Gå til innhold

hundefører i forsvaret

thea_

Anbefalte innlegg

hei, jeg lurer på om det er noen her inne (som er hundefører i dette tidspunkt, eller for ikke så altfor lenge siden) som kan fortelle litt om tjenesten.

Jeg har selv fått innkallelse i juli, så jeg lurer på hvordan hverdagen er for en som er hundefører. Hva er det dere gjør, hva starter dagen med, hvor mye er du med hundene, hvor mye er du ute i skogen.  

(vet jeg ikke er garantert plass som hundefører enda, med tanke på at det er få plasser og at det er mange som ønsker å bli det). 

MVH

en som gjerne vil bli hundefører

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom du skal inn i Juli så er det eventuelt Ørlandet du vil tjenestegjøre hvis du blir hundefører. 

Du har vanlig tjenestedag fra 7.30 til 15.20. Hvor det da er vasking og frokost før 7.30. Etter inspeksjon løper man med hundene. På mandag, onsdag og torsdag løper man 5km, tirsdag går man 2,5km og på fredag løper du ca 9km. Etter løping er det vask av kennel.

Etter det er det vanlig tjeneste. Hvor det er trening av hund det går i, og de øvelsene hundene skal kunne. Enten trener man etter det befalet vil, mens noen ganger kan man trene på egenhånd. Etter hvert får du trene mer og mer uten befalet. 

Du er veldig mye med hundene. Enten trener du din egen eller så hjelper du de andre med å være figurant for deres hunder.

Eneste dagene man ikke er med hundene er vel hvis det er dager hvor det er satt opp strids trening (skyting etc).

Når jeg var inne så var vi en god del i skogen/utenfor basen. Hadde faste steder hvor vi la ut spor og gikk patrulje etc. Men vi gjorde også det inne på basen. Så i starten var det opp til hva befalet ville. Etterhvert kunne vi bestemme mer selv om vi ville trene på basen eller utenfor. Du har selvfølgelig en eller annen feltøvelse som mest sannsynlig vil foregå i skogen. 

Ettersom du er den del av vaktstyrken så må du sitte på vakt. Ørlandet har et vakthold med alltid en hundefører i vakten. Du har et eget rom i vakten og hunden har eget bur. Du har ikke dagtjeneste mens du er på vakt. Ettersom du skal være klar for utrykning. Så da kan man gjøre som man vil. Enten sove, se på tv, trene med hund eller gjøre noe annet (men du må selvfølgelig ta vare på hunden din. Lufte den, gi den mat og trene noe slik at den blir stimulert). Du går forskjellige patruljer med vaktsoldatene mens du er på vakt. Du sitter som regel bare 3 dager på vakt om gangen (så lenge det ikke er noe spesielt). Så er ikke så ille som f.esk Bodø som har en uke om gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...