Gå til innhold

AVG vil selge surfehistorikken din

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

<snip>

Spørs på produktet, lisensavtaler som forsøker å ta ifra deg rettigheter er det bare å trykke OK på.

For disse er ugyldige i Norge, du kan ikke si ifra deg dine forbrukerrettigheter i motsetting til Uniten Bløff.

Men når det gjelder gratis greier som selger data, da vurderes disse opp imot alternativer som er fritt, eller om man kan fore dem med søppeldata som de kan sende hjem.

Sistnevnte er en praksis jeg har gjort med Google i noen år nå, og som resultat så tror Google at jeg er en 50-60 år gammel dame :p

Og resultatet er at Google tjener like mye penger omtrent, ved å skreddersy reklame for deg som er myntet på 50-60 år gamle damer  :ohmy:

Endret av G
Lenke til kommentar

De PIRATKOPIERER surfe og søkehistorikken... disse er mine private data.

Min surfe- og søkehistorikk er mitt åndsverk! Dersom det skal selges skal jeg ha inntekter.

Når du installerer trykker du "Jeg godtar lisensvilkårene" eller hva det nå enn står. Da godtar du at AVG (eller andre) kan samle inn, og selge informasjon uten at du får noe som helst.

du får programmet uten annen kostnad?

blucoll

Ingenting er gratis, alt som er "gratis" innebærer som regel noe som gjør at selskapet kan tjene penger på brukeren.

Lenke til kommentar

Ja, jeg la merke til at Ubuntu har gått ad undas.

Rett etter at jeg hadde installert det på den minste laptopen min, søkte jeg etter "update" i menyen, for å få fram update manageren.

Så kom det frem masse bilder av unge damer i undertøyet.

Dette var ikke programvaren jeg var ute etter, men jeg tror det var noe reklame for bøker/klær/ræl fra Amazon.

Dette er ikke det Ubuntu jeg husker. Jeg har brukt Mac en stund, men om jeg begynner med Linux igjen så blir det ikke Ubuntu i hvert fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Om du ikke betaler, er du produktet" gjelder i ganske stor grad, uansett hva mange skulle mene.

Det finnes selvfølgelig programvare som faktisk er gratis og ikke selger informasjon om deg el.l., men dette er nesten bare programvare som blir laget på hobby basis, og livnærer seg på donasjoner osv.

Store selskaper eksisterer for profit og de har ansatte som må få lønn, så de vil jo selvfølgelig gjøre det de kan for å få inn mer penger. Så hvorfor skulle de da gi bort ett gratis produkt uten å få noe igjen for det?

Jeg sier ikke at store selskaper med programmer som faktisk er gratis uten at du må selge sjela til han der nede ikke finnes, men de er nok i ett få tall.

Lenke til kommentar

Mye bedre at de faktisk forteller hva de gjør for å finansiere gratistjenestene. Tror det blir AVG på meg her etter. Da vet jeg i alle fall hva de samler av data... Stoler mindre på selskaper som krever alle rettigheter og ikke forteller hvorfor.

For øvrig er det vel ikke noen god ide å ikke "gi fra seg" noe data. Det er som en magnet på de som overvåker. Å ha et venntett sekundært system som ikke gir fra seg data, mens det primære systemet oppfører seg normalt er en mye bedre måte å holde private/skjulte aktiviteter skjult... Og der startet nok overvåkningen av meg...

Personlig er jeg glad for tilpasset ikke intrusiv reklame etc (eks gmail med en tekststring som jeg av og til finner reelt interessant). Da slipper jeg å støtt og stadig å bli plaget av irrelevant reklame. Bruker selvsagt add blockere og slår av flash når jeg ikke har konkret behov for å unngå de mest glorete reklamene på nyhetssider etc.

-ED-

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...