Gå til innhold

Bruker anmeldelse av Rome 2 med CAC mod.

Anbefalte innlegg

CAC står for 

Conflictus Antiquarum Culturarum

Det er ca. 2 år siden jeg spilte Rome 2 Vanilla, så bortsett fra noen ting, husker jeg ikke forskjellen på. Så 90% av tiden blir spillet med CAC mod reviewt for seg selv.

CAC moden konsentrer seg for det meste på slagene, de har sikkert gjort ting som å justere ditten og datten å kampanje kartet, men er få av disse jeg husker forskjell på. Det er bare en ting jeg vet de har forandret og dette er viktig om man liker å spille som roma.

Roma startet som et kongerike og slåss som hoplites på samme måte som grekerne Etter noen kriger på 400 f.kr tallet slåss de må Samittene, en annen Italiensk klan. Som romere er romere så de stjal formasjonene og hær strukturen dems. Den ble kalt Manipler systemet.  

Kort fortalt gjorde dette at en romersk legion besto av 3 linjer med infantri samt en sky med lett infanteri og kavaleri. Først gikk skyen med lett infanteri, de kastet spyd og meninga var at de skulle slå fiendens lette infanteri så de kunne komme helt frem til linjene til fienden og kaste spyd på de. (dette skjeddet skjeldent.  Når linjene med infanteri nærmet hverandre trakk det lette infanterit seg til siden eller inn i rekkene til infanteri. 

Første linje med infanteri besto av Hastati, i starten av Manipler æran var de de fattigste romerske borgerne, Senere ble det gjort om til at de var de yngste om minst ærfarne. Ofte så de sin første krig når de var hastati. 
Andre linja besto av Principes disse var eldre og hadde sett en krig eller to. 

Begge disse linjene besto av 1200 mann i 10 enheter på 120 mann. Skyen av lett infanteri besto også av 1200 mann. 
Til slitt sto Triarii, de var veteraner med flere kampanjer bak seg, de med best moral osv. De var 600 man i 10 enheter på 60.

Kavaleriet besto av 300 mann fra "heste adelen" 

Hver romersk legion hadde også alltid en alliert legion, dette var italinere som var bunnet til roma men ikke roma selv, de så nesten like ut, men noe anderledes rusting, men hadde samme formasjoner, eneste forskjellen var at de hadde 600 kavaleri i stede for 300(de hadde en større kultur for kavaleri) 
Hver legion var på 4400-4700 mann, så en "consular" hær var minimum 9000 mann. Så klart mange legioner sto sammen, det var skjeldent at hærene var mindre enn ca. 20 000. 

Dette var legionene som slåss mot Pyrrhs og Mot hannibal og som tok over deler av hellas osv.
Denne type legion varte fra 350 f.kr til 107 f.kr. Når den mer kjente cohort baserte legionen dukket opp dette var legionene som Caesar brukte. Etter Roma ble et kesier rike dukket så enda en versjon opp(den du ser i Gladiator) Senere dukker den siste opp mot slutten før Roma faller fra hverandre(den delen er ikke med i Rome 2)
Problemet med Vanilla rome er at på ca. 20 turn kunne du gå fra Manipler legionen til Caesar type legionen. Ofte sånn 200 år før det faktisk skjedde. Ikke bare det men du måtte nesten gjøre det da Hastati var uburklige soldater.

I CAC modden har de gjort at det tar mye lengre tid å komme til Marian Reforms(som da førte til Caesar type hærer. Og Hastati er mye mer effektive soldater. 

Dette er egentlig det eneste jeg vet de har forandra på kampanje kartet.

Så hva har blitt gjort med slagene, vel de varer mye lengre, hovedsaklig fordi enheter bruker mye lengre tid på å løpe/bli utsletta. Slagene i vanilla rome tar ofte under 10 minutter å bli ferdige med, en slag i rome 2 med CAC tar lett 20 minutter og faktisk har det skjedd flere ganger at 40 minutter har gått(tiden jeg har satt som max) Alle enheter "tåler" mer men kavaleri spesielt har fått mye mer "stamina" 

Det har blitt lagt til og reskinna redesigna masse enheter, nesten alle enheter har fått en forandring. 
Min første kampanje var Hannibal at the gates som er en tillegs kampanje.

Som handler nettopp om den Andre Punner krigen, Jeg spillte som Kartago, mot roma, samt div små stater. En god kampanje. Der merket jeg godt forskjelene på vanilla. De beste enhetne mine (african vetrans" tåler drit mye juling, de er 120 mann og med mindre de blir omringet skal det mye til å ta knekken på de.  Og dette stemmer jo med virkligheten, under slike slag enten det er i antikken eller middelalderen, Så lenge begge sider står ansikt til ansikt vil det være en sakte nedkjøring, relativt få vil bli drept og skadet, det vil være pauser i kampene, før de går på igjen. I flere timer kan bare noen hundre ble drept eller skadet. Dette er pga. div ting som teknologien og menneskelig fysikk og psyke. 

Når en side trekker seg tilbake eller rømmer(av utmattesle tap av moral osv) Det er da slaktinga starter. Med mindre begge sider har hatt frem og tilbake med fluker og stalibieringer osv. vil seiershærrene ha mye færre tap enn taperen.

Slik er det ofte i Rome 2 med CAC. En enhet selv med semi gode soldater vil holde ut lenge i front mot front kamp. Det er egentlig 2 måter å drepe de på effektivt, flanke de eller peppre de med missiler. Jeg har spilt 3 kampanjer og alle 3 brukte jeg samme generele taktikk. Hold de med infanteriet kjør kavaleri opp i rompa på fienden når de er opptatt med infanteriet mitt. Dette var taktikken til Alexander den store, og vel de fleste på den tiden, untaket er romerne som ofte hadde lite kavaleri og var hovedsaklig et infanteri folk.
Så taktikken er enkel nok, men det er jo ikke alltid den går smertefritt. Som nevt Kavaleri har mye mer stamina i CAC noe som gjør at kvaleri vs kavaleri kamper tar en EVIGHET. 

Så si jeg står der med mine fine soldater, og blir angrepet av fienden, jeg sender mitt kavleri ut på sidene av hæren min for å kjøre opp i rompa på fienden. vel problemet er at fienden også ofte har kavlaeri, og de stopper mitt, selv om mitt kavleri er bedre enn deres(noe det ikke alltid er) vil kavaleri vs kavleri ta en evighet. Så da sitter jeg der da, og prøver å holde kontroll på linja/linjene mine med infanteri mens kavaleriet mitt er opptatt. 
Er infanteriet mitt overlenget, er det jo greit, jeg vil miste litt flere folk enn jeg vil men jeg vinner. derimot har fienden 2 ganger så mye infanteri som meg vel da må jeg bare prøve å holde ut til kavleriet mitt er ferdig med fiendens kavaleri så de kan ta ut fiendens infanteri. Og her snakker vi 5+ minutter med tid hvor jeg må prøve å styre infanteriet mitt så de holder ut, mes de duste folka på hest koster seg et annet sted. 

Man vil så klart møte andre problemer der slike taktikker ikke funker. Når jeg spilte som Selucid empire, så expanderte jeg øst over, og der er det horder med steppe folk der hærne nesten bare er hestefolk med buer. Mitt tunge infanteri og kavaleri er sitting ducks. Det ender jo med at du begynner å produsere dine egene horse archers og slik. Mitt infanteri som består hovedsaklig av phalangites med 7 meter lange spyd er usårbare i frontangrep fra infanteri eller kavleri av disse steppe folka, men blir de peppra i 20 minutter av tusenvis av piler, vel da er de fucka.
Men får du kjørt kavaleriet i rompa på infanteri er det ekstremt effektivt. fiendens soldater kan være nesten 100% i både moral og antall soldater og likevel løpe når 80 tungt armerte kavalerister kjører opp i rompa dems med 5 meter lange lanser.  Eneste som ikke løper nesten med en gang er elite soldater og generaler osv.  Noen ganger kan jeg vinne slag med tap på 12 mann og drepe 3000 fiender. 
Dette fører til at alle mine hærer har mer kavaleri i seg med CAC mod enn de hadde i Vanilla Rome 2. Ofte har jeg 7-8 enheter med kavaleri i en hær på 20 enheter. 

Seiges er like uburklige i CAC som i vanilla så jeg auto resolve de. 
Jeg prøver også å spille med ca. realistiske hærer. Så når jeg spilte som Kartago kunne jeg bygge hærer på 15 african vetrans og 5 elite kavleri, men det er jo ikke realistisk. Kartago brukte mye leiesoldater(vel alle om du bruker leiesoldat ordet litt bredt) Noen var afrikanere både fra inni Kartao sitt domene og fra allierte. De brukte også mye spanske og celtiske tropper. Hannibal sin hær var 70% eller mer ikke kartagiske. Ved Cannea hadde han bare 10 000 afrikanske soldater(de som er african vetran i CAC) resten av hans 40 000 store hær var celtere(både spanske, franske og italisnke celter) samt ikke celtiske spanjoler, og Numidere, Faktisk var ikke noe av kavaleriet hans ved Cannae kartagisk, alt var celtisk, spansk eller numidisk.  Så hærene mine i Hannibal at the gates var ofte 50% eller mer ikke kartagiske. Nå som roma kunne jeg bygge hærer med bare Triarii(en av de meste troppene i hele jævla spillet) Men det var ikke slik roma hadde sine hærer, Så nesten alle mine romerske hærer er blå kopier av hverandre. Den bestå av 2 hastati, 2 principes, 1 triarii, 1 velites, 2 romersk kavaleri og 3 slingers/archer.  Den har også 2 allierte hastati, 2 allierte principes, 1 alliert Triarii, 1 allierte velites og 3 allierte kavaleri. Jeg stiller de til og med opp hvor en side er romersk og en side er allierte. Nerden som jeg er.

Spillet blir langt mer interesant på den måte og CAC er for meg must have mod, om CAC modden noen gang ikke blir tilgjenglig på nettet. Vil jeg nok aldri spille Rome 2 igjen.
Den gjør Rome 2(som er er meget blæ spill) til noe som er veldig tilfredstillende å spille. Med CAC 2 kan jeg si at jeg koser meg mer med Rome 2 enn jeg har gjort med noen annet Total war spill siden Rome 1

Noen bilder til slutt.

Her ser man mine African vetrans blir stormet av noen ørken folk.
Mitt største problem er at han som lagde modden påstår at de ikke brukte spydene sine, og var 100% sverd folk, noe jeg ikke finner noen kilder på i det hele tatt, De er alltid referert til som spydmenn. 

roma%20siste%20slag_zpsoe14dxjg.jpg

Som nevnt holde fiender forfra er lett, spesielt når du har hoplites som ser ut til å være ekstra vanskelige å drepe forfra,

roma%20teite%20folk_zps9v0gtbio.jpg

Så jeg holde de ved broen og ridde de ned bakfra.
roma%20teite%20folk2_zpsgi7mxaqm.jpg

Som Selucids kjempet jeg for det meste mot disse steppe folka, en av de få virkelig kule slagene, var mot macedonia som er utstyrt likt som meg.

push%20of%20pike2_zpserdmlgor.jpg

push%20of%20pike_zps76finpqb.jpg

Jeg spiller nå som roma og så langt har jeg bare kjempet mot disse skitene barbarene, ingen av de siviliserte landene vil slåss mot meg. Så jeg dreper spanjoler, celtere og germanere.

legion%203_zpsonfwrjvy.jpg

legion_zps31od9wqs.jpg

legion%204_zpscwkwbmaf.jpg

legion%205_zpseqa6gbbx.jpg
Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin anmeldelse. Personlig er jeg ikke så gira på så lange slag, men delen hvor enhetene er mer historisk korrekt i forhold til styrke er ganske morsomt.

Vil forøvrig bare påpeke at størrelsen på Legionene fra og med 300 år f.Kr begynte å bli mindre, men flere av dem. Rundt år 200-100 f.Kr var en del legioner ned i 1500-2000 mann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...