Gå til innhold

Tynn eller Feit - Lov og kommentere?

Anbefalte innlegg

Slik som det fungerer nå virker det helt alment akseptabelt å komentere vekten til en som er undervektig.."Nå må du legge på deg" Har du ikke fått skikkelig mat hjemme" etc etc..

Men med en gang det kommer til noen som er overvektig er dette plutselig fyfy.. Vi kan ikke kalle noen "Feit" "Stor" etc etc etc..  Men det er fult tillat å kalle undervektige for spinkel, hengslete etc og blir som regel akseptert uten noen form for ettertanke..

Hvorfor er det greit at lubbene personer kan kommentere vekten i en negative måte til noen som er undervektig, men ikke motsatt..

Nå vet jeg ikke om dette er noe som er annerkjent fakta, men noe jeg føler på da jeg varierer mellom 59 og 65 kg og er 180 høy og hørt en del komentarer (men ler litt for meg selv at de burde tenke på seg selv)... :hmm: Jeg personlig er veldig forsiktig med komentarer til overvektige, men hvorfor er ikke det likegyldig..

Edit: Beklager gramatikkfeil i overskriften...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg er ikkje overbevist om at det er meir greit å kommentere utsjåanden til undervektige enn å kommentere på overvektige.

Men i den grad dette stemmer så er det meir akseptert å komme med kommentarar eller råd som folk forholdsvis enkelt kan følge om dei vil. Mange har kanskje den oppfattninga at ein undervektig person lettare kan legge på seg for å bli normalvektig enn det er for ein overvektig person å slanke seg?

Slik type kritikk på utsjåanden vil også tolkast forskjellig alt etter om det er kjentfolk eller framande som kommenterer. Kjentfolk gjer det ofte i beste meining, medan andre gjer det for å erte vedkommande.

Lenke til kommentar

Det handler nok om at de fleste av oss tror det er veldig lett å legge på seg, typisk fordi mange flere sliter med å holde vekta nede enn å få den opp. Man antar at andre har de samme problemene som en selv, og tenker derfor som The Avatar sier at det å kommentere noe man enkelt kan fikse ikke er så farlig. Dessuten er det jevnt over mer stigma knyttet til å være over- enn undervektig, slik at det å si at noen er for tynn rett og slett ikke oppleves (generelt sett, ikke nødvendigvis av mottakeren) som like slemt som det å si at de er tykke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette kjenner jeg meg igjen i. Er selv 192 og veier ca 75. Jeg får ofte kommentarer på at jeg er så tynn og lang osv. Dette er ikke ting jeg bryr meg om fordi det som regel er fra kompiser osv mest ment som spøk. MEN dersom noen kaller en overvektig/feit for feit eller diger da er det plutselig mobbing eller ment som frekt. Merkelig samfunn vi lever i

Lenke til kommentar

Dette kjenner jeg meg igjen i. Er selv 192 og veier ca 75. Jeg får ofte kommentarer på at jeg er så tynn og lang osv. Dette er ikke ting jeg bryr meg om fordi det som regel er fra kompiser osv mest ment som spøk. MEN dersom noen kaller en overvektig/feit for feit eller diger da er det plutselig mobbing eller ment som frekt. Merkelig samfunn vi lever i

Som forklart av opptil flere, så er det ikke så merkelig, det har en årsak.

AtW

Lenke til kommentar

Som forklart av opptil flere, så er det ikke så merkelig, det har en årsak.

AtW

Jeg er også enig med Herr Brun, men selv om det har en årsak så synes jeg det fortsatt er litt merkelig at det ikke stoppes av fornuften.

Folk tar seg friheten til å kommentere på noe de mener er nødvendige endringer ved andre personer og det gjerne uten kjennskap til "problemet". Avsender føler ikke at de har gjort noe galt og uten intensjon om å såre, mens mottaker føler seg mindre verdt samt følelsen av at avsender setter seg i en bedre og "feilfri" posisjon.

Det finnes mange ting man føler er riktig å si, men etter en kort runde med fornuft, kanskje ikke er så hensiktsmessig å si allikevel. 

Lenke til kommentar

Folk tar seg alt formye friheten til å komentere vekten min, men om jeg skulle finne på å komentere vekten deres ville jeg nærmest blitt halshugget..  Eneste forskjellen er at jeg er tynn.. Og folk må vite at det er forbanna vanskelig å legge på seg også..

Jeg prøvde en periode å legge på meg, tvangsspise alt jeg kom over, men ente opp med å bare bli ekstremt kvalm etter formye mat.. For å så ikke klare å få i meg mer føde på nesten ett døgn.. Som trolig mange overvektige sier er det gener som står på spill, men for min del er det bare at jeg makter ikke å få i meg nok mat, samtidig har jeg aldri forstått hvordan folk kan bli overvektig da det er så enkelt som å ikke spise... Noe jeg lett klarer..

Lenke til kommentar

Gener har sikkert mye å si, men livsstilen og kostholdet tror jeg personlig har mest å si. Jeg har gener for å være "feit" og har vert 40 kg overvektig, men ved å legge om kosthold og livsstil, har jeg nå vert "normalvektig" i ca. To år.

Jeg tror at enten en skal legge på seg eller ta av, så må det jobbes med hver dag, og ikke bare noen krafttak innimellom.

Lenke til kommentar

Det har også litt med korleis ein tar til seg næringa.

Dersom ein har ein diett som i all hovedsak består av kalorifattige grønsaker så blir ein lei av å tygge lenge før ein trykker i seg meir mat enn behovet tilseier. Og motsatt om ein ett veldig fettholdig og sukra mat så er det veldig lett å få i seg for mykje energi utan å merke det. Særlig kalorier i flytande form som brus eller saft er det lett å få i seg formykje av sidan det er veldig mykje energi i sukkerholdigdrikke men utan at det gir særlig mettheitskjensle.

Lenke til kommentar

Eneste forskjellen er at jeg er tynn.. Og folk må vite at det er forbanna vanskelig å legge på seg også..

...samtidig har jeg aldri forstått hvordan folk kan bli overvektig da det er så enkelt som å ikke spise... Noe jeg lett klarer..

Der ligger jo nøkkelen, folk, inkludert deg, har vanskelig for å forstå at det motsatte de sliter med ikke alltid er enkelt, og flertallet har større problemer med å holde vekta nede enn oppe.

AtW

Lenke til kommentar

I dagens samfunn kan jeg ikke skjønne hvor vanskelig det skal være å gå ned... eller opp i vekt. Last ned en app og skriv ned alt du trøkker i deg. Appene regner også ut hvor mye du trenger for å gå ned eller hvor lite du kan spise for å gå ned. Med noen tweaks i kostholdet så er det gjort. Det finnes også kostholdsplanlegger på nett som kan si hva du skal spise fordelt på forskjellige måltider.(ref .eatthismuch.com) Jeg har gjort begge deler, og jeg synes ikke den ene er vanskeligere enn den andre. Dette dog etter flere år med kvalme av å trøkke i meg litt mer mat enn det jeg orker :)

Nå går jeg opp og ned for å bygge muskler. Opp til 17% kroppsfett på bulk, og går ned til 10% på cut.

Det som er fakta er at noen blir kåte av å se kake uansett hvilken tilstand de er i, mens noen ikke føler noe av å se en kake selv om de er sultne. Jeg er i den siste kategorien, så for min del blir ikke viljestyrken min brukt opp på en cut, fordi jeg ikke nødvendigvis må bruke viljestyrken på å ikke overspise. Dette er vanskelig for de som er i den første kategorien. Men, vil man så klarer man det. 

Jeg har hatt samme problemet som TS, og er enig at det er irriterende når folk sier "det er bare å". Jeg trudde det var helt umulig å gå opp. Så jeg kan forstå feite menneskers "kamp" mot fedmen, samtidig som jeg forstår tynne mennesker. Det jeg ikke forstår er det kroniske "det går bare ikke"-mindsettet til folk, når de har prøvd "alt". En kompis sa det i våres. Han var bekymret for Frankrike turen vi skulle på mtp vekta. Han mente han ikke spiste noen ting. Men, så tipset jeg han om myfitnesspal, sa at han burde bytte ut god morgen yoghurt med gresk yoghurt, og alle brødskivene med knekkebrød, kutte ut det daglige inntaket av snacks med noe frukt og grønt, og han ble med på sykkelturene jeg tok og han gikk jaggu ned 10 kg i våres. En person som spiste "ingen ting" og hadde "prøvd alt" gikk ned 10kg med litt kick in the butt. Hmmm.

Det er ei annen jeg kjente som alltid skulle ned i vekt. Og forstod aldri hvorfor hun ikke gikk ned. Men, når hun kom på fest, så kunne hu si hvor mett hu ble av biffen og fløtepotetene hun spiste, at hu ikke ble full av å drikke engang. Holdt på å sprekke sa hun. Men, hvem satt med potetgullskålen i fanget etter ett kvarter? Jo, slankedama. Det må jo være lov å gi en kommentar til hu om at det kanskje er lurt om hu setter den fra seg hvis hu på død og liv vil ned i vekt?? Eller?

Om det skal være lov å kommentere? Tja. Jeg synes vi skal respektere at noen mennesker ikke har utseende eller helse som prioritering, men hvis personen er kronisk på vei opp eller ned i vekt, så bør det være lov med bemerkninger. Husk at dette er de mest hårsåre menneskene, fordi de faktisk prøver (ikke godt nok i mine øyne) så man trenger jo ikke å være slem.

Grunnen til at det er forskjell på å kommentere at en person er feit, enn at en er tynn er at fedme er mindre normalt enn at man er tynn, og det tror jeg feite folk vet innerst inne. Derfor kan det nok hende de feite tar seg mer nær av det enn om en tynn person blir kommentert. Dette er riktignok bare min oppfatning, så det kan tas med en klype salt eller whatever.

Til TS. Tvangsspising hjelper sjelden. Det er over tid man legger på seg. Lag en smoothie, så kan du fort få i deg 1000 kalorier ekstra uten å tenke på det. 

Lenke til kommentar

I dagens samfunn kan jeg ikke skjønne hvor vanskelig det skal være å gå ned... eller opp i vekt. Last ned en app og skriv ned alt du trøkker i deg. Appene regner også ut hvor mye du trenger for å gå ned eller hvor lite du kan spise for å gå ned. Med noen tweaks i kostholdet så er det gjort.

Jeg har hatt samme problemet som TS, og er enig at det er irriterende når folk sier "det er bare å". Jeg trudde det var helt umulig å gå opp. Så jeg kan forstå feite menneskers "kamp" mot fedmen, samtidig som jeg forstår tynne mennesker. Det jeg ikke forstår er det kroniske "det går bare ikke"-mindsettet til folk, når de har prøvd "alt".

Om det er berre å trykke inn alt på ein app for å gå ned i vekt så må det vell være like lett å gjere akkurat det same for å gå opp?

Utfordringa ligg ikkje berre i å vite kor mykje energi det er i maten du putter i deg. Utfordringa ligg i å slutte å ete sjølv om du fortsatt kjenner deg svolten, eller å trykke i deg den siste poteta som du må ha for å få i deg nok energi sjølv om du eigentleg er mett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tja, folk reagerer forskjellige på det, de som kommenterer min vekt leker med helsen sin. Personlig ser jeg ikke behovet andre har for å kommentere og fortelle personer om de må gå ned eller opp, vi er klar over det selv! Det man derimot kan fortelle er jo når motparten begynner å bli en frekk faen og blande seg borti ting man ikke har noe med. Det er fint for TS at han greier å gå opp og ned som han vil, selv er jeg glad i mat, og ser ut deretter, og ja, jeg vet det ikke er bra for helsen, men jeg har et livssyn som også tilsier at jeg vil heller kose meg nå, enn å skulle leve til jeg blir 90. 

Lenke til kommentar

I dagens samfunn kan jeg ikke skjønne hvor vanskelig det skal være å gå ned... eller opp i vekt. Last ned en app og skriv ned alt du trøkker i deg. 

Du forutsetter uendelig viljestyrke, eller at alt som er lett for deg er lett for andre, noe er lett for noen, andre ting er lett for andre.

AtW

Lenke til kommentar

I dagens samfunn kan jeg ikke skjønne hvor vanskelig det skal være å gå ned... eller opp i vekt. Last ned en app og skriv ned alt du trøkker i deg. Appene regner også ut hvor mye du trenger for å gå ned eller hvor lite du kan spise for å gå ned. Med noen tweaks i kostholdet så er det gjort.

Jeg har hatt samme problemet som TS, og er enig at det er irriterende når folk sier "det er bare å". Jeg trudde det var helt umulig å gå opp. Så jeg kan forstå feite menneskers "kamp" mot fedmen, samtidig som jeg forstår tynne mennesker. Det jeg ikke forstår er det kroniske "det går bare ikke"-mindsettet til folk, når de har prøvd "alt".

Om det er berre å trykke inn alt på ein app for å gå ned i vekt så må det vell være like lett å gjere akkurat det same for å gå opp?

Utfordringa ligg ikkje berre i å vite kor mykje energi det er i maten du putter i deg. Utfordringa ligg i å slutte å ete sjølv om du fortsatt kjenner deg svolten, eller å trykke i deg den siste poteta som du må ha for å få i deg nok energi sjølv om du eigentleg er mett.

Ja, det har jeg også skrevet i innlegget mitt. Det er like lett å gå opp som å gå ned. Eller prinsippet er like lett. Som jeg også sa, så er det forskjeller på hvordan mennesker oppfører seg rundt mat. Jeg skrev også dette i posten min.

Utfordringen er vel å lage et kosthold som gjør at man ikke blir for fort sulten(om man skal ned i vekt). Så det er ikke alltid bare hvor mye man spiser, men også hva man spiser.

I dagens samfunn kan jeg ikke skjønne hvor vanskelig det skal være å gå ned... eller opp i vekt. Last ned en app og skriv ned alt du trøkker i deg. 

Du forutsetter uendelig viljestyrke, eller at alt som er lett for deg er lett for andre, noe er lett for noen, andre ting er lett for andre.

AtW

Nei, det har jeg ikke forutsatt. Jeg skrev til og med om at viljestyrken ble mindre brukt opp hos meg fordi jeg ikke får de samme følelsene av å se en kake som en feit person.

Man kan ikke gjøre så mye med viljestyrken, men man kan gjøre noe med det som bruker opp viljestyrken. Hvis man har cola i kjøleskapet, og den frister, men lar vær å drikke den til frokost, så har man allerede brukt opp litt viljestyrke, og drikker mest sannsynlig den colaen på kvelden. Hvis man ikke har colaen i kjøleskapet, eller i hjemmet i det hele tatt, så tar man vare på viljestyrken til andre beslutninger.

EDIT: Fjernet litt fyllmasse...

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...