Gå til innhold

Nettverksprinter med print server?

bo1e

Anbefalte innlegg

Jeg har en nettverksprinter på et nettverk som jeg ønsker å kunne skrive ut fra. Den heter canon lpb5050n. I webgrensesnittet så går det an å sette print server name. Men jeg finner ikke denne print serveren når jeg prøver å få til å legge den til i windows. Er det ikke sånn at man kan sende utskrifter rett til print serveren i printeren, istedenfor å legge printeren til lokalt på feks en windows-maskin, og bruke windows som print server?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er printeren koblet til samme router som PCene?

Har du i Windows prøvd å legge til nettverksskriver?

Jeg har begrenset erfaring med dette, men jeg har en HP printer tilkoblet routeren med vanlig nettverkskabel. Fungerer flott med Mac og Linux. Windows fungerer vanligvis, men Windows har en lei tendens til å miste kontakt med printeren, så jeg må slette den og installere den på nytt.

Litt av grunnen til at jeg foretrekker Mac.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Alt er koblet til samme switch. Jeg kan velge å legge til "local printer" og så lage en custom tcp/ip-port for den, og på den måten få lagt til printeren på én pc, og så bruke den pcen til å dele printeren ut igjen på nettverket. Men jeg hadde lyst at printeren skulle stå for hele jobben selv.

Lenke til kommentar

Ut fra manualen til denne printeren så ser det ikke ut til at den har innebygd printerserver - du må sette opp en egen maskin til å være printerserver.

Litt gammeldags i 2015, men kanskje printeren var billig?

Det er ikke det at manualen dekker både 5050 og 5050N, da? Der bare sistnevnte er nettverks-kapabel.

Jeg kikket litt i manualen og ble plutselig glad for at jeg ikke har dette produktet i huset ...

Til TS:

Under installasjon av drivere er det et punkt der man må krysse av for om printeren skal være "shared printer" eller ikke, og i denne sammenhengen betyr "shared printer" at det er PC'en som skal være Print Server. Så da ville jeg tatt vekk det krysset.

Har du prøvd å legge denne skriveren til som en "network printer" på en annen PC i samme nettverk?

Lenke til kommentar

I webgrensesnittet til printeren så er det et eget felt som heter "print server name". Hvis den ikke har print server innebygget så er vel det temmelig misvisende og meningsløst?

Selve printeren er sikkert billig og ikke spesielt fantastisk. Hadde bruk for en ekstra printer og denne lå ubrukt på lager. Likevel virker det underlig for meg med en nettverksprinter uten innebygget print server.

Jeg kan legge den til på alle pcene ved hjelp av å taste inn ipadressen manuelt og opprette en port-sak. Hva det betyr i praksis vet jeg ikke. Har ikke god nok innsikt i dette. Forventet at printeren skulle dukke opp som en nettverksprinter når jeg søker på nettverket, men det gjør den ikke. Får bare gjøre det på den manuelle måten, og se om det fungerer tilfredstillende.

Lenke til kommentar

I Windows 10:

Kontrollpanel - Enheter og skrivere - Legg til en skriver

Vent til den søker etter enheter.

Da skal den dukke opp.

Hvis ikke:

Skriveren jeg vil ha, er ikke i listen. (trykk på den linken som har den teksten)

Min skriver en en HP Photosmart, og jeg har hatt den i mange år. Den er visst evigvarende.

Jeg måtte trykke "Skriveren min er litt eldre. Hjelp meg å finne den"

Da dukker den opp.

Men så må jeg velge driver fra en liste. Det var aldri nødvendig i Win7, Linux eller Mac.

Mulig denne skriveren ikke støttes i helt Win10.

Den virker, men jeg har ikke fått til avanserte funksjoner som å lese blekknivå. 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det er gjerne ikke noe problem. Bare tenker av en eller annen grunn at det er å foretrekke at printeren styrer mest mulig selv. Har en større maskin på nettverket allerede, og den har innebygget print server. Og den dukker opp når jeg går til legg til skriver og velger nettverksskriver.

Printeren jeg styrer med nå dukker ikke opp i det hele tatt. Jeg må velge lokal skriver, og opprette en port med skriveren sin ipadresse. Regner med det i praksis betyr "lokal kø".

Nå ble det en blanding av den løsningen, og at den er delt fra en server. På noen pcer i nettverket så funket det å legge til den delte printeren fra serveren, mens på to maskiner så ga den løsningen bare en feilmelding når jeg prøvde å legge printeren til. Den ble funnet, men når den forsøkte å koble til, så fikk jeg feilmelding om at "kan ikke koble til" eller noe i den duren. Igjen, med printeren jeg har på nettverket fra før, så var det ikke noe problem å verken finne den, eller legge den til som nettverksprinter på alle maskiner.

Fremgangsmåter for å legge til nettverksprinter:

1. Gå direkte til nettverksprinteren i utforsker vha navn eller adresse, og velg koble til.

2. Gå til devices and printers. Velg Add printer. Velg riktig printer.

Eventuelt, hvis den ikke blir funnet så må det mer manuelle steg til, med litt variasjon mellom windows-versjoner. Det går et skille et sted mellom at printeren styrer alt selv, og at ting blir styrt lokalt. Og som nevnt så tenker jeg at å flytte mest mulig arbeid vekk fra den lokale maskinen er å foretrekke, så lenge det finnes mulighet for det. Jeg har tydeligvis vært i den villfarelsen å tro at en nettverksprinter har mulighet til å ta i mot utskriftsforespørsler uten mer hjelp.

Hva er forskjellen mellom dedikert server og delt kø?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...