot, og da er det ille. På motsatt ende av skalaen har vi BMW og MB som både innfrir kravene og har lite "diesel-rakl". At VAG beklager skandalen er ganske snodig, de beklager bare fordi de ble tatt. Dette er åpenbart ikke noe uhell, men et bevisst valg som er gjort et godt stykke oppe i hierarkiet. At de har valgt å gå til et såpass drastisk tiltak som å jukse så betydelig viser at de har vært veldig desperate siden den nye motoren deres ikke har vært i nærheten av kravene. Strengt tatt hadde det vært bedre at de beholdt den gamle motoren frem til de hadde løst problemet. At Euro 6-motoren skyter såpas i været med NOx-utslipp kan skyldes justeringer i forbrenningen for å få ned CO2-utslippene, og at VAG rett og slett har blitt et offer for CO2-galskapen. Jeg håper at de som er skyldige blir holdt ansvarlige. Dette er bedrageri i milliardskala, så her burde det vanke lange fengselsstraffer. Også diesel-versjonen av ekstremt populære og Norgesvennlige Passat er rammet av skandalen. Hva ligger til grunn for å kalle Passat en "norgesvennlig" bil? Jeg vet at den selger svært godt, men at det er egentlig lite som gjør den til norgesvennlig. For prisen av en Passat 2.0 TDI får du lett en BMW 318i eller 320d Touring, eventuelt en 318d GT for den som ønsker mer plass. Alternativt en MB C-klasse C 200, e.l. Fordeler inkluderer bedre komfort, bedre holdbare motorer, suverent veigrep, mulighet for ekte firehjulstrekk(noe VAG ikke tilbyr), driftsikkerhet, osv. BMW og MB er ikke dyre når folk ikke går amok på utstyrslista, og du trenger ikke utstyr til 150k i en bil. Når 5-serie og E-klasse er utenfor budsjettet så er 3-serie og C-klasse naturlige valg for familiebiler. Jeg gikk selv for en 3-serie GT som har suveren bakseteplass og romslig bagasjerom, og er mye større enn folk tror. Endret 23. september 2015 av efikkan Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 "Fordelene" du nevner er jo rent subjektive, det er hevet over tvil at om man velger VW/Audi/MB/BMW/skoda/lexus er en smakssak, ikke objektive forskjeller. Jeg gikk fra MB til Audi og har aldri sett meg tilbake. Naboen gikk fra Audi til BMW og er fornøyd med det. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Hvordan har de klart å lage en algoritme som struper utslipp, uten at det merkes på effekt? Da kunne jo likegjerne algoritmen alltid være aktiv - mao må de strupe utslippene ved å strupe drivstoff/effekt på et vis, burde ikke det og bli oppdaget på testrulle? At den har halvparten HK av hva som er markedsført? Jeg tipper at motoren går under en lean-burn modus under vanlig kjøring, som gir økt effekt, redusert forbruk, men som øker NOx-utslippet noe helt kolossalt. Når bilens merker at den er under testing så går den på en rikere blanding og får reduserte utslipp på bekostning av både ytelse og forbruk. Det som er litt forvirrende med dette er at mindre drivstoff-forbruk betyr mer forurensning, noe som ikke gir mening med det første. Jeg antar at det lave forbruket fortsatt er sant, og at forbruket vil øke en god del om Volkswagen bestemmer seg for å reversere juksingen og la alle bilene kjøre med lavt utslipp. https://en.wikipedia.org/wiki/Lean-burn 3 Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Hvordan har de klart å lage en algoritme som struper utslipp, uten at det merkes på effekt? Da kunne jo likegjerne algoritmen alltid være aktiv - mao må de strupe utslippene ved å strupe drivstoff/effekt på et vis, burde ikke det og bli oppdaget på testrulle? At den har halvparten HK av hva som er markedsført? Jeg tipper at motoren går under en lean-burn modus under vanlig kjøring, som gir økt effekt, redusert forbruk, men som øker NOx-utslippet noe helt kolossalt. Når bilens merker at den er under testing så går den på en rikere blanding og får reduserte utslipp på bekostning av både ytelse og forbruk. Det som er litt forvirrende med dette er at mindre drivstoff-forbruk betyr mer forurensning, noe som ikke gir mening med det første. Jeg antar at det lave forbruket fortsatt er sant, og at forbruket vil øke en god del om Volkswagen bestemmer seg for å reversere juksingen og la alle bilene kjøre med lavt utslipp. https://en.wikipedia.org/wiki/Lean-burn Takk for forklaringen - men det betyr jo altså at bilen har hatt færre hk og høyere forbruk i testbenken, rart ikke dette ble oppdaget? Men nå sjekkes kanskje ikke hk og forbruk eksternt.. 1 Lenke til kommentar
clink Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 er viktig og få med at dette også gjelder AUDI! For en som er dårlig på bil-produsenter og sammenheng (meg)....er Skoda helt utenfor dette? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Takk for forklaringen - men det betyr jo altså at bilen har hatt færre hk og høyere forbruk i testbenken, rart ikke dette ble oppdaget? Men nå sjekkes kanskje ikke hk og forbruk eksternt.. Antar bare ting her, så ta det med en klype salt. Leser her at drivstoff-forbruket også skal være høyere enn angitt. Jeg stiller meg litt skeptisk til at dette faktisk er en og samme årsak, da det ofte har vært strid om oppgitt forbruk og faktisk forbruk på flere biler. Det er litt for lett å oppdage når bilen din bruker mye mer drivstoff enn det som er oppgitt. VW har nok satt seg grundig inn i testene som blir begått og bytter elegant mellom de forskjellige modusene basert på hvilken test som skjer. Man kan vel anta at dyno- og utslipp-tester ikke blir begått under en test, siden det ville gjort det vanskelig å jukse på denne måten. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 (endret) er viktig og få med at dette også gjelder AUDI! For en som er dårlig på bil-produsenter og sammenheng (meg)....er Skoda helt utenfor dette? Gjelder alle diesel euro5 motorene til VAG, inkludert Skoda. Hvordan har de klart å lage en algoritme som struper utslipp, uten at det merkes på effekt? Da kunne jo likegjerne algoritmen alltid være aktiv - mao må de strupe utslippene ved å strupe drivstoff/effekt på et vis, burde ikke det og bli oppdaget på testrulle? At den har halvparten HK av hva som er markedsført? Det merkes også på effekt. Var vel en oppveining mellom NOx, CO2 og forbruk. Disse er ikke i direkte samsvar med hverandre. Lånte denne fra VG.no 3 biler ble testet. Passat;jetta og X5. Hvor blir det av NOx utslippene til BMW? Og hvor mye NOx slipper USA folka ut med sine overdimensjonerte kjøretøy? X5 holdt seg faktisk innenfor kravene, så ikke noe som tyder på juks der. Endret 24. september 2015 av blinc 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå