stasomfaen Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Hei!Starter med å si at jeg hadde astma som barn. Hadde litt problemer til 8.klasse, men siden da har jeg ikke brukt medisiner i det hele tatt, aldri vært kortpustet, ikke vært surklete/pipete pust. Altså NULL indikasjoner på astma.Søkte fallskjermjeger, fikk avslag fordi jeg hadde astma (sto på papiret), testet på nytt hos lege og ble erklært "frisk". Søkte på nytt og fikk komme til opptak. Har avtjent førstegangstjeneste (2012-2013).I helgen skal jeg på fallskjermkurs sivilt og trengte legetester. De fant ut at de skulle teste pusten min, så vi testet. Resultatet var litt dårlig... Noe som var sjokkerende for meg også. Fikk astmamedisin (ventolin) og scoret noe bedre, men ikke noe helt ekstremt mye bedre. Deretter fikk jeg utskrevet astmamedisin som jeg skal bruke i to mnd før retest.Jeg er i god form, løp ultrabirken i sommer og har minstekrav i forsvaret innafor og som sagt NULL problemer med pust. Og det jeg synes er litt rart er at jeg har hatt astma som barn, testet på nytt og blitt "frisk", deretter få medisiner igjen, som ikke er nødvendig da jeg ikke har noe symptomer..Hvis det viser seg at de skriver at jeg har astma, hvilke avdelinger blir man evt diskvalifisert for?Hadde store ambisjoner om å søke spes.jeger, deretter har jeg hatt tanker om, hvis det skulle gå skeis enten mjk, etterretningshøgskolen, eller feltoperatør i etterretningsbataljonen.Forresten så ble jeg tjenestedyktig for alt på sesjon den gang.Setter pris på svar, da jeg er veldig irritert og stresset for at jeg plutselig fikk utskrevet 2 mnd med astmamedisiner... Uten at jeg egt. trenger det..? Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Du vil vel bli diskvalifisert av samtlige av de du nevner ettersom de er operative. Du blir erklært ikke tjenestedyktig for førstegangstjeneste hvis du har astma. Det settes like eller strengere krav for videre tjeneste (avhengig av hva man søker). Men forsvaret pleier å bruke sine egne data for helse. Og der står det at du ikke har astma og at du er tjenestedyktig. Men du er pålagt å oppgi all informasjon vedrørende din helse (spesielt hvis noe er forandret). Kan du ikke prøve å ta en ny test? Kan hende du hadde en dårlig dag? Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 23. september 2015 Forfatter Del Skrevet 23. september 2015 har vært i ftg.tj. og kom inn på fallskjermjegeropptak. På sesjon fikk jeg høre at jeg kunne søke hva jeg ville. Ikke hatt noe anfall i forsvaret eller noe symptom til astma heller. Er bare det at legen er litt rask med å kaste ut medisiner. Vet enda ikke om hun har skrevet på at jeg faktisk har astma, men fikk medisiner for 2 mnd. Ikke vet jeg hvorfor. Og ja det var en dårlig dag. Skal teste på nytt.. Løpt harde intervaller 3 dager på rad i forkant og slimete hals, så det der godtar jeg ikke. Tenkte bare å høre hva folk har å si Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå