mariasl Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Jeg har en gammel stasjonær- pc, som jeg tidligere koblet opp mot en gammel samsung flatskjerm... Pc'en har KUN vga. Men nå har den gamle skjermen takket for seg og tiden er inne for å investere i ny tv. Som student klarer jeg ikke å finne en "god" tv med vga- tilkobling til rimelig pris! Jeg finner derimot mange gode tv'er som har både hdmi og usb (men ikke vga). Det jeg lurer på er om det er noen måte å koble opp pc'n (vga) til en flatskjerm på? - Som da har kun hdmi/komponent/usb- tilkoblinger..? Jeg investerte i en vga-hdmi converter, men dette resulterte i grynete visning som viste halvt bilde/forskyvet bilde. Dessuten ble signalet borte etter at "bootingen" på pc'n var over, og man gikk inn i windows. (Skjønner ikke helt hvorfor...) Jeg vil altså unngå convertere, og lurer på om det finnes en mer "direkte" måte å bruke en moderne tv som skjerm på? At vga sender analoge signaler og at hdmi kjører på digitale signaler, er jeg klar over... Men det å overføre lyd fra pc'n er ikke nøye, - jeg vil bare få opp et skjermbilde! Håper noen andre her har erfaring med dette... Lenke til kommentar
J. Fredrik Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Jeg investerte i en vga-hdmi converter, men dette resulterte i grynete visning som viste halvt bilde/forskyvet bilde. Dessuten ble signalet borte etter at "bootingen" på pc'n var over, og man gikk inn i windows. (Skjønner ikke helt hvorfor...) Er du sikker på at du festet den ordentlig, og at det ikke er noen skader på kabelen? Må det være et TV, kan du bruke en PC skjerm? Hvor stor må den være? Hva er rimelig pris? 24" for rundt tusen kroner? https://www.komplett.no/search?q=skjerm&pricegross.min=200&pricegross.max=5000&pricegross.omin=49&pricegross.omax=895995&sort=Price%3AASCENDING&category=10392_Skjermer&subcategory=11158_Skjermer http://www.elkjop.no/catalog/data/no_pc_skjerm/pc-skjerm Lenke til kommentar
mariasl Skrevet 22. september 2015 Forfatter Del Skrevet 22. september 2015 Jeg investerte i en vga-hdmi converter, men dette resulterte i grynete visning som viste halvt bilde/forskyvet bilde. Dessuten ble signalet borte etter at "bootingen" på pc'n var over, og man gikk inn i windows. (Skjønner ikke helt hvorfor...) Er du sikker på at du festet den ordentlig, og at det ikke er noen skader på kabelen? Må det være et TV, kan du bruke en PC skjerm? Hvor stor må den være? Hva er rimelig pris? 24" for rundt tusen kroner? https://www.komplett.no/search?q=skjerm&pricegross.min=200&pricegross.max=5000&pricegross.omin=49&pricegross.omax=895995&sort=Price%3AASCENDING&category=10392_Skjermer&subcategory=11158_Skjermer http://www.elkjop.no/catalog/data/no_pc_skjerm/pc-skjerm Ja, er ganske sikker på at alt satt ordentlig. Er litt kresen, og ønsker å kjøpe en 42"+ skjerm på 100hz eller mer. Rimelig pris vil si innenfor 4k. Det MÅ ikke være tv, men skjermer på den størrelsen virker å være enda dyrere... Har sett på alt som er på nettet, men finner ingenting som er innafor kravene og kommer med vga. Virker som vga er på tur til å dø ut. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Hva slags oppløsning er det på tv-en (native)? Har du denne oppløsningen satt opp i Windows? Lenke til kommentar
mariasl Skrevet 22. september 2015 Forfatter Del Skrevet 22. september 2015 Hva slags oppløsning er det på tv-en (native)? Har du denne oppløsningen satt opp i Windows? På den tv'n jeg prøvde converteren på fant jeg ikke innstillingene for oppløsning... Og å endre oppløsning på stasjonæren uten skjerm var en tapt sak, siden jeg ikke så noen ting Vil altså helst ikke bruke converter... Så nå er både den og "test- tv'n" ute av huset. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Å, du har overhodet ingen skjerm du kan bruke da? Det er kinkig. Er ingen ekspert på bildesignaler, men i mitt hode må det være et visst samsvar mellom oppløsning ut og oppløsning som tv støtter. Får du da ikke endret oppløsningen i Windows, står du fast. Men jeg vet ikke om det strengt tatt er nødvendig. Finner du ikke tv med VGA, så kanskje du finner en med DVI. Overgang fra VGA til DVI er en enkel sak, så fremt tv-en faktisk støtter analogt signal altså (DVI-I, lite trolig å ha utelukkende analog DVI-A). Lenke til kommentar
mariasl Skrevet 23. september 2015 Forfatter Del Skrevet 23. september 2015 Å, du har overhodet ingen skjerm du kan bruke da? Det er kinkig. Er ingen ekspert på bildesignaler, men i mitt hode må det være et visst samsvar mellom oppløsning ut og oppløsning som tv støtter. Får du da ikke endret oppløsningen i Windows, står du fast. Men jeg vet ikke om det strengt tatt er nødvendig. Finner du ikke tv med VGA, så kanskje du finner en med DVI. Overgang fra VGA til DVI er en enkel sak, så fremt tv-en faktisk støtter analogt signal altså (DVI-I, lite trolig å ha utelukkende analog DVI-A). Ja, DVI kan jo være en god ide! Har en adapter liggende... Men tror kanskje at det er enda mer utdødt enn vga Men da har jeg ihvertfall enda et alternativ! Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Ja, DVI kan jo være en god ide! Har en adapter liggende... Men tror kanskje at det er enda mer utdødt enn vga Men da har jeg ihvertfall enda et alternativ! Øh, vel i pc-verdenen er DVI arvtageren til VGA. Hvordan det ser ut i tv-markedet vet jeg ikke, men har vanskelig for å tro at det skulle være noe annerledes der. Tanken bak VGA og DVI inn på tv er jo nettopp å kunne koble til en pc, så da må du jo følge trenden i pc-markedet. Du blander dem vel ikke? Lenke til kommentar
mariasl Skrevet 23. september 2015 Forfatter Del Skrevet 23. september 2015 Ja, DVI kan jo være en god ide! Har en adapter liggende... Men tror kanskje at det er enda mer utdødt enn vga Men da har jeg ihvertfall enda et alternativ! Øh, vel i pc-verdenen er DVI arvtageren til VGA. Hvordan det ser ut i tv-markedet vet jeg ikke, men har vanskelig for å tro at det skulle være noe annerledes der. Tanken bak VGA og DVI inn på tv er jo nettopp å kunne koble til en pc, så da må du jo følge trenden i pc-markedet. Du blander dem vel ikke? Diskuterer ikke hva som kom først, men at det på tv- markedet virker å være mer "populært" med vga enn dvi. Er bare det at jeg ikke kan huske å ha sett noen større tv- skjermer (produsert siden 2013) med DVI, så det virker som at det finnes enda færre med dvi enn med vga... ... Hadde ikke pcn min vært så utdatert så hadde det jo ikke vært noen sak Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Diskuterer ikke hva som kom først, men at det på tv- markedet virker å være mer "populært" med vga enn dvi. Er bare det at jeg ikke kan huske å ha sett noen større tv- skjermer (produsert siden 2013) med DVI, så det virker som at det finnes enda færre med dvi enn med vga... ... Hadde ikke pcn min vært så utdatert så hadde det jo ikke vært noen sak Prisjakt.no ser ut til å være enig med deg, merkelig som jeg enn syns det er. Likevel, om det ikke er så mange, så kanskje er den ene du finner med DVI bedre enn resten. Et annet alternativ er å investere i et billig, men mer moderne skjermkort som har nyere løsninger for bildesignal. Da åpner du jo opp mange flere muligheter for tv også. Med digitalt signal vil du få bedre bildekvalitet også, etter denne artikkelen å dømme. Eller er hovedkortet i pc-en såpass gammelt at det ikke har PCI-E? Lenke til kommentar
mariasl Skrevet 23. september 2015 Forfatter Del Skrevet 23. september 2015 Et annet alternativ er å investere i et billig, men mer moderne skjermkort som har nyere løsninger for bildesignal. Da åpner du jo opp mange flere muligheter for tv også. Med digitalt signal vil du få bedre bildekvalitet også, etter denne artikkelen å dømme. "Billig skjermkort" med hdmi var litt vanskelig å finne, men så er jeg ikke så dreven på det området heller... Problemet er løst nå ihvertfall, da jeg har funnet en brukt, men forholdsvis ny tv med vga Mange takk for alle forslag! Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 VGA har analoge signaler. DVI og HDMI har digitale signaler. Du kan enkelt kople en DVI-kabel fra PC-en (Hvis den har DVI-utgang), til TV-en med en DVI til HDMI adapter. https://www.123elektronikk.no/dvi-til-hdmi-adapter/dvi-hdmi-adapter.asp Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 VGA til HDMI er problematisk fordi signalet må konverteres fra analog til digital. Med DVI får du ikke dette problemet, og kan i stedet bruke en enkelt adapter. Du trenger altså ikke et kort med HDMI, bare DVI, og det har de hatt i omtrent 15 år nå. Kanskje neste gang da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå