Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betale husleie

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har bodd på en hybel et år allerede, og iløpet av sommeren fikk jeg beskjed om å finne ut av om jeg ville bo der videre. 13. juli sendte jeg melding til huseier "jeg har bestemt meg for å leie en hybel av deg".

Jeg snakket med han på telefon i juli hvor vi avtalte at han skulle sende meg konstrakt på mail. 

I starten av august ombestemte jeg meg, og sendte han melding "Jeg har nå fått meg annen leilighet, beklager mye fram og tilbake. Siden du ennå ikke har fylt  opp alle hyblene dine, og ikke har trengt og si nei til noen foreslår jeg enkompensasjon på en månedsleie"

Da svarer han at han velger å forholde seg til meldingen jeg sendte 13/7

Det jeg lurer på: Er jeg pliktig til å betale husleie i et helt år ? (Han leier ut hybler med ett-årskontrakter) selvom jeg ikke har skrevet under på noen kontrakt ? Har ikke turt å nekte å betale ennå, så har betalt for august og september. Hvem vil vinne om han velger å ta det til retten?

Anonymous poster hash: ce0f1...d3c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet kan han ikke leie ut for 1 år av gangen - hovedregel er minst 3 år, oppfyller han ingen av følgende unntak er ikke kontrakten gjeldende. Har du i det hele tatt kontrakt?

Hovedregel er 3 år

I boligleieforhold står man ikke fritt til å avtale den kontraktsperioden man ønsker. Hovedregelen er at leieavtalen må inngås for tre år. Det følger av husleieloven § 9-3.

Lofts- og sokkelbolig i enebolig og del av tomannsbolig kan leies ut for 1 år

Dersom husrommet er lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller del av tomannsbolig, vil leieavtale kunne inngås for ett år, forutsatt at utleier selv bebor eiendommen. Dersom det er mer enn tre selvstendige boenheter i eiendommen, kan man ikke leie ut for ett år av gangen, men må følge hovedregelen om tre år.

Kortere leietid dersom utleier har saklig grunn

Leieavtalen kan også inngås for kortere tidsrom dersom utleier eller noen som tilhører utleiers husstand skal bruke husrommet som bolig, eller utleier har en annen saklig grunn for kortere tidsavgrensning. For eksempel planlagt salg, riving eller oppussing. At leier ønsker kortere leietid enn 3 år, antas derimot ikke å tilfredsstille lovens krav.

Når utleier har en saklig grunn for en kortere tidsbegrensning enn lovens regler om enten tre eller ett år, skal leieforholdets lengde settes i samsvar med utleiers grunn for tidsavgrensningen. Skal boligen selges om et halvt år, kan leieavtale inngås for et halvt år.

Senest ved kontraktsinngåelsen må leier skriftlig være gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen. Det gjøres best ved å skrive inn i leiekontrakten hva som er årsaken til tidsbegrensningen.

I tillegg må den aktuelle årsaken materialisere seg. Har man avtalt at leieforholdet varer i to år fordi utleier da skal flytte inn i leiligheten, er tidsbegrensningen bare gyldig når utleier etter to år faktisk skal flytte inn. Hvis tidspunktet for innflytting utsettes på grunn av omstendigheter som ikke kunne forutses da leieavtalen ble inngått, kan leieavtalen forlenges tilsvarende utsettelsen.

Hvis tidsbegrensningen ikke er i samsvar med disse bestemmelsene, anses avtalen for å være tidsubestemt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet har du inngått ei leigeavtale ved å gi aksept på tilbudet om å leige.

Sidan dere ikkje har skrevet kontrakt, så er det standardbetingelsane etter huseligelova som ein tar ugangspunkt i.

Det mest aktuelle spørsmålet å få avklart er kvifor du antar at du må betale for eit heilt år? Snakket dere om å ha tidsbegrensa leigeavtale? I såtilfelle, kva av vilkåra som toth listar opp blei brukt som grunnlag for ei slik tidsbegrensning?

Dersom utleigaren ikkje kan vise til slike unntak så blir leigeavtale gjeldande som ei tidsubestemt leigeavtale, noke som etter husleigelova betyr at du har tre månedars oppsigelsesfrist. Denne fristen løper frå starten av neste kalendermåned, dette betyr at du må passe opp å seie opp avtalen no, og seinast den 30 september for å få kortast mulig oppsigelsestid.

I tillegg så har utleigaren ei ulovfesta tapsbegrensningsplikt. Så om du ikkje skal bruke boligen så forplikter utleigaren seg til å forsøke å leige det ut slik at ditt tap blir så lite som mulig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg leide fram til august, hadde vi en tidsbestemt leieavtale på et år, det står i kontrakten. Jeg regner med at utleier har tidsbegrenset avtale fordi hybelen jeg leide er en del av en sokkelbolig i et hus som huseier selv bor i. 

Siden vi ikke har skrevet en kontrakt om tidsbestemt leieavtale, og det ikke står noe om tidsbegrensa leieavtale i meldingen jeg sendte han, er det da standardbetingelsene som gjelder? Selvom avtalen jeg hadde med han året før var en tidsbegrensa avtale ?

Lenke til kommentar

Vi har ikke avtalt noe om oppsigelsestid. I kontrakten som gikk fram til 31/7-2015 står det at "om leieren ønsker å flytte fra hybelen før avtalt leietid utløper kan/må leieren selv skaffe en overtaker som utleier aksepterer.

Men siden vi inngikk avtale på SMS, og jeg ikke har skrevet under på noen kontrakt for gjeldene periode, så trenger jeg vel ikke å forholde meg til bestemmelsene i konstrakten som utløp 31/7-2015? Og da er det vel standrardbestemmelsene som gjelder, altså 3 mnd oppsigelsestid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...