Gå til innhold

Når kan jeg slutte på jobb?

heipameg

Anbefalte innlegg

Hei,

I kontrakten min står det at jeg har en prøvetid på 6 måneder fra ansettelse. Jeg har nå jobbet her i 4 mnd. Det står da at gjensidig oppsigelsestid er 14 dager. Betyr det at jeg kan si opp jobben min ila 14 dager? La oss si at jeg sier opp 1.10.15, slutter jeg da 14 dager senere, selv om jeg er satt opp på skiftsplanen til slutten av måneden? Eller når slutter jeg da?

Fordi under paragrafen ved oppsigelsesforhold, står det at gjensidig oppsigelse på 1 måned. 

Hvis jeg sier opp 1.10.15, når kan jeg starte med ny jobb, når er jeg ferdig med jobben jeg er ansatt i nå?

Og hva skjer hvis jeg sier opp før den 1.10.15? Når er jeg er ferdig i jobb da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I motsettning til ordinær oppsigelse som normalt løper frå den fyrste i kommande måned så er oppsigelsestida under prøvetid løpande frå dag til dag.

Så om du seier opp i dag så har du etter kontrakta kun forplikta deg til å jobbe 14 dagar frå i morgå av.

Det er dette som er hensikta med prøvetida, at begge partar skal ha muligheit til å avslutte arbeidsforholdet på kort varsel dersom det skulle vise seg at ein av partane ikkje er fornøgde med arbeidsforholda.

Lenke til kommentar

Er litt usikker på om oppsigelsesdagen teller som oppsigelsestid.

Men om du leverer oppsigelse i morgen så vil i alle fall torsdag være den fyrste tellande oppsigelsesdagen.

Det betyr då at torsdag den 8 oktober er din siste arbeidsdag hos nåværande arbeidsgiver dersom du seier opp no i morgen. Det er mulig du då jobber ein dag meir enn kva du teknisk sett må, men det er betre enn å risikere å gå ein dag for tidlig og dermed pådra deg erstatningsansvar for kontraktsbrudd.

Uansett så vil nok arbeidsgiver lage ein ny vaktplan der det går fram kor lenge arbeidsgiver meiner du må jobbe.

Det vil også være mulig å avtale kortare oppsigelsestid direkte med arbeidsgiver. Ofte så er det slik at sålenge arbeidsgiver ikkje må ha deg på jobb i oppsigelsestida for å få arbeidsdagane til å gå opp så vil du få tilbud om å avslutte arbeidet tidligare, enten med eller utan lønn ut oppsigelsestida.

Dette fordi arbeidsgiver ofte er lite tjent med å ha misfornøgde ansatte gåande på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...