BeardlessViking Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Hei! Bygger i disse dager opp min første pc, så kompetansen er ikke helt på topp. Så ville satt stor pris på litt hjelp! Har prøvd å se videoer og lese litt rundt på nett, men klarer ikke å finne svaret jeg er ute etter. Til bakre vifte er det to koblinger, ene ser ut til at kan passe inn i viftekontrollpanelet i front, men hvor skal da den andre hen? Ser ikke noen kabler her som kunne passet. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Umiddelbart for meg så ser det ut som dette bare er hvis du vil koble flere like vifter på samme kabel fra PSU. Altså: Sett en kabel fra PSU i den molex'en som er HUN på viften. Den andre molex'en du har på samme viften (HAN) kunne du satt i en lik vifte på HUN og slik drevet begge viftene på en kabel fra PSU. Ble kanskje rotete forklart, men kort oppsummert: Har du bare en slik vifte, koble den mot molex på PSU (passer bare på en måte) og viften er ferdig koblet og vil gå på fullt turtall. Vedr viftekontrolleren din må du ta bilde av alt før jeg kan uttale meg. den molex'n du har der er nok bare for å gi strøm til den. Viftene skal nok ikke inn på molex der. Edit: Oppdatering: Du viser ikke alt på bildet ditt, ble litt forvirret der. Viften bak har 3p og 2 molex. Så lenge du har plass på kontrolleren din (har vel 6) så trenger du bare koble 3p til kontroller og de to molex kan bare stå u-koblet. Endret 22. september 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
BeardlessViking Skrevet 22. september 2015 Forfatter Del Skrevet 22. september 2015 Takk for raskt svar! Trodde først jeg skjønte det, men så ble jeg noe usikker.. På første bilde, er den lille 2 og de store 3pin? De var koblet sammen slik fra fabrikk. På bilde nr2 har jeg brukt en medfølgende kabel til psu til å koble viften til nettopp psu'en. Ser ut som kabelen er for noe seriekobling av noe slag. Eller mente du med siste oppdatering at jeg bare skulle koble det direkte i viftekontrollen? Har forsåvidt en stor vifte i topp også som jeg ikke helt skjønner hvor skal kobles. Se bilde nr 3. Oppdatering!: Se siste bilde, jeg kan vel kanskje bare koble sammen bakerste vifte med den i toppen, som videre har kobling til viftekontrollen, tror jeg. Det blir vel ikke feil det? Det ble litt rotete dette her.. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Det jeg mener du skal gjøre er: Alternativ 1: Bruke viftekontroller. Viftekontrolleren din skal ha 6 innganger. Så lenge du har færre enn 6 vifter så kobler du en og en vifte inn på viftekontrolleren. Da skal du ikke bruke "de store" i det hele tatt. Alternativ 2: Ikke bruke viftekontroller. Da kan du koble "den store" (molex) direkte til strømforsyning. Enten en kabel eller plugg fra strømforsyning til hver av viftene, eller du kan først koble 2 eller flere vifter sammen vba molex'ene som sitter på viftene, for så å koble 1 molex på 1 av viftene. Igjen: bruker du viftekontrolleren så ikke koble "de store" i det hele tatt. Kun den lille rett på viftekontroller. Viftekontrolleren i seg selv må ha strøm, og dette ser jo ut som en molex. Endret 22. september 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
BeardlessViking Skrevet 22. september 2015 Forfatter Del Skrevet 22. september 2015 Ok, takk så mye! Da skal jeg se hva jeg får gjort her. En siste ting; det er nå en kabel igjen fra kabinettet jeg ikke har klart å plassere, aner du hva den kan være til? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Det er iallfall ikke en standardkabel, dette er nok noe eget fra CM. Tipper det er strøm til noe lys eller noe. Kommer den fra frontpanelet? Har du sett i manualen til kabinettet? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Det er fan LED cable. Se side 14 http://assets.coolermaster.com/gaming/download/cases/stryker/stryker-manual.pdf Edit: Der står det forøvrig også hvilke kanaler fra viftekontrolleren som skal ha hvilke vifter. 200mm i topp skal ha egen kanal. Hjelper å lese litt i manualer Endret 22. september 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå