siDDis Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Cat6 har makslengde på 100meter. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Cat6 har makslengde på 100meter.I følge topic, så bør det holde Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 26. september 2015 Forfatter Del Skrevet 26. september 2015 Takk! Er dette vanskelig og lodde på endene? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Takk! Er dette vanskelig og lodde på endene? Lodde på endene? Endene av Cat kabelen? I så fall, så er svaret ja, det er ekstremt vanskelig å få til å bli bra... Så derfor lar man loddebolten ligge LANGT unna der man terminerer kabelen og istedet bruker noe slikt: https://www.123elektronikk.no/Billeder/profesjonell-rj45-krympetang-rj45-8-8-modular-big.jpg Bedre kjent som en RJ45 tang, også klemmer man pluggen på plass. Merk dog at du må ordne kabelen etter B standarden, siden denne er "best" http://www.lanshack.com/make_cat_6_cable.aspx 2 Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 26. september 2015 Forfatter Del Skrevet 26. september 2015 Får man kjøp kanel med pluggene ferdig på? Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 26. september 2015 Forfatter Del Skrevet 26. september 2015 Kabel* Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Ja, det finnes. Er jo vanlig internett ledning. Blir derimot mye finere hvis du setter på de selv.Det du gjør er å dra 2 stk internett ledninger bort til rommet, og koble de i en veggboks (Finnes på biltema, jula, Clas Ohlson). Så en vanlig internett ledning fra den til pcen.I andre enden setter du den fast i et patchepanel hvis dere har det/et skap og sette det i. Hvis ikke så setter du bare på endestykke og setter den inn i svitsjen/routeren. Er ikke værre enn det.Når du setter på et endestykke så tar du av ytterkappen på kabelen, og setter ledningene i den "holdern" til venstre på dette bildet. Så tar du å drar den helt inn til "kappen" rundt ledningen slik at det ikke blir masse tomrom mellom "kappen" og den greie på venstre side av bildet. Ville kjøpt en ordentlig Rj45 kontakt (endestykket på internett kabelen), og ikke de på jula ihvertfall (har ikke testet Clas Ohlson og biltema sine, men de ser veldig like ut). De har ikke den greien på venstre siden av bildet, noe som gjør jobben mye vanskligere og tidkrevende. Du burde også forsikre deg om at den har hull i enden på bildet, har møtt noen som ikke har det, og det blir masse jobb uten det også.Hvis du har slike med hull i enden, ka du bare kappe av en del ekstra på kabelen, og klippe av det som blir til overs, er mye lettere å sette inn en og en ledning istedenfor å line all opp og håpe at de kommer i riktig spor.Når du har gjort det så setter du den i internett kontakten og bruker du en slik (Finnes på biltema, jula, Clas Ohlson), og strammer til så internett ledningen sitter. Da er du ferdig Ville anbefalt bøyavlastere på enden av kabelen, men er ikke nødvendig. For å sette fast internett kabelen i en veggkontakt, bruker du en slik. Du får kjøpt den veldig mye billigere på ebay, hvis du har tid til å vente på det. Bare å spørre hvis du lurer på noe mer Endret 26. september 2015 av Bjonness406 1 Lenke til kommentar
technobreath Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Du har to alternativer. Cat5e eller cat6a. Begge funker helt tilfredsstillende for din case. Ikke mye forskjell i pris heller. Begge kablene oppnår fint den hastigheten du spør etter. Vær oppmerksom på at du må legge kabelen riktig hvis du skal kunne tilnærme deg optimal hastighet. Dvs. Ikke legges parallelt med strømkabler, ikke bøyes mer enn spesifikasjonen til den respektive kabel tilsier... det er vel de to viktigste. Mener normal regel på bøyradius på cat5 er at du skal ikke ha mindre radius på bøy enn 4x kabel diameter. Det er mange snarveier her men oppfordrer deg til å følge retningslinjer så godt det lar seg gjøre. Hater slurv. Standarden heter maks 100m mellom aktive devices. Ikke 50m. 100m med opp til gigabit ethernet om den er forlagt skikkelig. Cat5 er en 100mhz kabel mens cat6a er klassifisert til 500 mhz. Cat6a kan klare 10 gigabit nettverk. Det er forskjellene i veldig korte trekk. Noen snakker om 50m / 100m... stemmer ikke. Ting å vurdere når du skal legge åpen eller halvåpen installasjon som dette. Cat6a er tykkere enn uskjermet cat5e, dette kan bli problematisk når kabel skal legges bak en list. Trenger ikke Vær problem, men kan. Bøyradius ikke blir for liten. Ikke legge parallelt med strømkabler. Cat6a krever annet utstyr i hver ende enn cat5e. Pass på at dette blir riktig eller så kan du i grunnen bare gi blaffen i å legge skikkelig kabel. Helt sikkert mer uten at jeg kommer på det nå. Edit: Støtter forresten innlegget ovenfor. Bra beskrivelse når det kommer til selve kabel terminering osv. En kommentar. Fremgangsmåten som beskrives brukes på cat5 kabler. Cat6 skal enten termineres i patchpanel og veggboks laget for denne standarden, eller så kan det benyttes spesielle felt-termknerbare plugger som er svindyre. Beklager at jeg ikke linker, men det jeg har er fra interne sider som krever innlogging... Kan si et par ord om rj45 pluggene til biltema. De er ikke så verst. Det du kan se etter inni pluggen er om hullene til lederene går helt på linje eller i sikksakk mønster. Sistnevnte liker jeg best, men de på biltema har rett linje om jeg husker rett. Det er en vanesak. Jeg har terminert på 10000vis av disse kablene opp gjennom åra, og det rar ikke lange tiden før du får inn teknikken. Og da blir slike hjelpekapper som beskrevet over bare i veien. Men ser den kan være en god hjelp for den som ikke er trent. Det viktigste når du skal ha kabel i pluggen er at kablene er avisolert og tvinnet riktig opp, lagt stramt i riktig rekkefølge. Har du plugg med sikksakk mønster trenger ikke kablene være linet opp perfekt ved siden av hverandre. De trenger ikke ligge intill hverandre engang. Så denne liker jeg best. Men det er vanesak som sagt. Har arbeida med folk som har bomma noen plugger hos meg som har banna og sverga fordi de ikke får det til med de pluggene. Så hvert utstyr krever hver sin måte å arbeide med det på. Men dette var en avsporing sånn sett.. Når det gjelder kabel hos trådstarter, jeg hadde lagt cat5e. Billigere og enklere å skaffe riktig utstyr til også. Har foreløpig mer enn nok hastighet å by på i mange år fremover. Fordi om det finnes hastigheter og standarder tilgjengelig så betyr det ikke at det er nødvendig å hoppe på det siste hele tida. Klart... ser du for deg at du skal kjøre gigabit nett på den kabelen en gang snart og kanskje mer enn det også så legger du ikke cat5e, men jeg hadde ikke tenkt 2 ganger på det.. hehe. Endret 27. september 2015 av technobreath Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Tusen takk til de to siste kjempe utfyllende svar! Ja kan jo legge til at jeg tror det kan bli 15 -90 graders vinkel:/ er dette ett problem? Og syntes fortsatt det hørtes vanskelig ut det med kabelen men har jeg forstått det rett? D dytter den mindre plast greia inn i den større og setter på sånn at den hindrer at den bøyer seg? Så inn i ruteren og inn i den boksen? Lenke til kommentar
Teza Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Hvis veggene i leiligheten skal pusses opp ville jeg tatt den lille ekstra jobben med å legge det i rør. Har gjort dette selv og angrer ikke et sekund, har nå 19 kurser med nettverk i leiligheten, som er samlet i et lite patchpanel. Dette kan brukes om en annen med tv/internett/telefon. Du trenger ikke rive hele veggen for å få det til. Har du gipsvegger er det veldig lett, da skjærer du ut en remse som er stor nok og skrur den fast igjen etterpå. Med litt sparkel er ikke dette synlig etter veggen blir behandlet. er det betongvegg er det fort gjort å lektre denne ut med liggende 23x36 lekter og legge plate på utsiden. er da god plass til 20mm elektrikerrør du kan trekke nettverkskabel i. Planlegger du blir de lengste strekkene rundt 30 meter i en leilighet på 70 kv.meter. Tenk langsiktig og legg cat6, og kjøp kontakter og plugger som er cat6. Legger du i rør kjøper du en stivere cat6 kabel som passer bedre til dette formålet. Prisforskjellen mellom cat5 og cat6 er så liten at det ikke er noen hensikt å legge cat5. 2 Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Støtter forresten innlegget ovenfor. Bra beskrivelse når det kommer til selve kabel terminering osv. En kommentar. Fremgangsmåten som beskrives brukes på cat5 kabler. Cat6 skal enten termineres i patchpanel og veggboks laget for denne standarden, eller så kan det benyttes spesielle felt-termknerbare plugger som er svindyre. Beklager at jeg ikke linker, men det jeg har er fra interne sider som krever innlogging... Hvorfor kan du ikke bruke en rj45 kontakt? Ser ikke hvordan det kan bli et problem. Hvorfor selges det Cat6 kontakter da, hvis de ikke oppfyller kravende? http://www.cablecom.no/Datanett/Kablingssystem/Tilbeh%C3%B8r/CableCom/WW-Kategori-6-U-UTP-kontakt-standard-8-8-For-montering-p%C3%A5-uskjermede-kablerTT-MOD8-8UTPKAT6-p0000035041 Tusen takk til de to siste kjempe utfyllende svar! Ja kan jo legge til at jeg tror det kan bli 15 -90 graders vinkel:/ er dette ett problem? Og syntes fortsatt det hørtes vanskelig ut det med kabelen men har jeg forstått det rett? D dytter den mindre plast greia inn i den større og setter på sånn at den hindrer at den bøyer seg? Så inn i ruteren og inn i den boksen? Hva syns du høres vansklig ut? Vil ikke tro det blir noe stort problem med 90 graders bøyer, bare pass på å bittelitt slakk hvis det er mulig, men går fint uansett. Du bruker den mindre plast greia for at det er lettere å sette ledningene i riktig rekkefølge i internett kontakten (rj45). Ser finere ut med bøyavlasterne jeg linket til tidligere, og bedre for kabelen. Så setter du den bare inn i routern, den andre enden trenger du ikke å sette på internett kontakt på, den har en egen måte å koble til. Slik som dette f.eks Veldig lett. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 De som har levd en stund vet at "catkabler" tåler veldig mye. Kabel liggende i et hjørne av en dør, og lukke døra, lukke opp døra osv...Ingen problem Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 De som har levd en stund vet at "catkabler" tåler veldig mye. Kabel liggende i et hjørne av en dør, og lukke døra, lukke opp døra osv...Ingen problem Men, har du testet hastigheten etter det? Hva de tåler er en ting, men kan hende at hastigheten blir dårligere. Hadde vært kult om noen har mulighet til å teste det Lenke til kommentar
Teza Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Hastigheten er nok den samme så lenge ledningene ikke skades. Problemet kommer hvis kabelen flytter på seg og får nye bøyinger etterhvert som døren brukes. Har flere ledninger med brudd i etter de har gått gjennom vinduer som er åpnet og lukket mange ganger. Lenke til kommentar
technobreath Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Hvorfor kan du ikke bruke en rj45 kontakt? Ser ikke hvordan det kan bli et problem. Hei. Jeg tror at her er det en liten misforståelse på gang . Let me explain. - Jeg vet ikke om det kom helt klart frem, men jeg snakker om cat6a, som er klassifisert til 500mhz, ikke uskjermet cat6 kabel. Denne er laget for å kjøre datahastigheter stabilt på opp til 10 gigabit ethernet. Jeg har ikke erfaring med cat6 kabel, men skal forklare hvorfor det er et problem med disse pluggene på cat6a kabel . Uten at jeg skal gå for mye inn i tekniske detaljer det er år og dag siden jeg har lært (og sikkert ikke husker mer enn halvparten av), så er det kort sagt slik at dersom du klemmer en kabel mer en specen tillater, så vil kapasiteten i kabelen praktisk talt synke. Dette gjelder også ved bøying med med mindre radius enn specen tilsier. Når det installeres et spredenett, så skal dette måles og kvalitetsikres, og dersom en kabel er forlagt eller terminert feil, så vil dette sannsynligvis ikke passere i en test av det aktuelle kabelstrekket. Lederne er tvinnet og skjermet på et vis for å sikre best mulig mot crosstalk, og dermed sikre mest mulig stabil dataoverføring. Dersom du klemmer på en RJ45 på en kabel vil dette altså være utenfor standarden, og vil forringe dataoverføring, som i praksis vil bli tregere. Tror ikke du plent klarer å knele dataoverføringen totalt med dette, men det vil være dårligere. Det er da jeg mener at dersom du skal klemme på disse RJ45 på kabelen, eventuelt bøye kabelen med tettere radius enn standarden sier, ja da kan du likså greit kjøpe deg en billigere kabel, for da vil ikke den gode kabelen være bedre enn hva som er i enden. Cat6a patchekabler er laget f.eks. med støpt plugg der lederne ikke klemmes i det hele tatt. Det finnes som sagt RJ45 plugger som du kan terminere på selv (uten å måtte ty til patchepanel og veggbokser o.l.) som oppfyller samme standard - beklager, finner ikke noen link nå, men det er R&M som lager dem jeg tenker på. Du fester lederene til pluggen med klips, og ikke kniver slik som i de tradisjonelle som du klemmer på. Det er også viktig å ikke tvinne opp mer enn du skal på disse, og hele pluggene er laget slik at det enkelt og greit skal kunne monteres i felten uten å gjøre feil her. I stedet for å klemme en strekkavlaster på som i den tradisjonelle pluggen, så skrur du her på strekkavlasteren mer som i en hmm... XLR-plugg. Dermed oppnår du følgende - Ingen unødvendig opptvinning av ledere - Ingen klemming av kabel, den er like rund hele veien til enden av pluggen. Negative med denne er at den koster relativt mye - det er jo greit når du trenger bare en eller to stk. For å si det sånn, der jeg jobber, så kjøper jeg inn slikt utstyr for installasjon, og betaler omtrent 10 ganger så mye for disse i forhold til "klem-på-plugger". Som sagt, jeg stiller meg bak det du skrev først, men med tanke på at jeg snakker om cat6a kabel, så tenkte jeg at det var greit å avklare at det ikke nødvendigvis skal brukes samme utstyr på denne som med cat5e eller cat6 (som jeg som sagt ikke kjenner så godt til). Var slett ikke meningen å sette meg oppå deg på noe vis . De som har levd en stund vet at "catkabler" tåler veldig mye. Kabel liggende i et hjørne av en dør, og lukke døra, lukke opp døra osv...Ingen problem Det stemmer at kabelen tåler mye - men hadde du fått målt kabelen etterpå med et sjikkelig måleinstrument laga for den slags, så hadde du sett at kapasiteten i kabelen slett ikke er som den kunne ha vært - men om det er et problem eller ikke, det er jeg åpen for diskusjon på Edit: Ja kan jo legge til at jeg tror det kan bli 15 -90 graders vinkel:/ er dette ett problem? Og syntes fortsatt det hørtes vanskelig ut det med kabelen men har jeg forstått det rett? Vinkler er null problem, du kan legge den i 180gr vinkel om du vil - men det er snakk om bøyradiusen. Hvis du bruker cat5e kabel, og du ikke bøyer den krappere en 4x diameter av kabel så er du rimelig godt innafor tror jeg. Som sagt, det jukses mye, og med hell også. Du trenger en kabel for å overføre 200mbit/s - jeg kan ikke si annet enn at du må bare prøve å se hvordan det fungerer hvis du vil bøye det rundt krappere enn anbefalt radius. Det kan godt være du opplever at det fungerer helt optimalt akkurat som du forventer det skal gjøre, og da er problemet ikke eksisterende. Problemet er når en proff skal legge opp dette og gjør feil - da kan ikke stabilitet/hastighet garanteres fordi det ikke vil passere målingstester. Jeg har selv syndet mye her der jeg bruker kabel til noe som ikke er et standard spredenett. Har til og med lagt cat5e kabler parallelt med strømkabler, og dette fungerer helt greit for det meste. - men det skal ikke gjøres, men av og til har du lite valg, og dersom nettet ikke skal garanteres for eller måles eller klassifiseres på noe vis, så hadde jeg bare prøvd og sett om det fungerer med de hastighetene du ønsker å dra ut av kabelen. Ser som sagt at det kan være en del utfordringer med å legge kabel i et slikt semi-skjult opplegg som lister eller minikanaler vil være, og det er da vi gjør så godt vi kan og så får det heller stå til . Edit igjen: Fant endelig bilde av pluggen jeg snakka om - ca. Det er litt forskjellige typer her alt ettersom, men det kommer iallfall klart frem hva jeg mener . Endret 27. september 2015 av technobreath Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Takker for mange svar! Hvis den tåler 90gradere så blir det nok og legge det bak lister hele veien har bare betong vegger så blir litt jobb :/ Men hvordan vet jeg hvem av de småkableme som skal hvir i pluggen? Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Hvorfor kan du ikke bruke en rj45 kontakt? Ser ikke hvordan det kan bli et problem. Hei. Jeg tror at her er det en liten misforståelse på gang . Let me explain. - Jeg vet ikke om det kom helt klart frem, men jeg snakker om cat6a, som er klassifisert til 500mhz, ikke uskjermet cat6 kabel. Denne er laget for å kjøre datahastigheter stabilt på opp til 10 gigabit ethernet. Jeg har ikke erfaring med cat6 kabel, men skal forklare hvorfor det er et problem med disse pluggene på cat6a kabel . Uten at jeg skal gå for mye inn i tekniske detaljer det er år og dag siden jeg har lært (og sikkert ikke husker mer enn halvparten av), så er det kort sagt slik at dersom du klemmer en kabel mer en specen tillater, så vil kapasiteten i kabelen praktisk talt synke. Dette gjelder også ved bøying med med mindre radius enn specen tilsier. Når det installeres et spredenett, så skal dette måles og kvalitetsikres, og dersom en kabel er forlagt eller terminert feil, så vil dette sannsynligvis ikke passere i en test av det aktuelle kabelstrekket. Lederne er tvinnet og skjermet på et vis for å sikre best mulig mot crosstalk, og dermed sikre mest mulig stabil dataoverføring. Dersom du klemmer på en RJ45 på en kabel vil dette altså være utenfor standarden, og vil forringe dataoverføring, som i praksis vil bli tregere. Tror ikke du plent klarer å knele dataoverføringen totalt med dette, men det vil være dårligere. Det er da jeg mener at dersom du skal klemme på disse RJ45 på kabelen, eventuelt bøye kabelen med tettere radius enn standarden sier, ja da kan du likså greit kjøpe deg en billigere kabel, for da vil ikke den gode kabelen være bedre enn hva som er i enden. Cat6a patchekabler er laget f.eks. med støpt plugg der lederne ikke klemmes i det hele tatt. Det finnes som sagt RJ45 plugger som du kan terminere på selv (uten å måtte ty til patchepanel og veggbokser o.l.) som oppfyller samme standard - beklager, finner ikke noen link nå, men det er R&M som lager dem jeg tenker på. Du fester lederene til pluggen med klips, og ikke kniver slik som i de tradisjonelle som du klemmer på. Det er også viktig å ikke tvinne opp mer enn du skal på disse, og hele pluggene er laget slik at det enkelt og greit skal kunne monteres i felten uten å gjøre feil her. I stedet for å klemme en strekkavlaster på som i den tradisjonelle pluggen, så skrur du her på strekkavlasteren mer som i en hmm... XLR-plugg. Dermed oppnår du følgende - Ingen unødvendig opptvinning av ledere - Ingen klemming av kabel, den er like rund hele veien til enden av pluggen. Negative med denne er at den koster relativt mye - det er jo greit når du trenger bare en eller to stk. For å si det sånn, der jeg jobber, så kjøper jeg inn slikt utstyr for installasjon, og betaler omtrent 10 ganger så mye for disse i forhold til "klem-på-plugger". Som sagt, jeg stiller meg bak det du skrev først, men med tanke på at jeg snakker om cat6a kabel, så tenkte jeg at det var greit å avklare at det ikke nødvendigvis skal brukes samme utstyr på denne som med cat5e eller cat6 (som jeg som sagt ikke kjenner så godt til). Var slett ikke meningen å sette meg oppå deg på noe vis . De som har levd en stund vet at "catkabler" tåler veldig mye. Kabel liggende i et hjørne av en dør, og lukke døra, lukke opp døra osv...Ingen problem Det stemmer at kabelen tåler mye - men hadde du fått målt kabelen etterpå med et sjikkelig måleinstrument laga for den slags, så hadde du sett at kapasiteten i kabelen slett ikke er som den kunne ha vært - men om det er et problem eller ikke, det er jeg åpen for diskusjon på Edit: Ja kan jo legge til at jeg tror det kan bli 15 -90 graders vinkel:/ er dette ett problem? Og syntes fortsatt det hørtes vanskelig ut det med kabelen men har jeg forstått det rett?Vinkler er null problem, du kan legge den i 180gr vinkel om du vil - men det er snakk om bøyradiusen. Hvis du bruker cat5e kabel, og du ikke bøyer den krappere en 4x diameter av kabel så er du rimelig godt innafor tror jeg. Som sagt, det jukses mye, og med hell også. Du trenger en kabel for å overføre 200mbit/s - jeg kan ikke si annet enn at du må bare prøve å se hvordan det fungerer hvis du vil bøye det rundt krappere enn anbefalt radius. Det kan godt være du opplever at det fungerer helt optimalt akkurat som du forventer det skal gjøre, og da er problemet ikke eksisterende. Problemet er når en proff skal legge opp dette og gjør feil - da kan ikke stabilitet/hastighet garanteres fordi det ikke vil passere målingstester. Jeg har selv syndet mye her der jeg bruker kabel til noe som ikke er et standard spredenett. Har til og med lagt cat5e kabler parallelt med strømkabler, og dette fungerer helt greit for det meste. - men det skal ikke gjøres, men av og til har du lite valg, og dersom nettet ikke skal garanteres for eller måles eller klassifiseres på noe vis, så hadde jeg bare prøvd og sett om det fungerer med de hastighetene du ønsker å dra ut av kabelen. Ser som sagt at det kan være en del utfordringer med å legge kabel i et slikt semi-skjult opplegg som lister eller minikanaler vil være, og det er da vi gjør så godt vi kan og så får det heller stå til . Edit igjen: Fant endelig bilde av pluggen jeg snakka om - ca. Det er litt forskjellige typer her alt ettersom, men det kommer iallfall klart frem hva jeg mener . Tusen takk for bra svar! Såvidt jeg forstår så skal jeg kunne vinkle kabelen. Men skjønner ikke hekt hva d mener med 90grader går bra men ikke hvis det er med den radiusen elns? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Takker for mange svar! Hvis den tåler 90gradere så blir det nok og legge det bak lister hele veien har bare betong vegger så blir litt jobb :/ Men hvordan vet jeg hvem av de småkableme som skal hvir i pluggen? http://communications.support/attachment.php?attachmentid=4079&d=1379052427 Med sving radius så mener han hvor "krapp" svingen er. Jo mere slakk, jo raskere. Er ikke superviktig for deg, viktigere når du er proff installatør. Noen som har en idé om hvor mye hastighet man mister? 2 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Takker for mange svar! Hvis den tåler 90gradere så blir det nok og legge det bak lister hele veien har bare betong vegger så blir litt jobb :/ Men hvordan vet jeg hvem av de småkableme som skal hvir i pluggen? http://communications.support/attachment.php?attachmentid=4079&d=1379052427Med sving radius så mener han hvor "krapp" svingen er. Jo mere slakk, jo raskere. Er ikke superviktig for deg, viktigere når du er proff installatør. Noen som har en idé om hvor mye hastighet man mister? 1gbit er så lite, så ikkje vær redd Lenke til kommentar
technobreath Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Nå skal jeg ikke være den som pirker på absolutt alt . Bare en liten add-on til den linken med bilde som viser fargerekkefølge. Det var en bra tegning, og kan for ordens skyld si at dette er rekkefølgen når du ser pluggen med "festetappen" i mangel av bedre ord er vendt fra deg. Er jo ikke plent rett frem å vite hva som er pin 1 eller 8 når du er helt ukjent på temaet .Setter du opp veggboks i andre enden så er fargekodene påtegnet inni. Det er imidlertid to standarder her, og begge er mest sannsynligvis avbilda i boksen. Det er for ordens skyld standard B vi bruker her til lands .Edit: Denne karen har imidlertid null peiling på hvor mye kapasitet som går tapt. Det er naturligvis avhengig av hvor stor "skaden" er, men jeg måler ikke sånt selv, så jeg aner ikke Endret 27. september 2015 av technobreath 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå