Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny router.

MPC

Anbefalte innlegg

Halloen igjen.

Etter å ha fått hjelp angående router installasjon her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1685613

Så er neste steget å velge riktig type router som eg kan tilkoble til min gamle fiber multimodem/router.

Har sett litt på AC1900 og AC2400 routere og etter det eg har forstått så blir kanskje AC2400 overkill sida mobiler kun normalt har 1x1 antenne mens laptoper bruker normalt å ha 2x2. Så eg får aldri brukt max farten heilt til nettverkskorta på nye mobiler og laptoper vert oppgradert til 3x3 og 4x4. Har eg forstått dette riktig?

Om eg har, så lurar eg på kva type AC1900 router er best å kjøpe. Eg er ikkje akkurat ekspert men har hørt gode ting om asus AC68U, men dessverre veit eg ikkje kva som lager den betre enn AC1900 routeren til for eksempel dlink eller linksys bortsett fra pris forskjellen på 400 kroner.

Einaste som eg har tenkt å bruke på noko ny router er gigabit hastigheita på lan og wifi (til overføring mellom 2 stasjonære, 2 laptoper og mobiler på wifi ), tilkoble ein USB skriver som kan bli brukt av alle PCene på nettverket, og kanskje tilkoble ein ekstern harddisk som media. Er dette noko alle Ac1900 routere kan gjere om dei har nok USB kontakter?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror asus AC68U holder for deg, ja, den funger greit for meg, selv om den mangler USB3 port.

Netgear lager også gode routere, men vil foretrekke asus siden den har merlin build.

Angående skriver deling burde de fleste routere støtte dette og harddisk deling.

Men de fleste bruker linux filsystem, og veldig basic satt opp. Så det er viktig i så fall med hyppig firmware oppdatering.

Asus gir lengst support tid, ofte for Netgear, Dlink og TP link er det skjeldent man får oppdateringer så lenge som 1-2 år etter produktet kom i salg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en Ac-66 og on/off knappen har sviktet hos meg som med mange andre bare ta et søk.

Jeg fikset det enkelt med en tannpirker burde fikset det med loddebolt men jeg er for lat.

Ellers har jeg ikke prøvd routere noen som når Asus til knærne og jeg har hatt de fleste som 3com, dlink linksys og noen andre drittmerker som de selger på Elkjøp/Lefdal og expert.

Lenke til kommentar

http://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/router/view

Her kan du lese de faktiske forskjellene mellom forskjellige routere.

Har 2 stk Netgear "Nighthawk" R7000 selv. Kjøpte disse fordi jeg sleit med dårlig overføringshastighet på litt lengre avstander i heimen. Har 300/300 linje, så har litt krav til den trådløse overføringshastigheten. Det er nettopp på dette R7000 er bedre AC68, dvs bedre overføringshastighet når du sitter litt lenger enn 1 meter fra routeren og har litt dårligere signal. Bruker default firmware da denne er stabil som bare det, men det finnes også custom builds basert på f.eks DD-WRT om det er interessant. Er egentlig ingenting jeg savner i default firmware bortsett fra SSH shell.

Har byttet ut hjemmesentralen fra altibox med en av routerene, slik at både TV og Internet går gjennom denne, den andre står som en bridge på kontoret. De har en link på ca 800Mbps jevnt over og bånner linjen min uten problemer, dvs laster stort sett ned med 35-38MB/s om serveren tillater det. Det var også slik at R7000 hadde en nyere trådløs chip i seg kontra AC68. Mulig det er endret nå, men hadde det vært opp til meg, hadde jeg kjøpt denne på nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har 2 stk Netgear "Nighthawk" R7000 selv. Kjøpte disse fordi jeg sleit med dårlig overføringshastighet på litt lengre avstander i heimen. Har 300/300 linje, så har litt krav til den trådløse overføringshastigheten. Det er nettopp på dette R7000 er bedre AC68, dvs bedre overføringshastighet når du sitter litt lenger enn 1 meter fra routeren og har litt dårligere signal. Bruker default firmware da denne er stabil som bare det, men det finnes også custom builds basert på f.eks DD-WRT om det er interessant. Er egentlig ingenting jeg savner i default firmware bortsett fra SSH shell.

Har byttet ut hjemmesentralen fra altibox med en av routerene, slik at både TV og Internet går gjennom denne, den andre står som en bridge på kontoret. De har en link på ca 800Mbps jevnt over og bånner linjen min uten problemer, dvs laster stort sett ned med 35-38MB/s om serveren tillater det. Det var også slik at R7000 hadde en nyere trådløs chip i seg kontra AC68. Mulig det er endret nå, men hadde det vært opp til meg, hadde jeg kjøpt denne på nytt.

Takker for linken!

Einaste eg lurar på no er om cat5e er bra nok for å tilkoble mellom AC68U og min stasjonære pc (som har gigabit nettverkskort). Det står at det støtter 1 Gbit, men er litt usikker om det blir bottleneck.

Har ein 3 TB WD 3.5'' harddisk liggande som eg skal bruke, såg at det koster rundt 400 kr for å kjøpe kabinett i norge, så eg kjøpte noko billig greie frå ebay: http://www.ebay.com/itm/151281098849?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AITTipper det kommer til å gå greit? Er kun til backup/media storage, ikkje noko anna.

Edit: Trur eg skal berre gjere det eg fant her: http://portforward.com/help/doublerouterportforwarding.htmEr kanskje litt stress med dobbel NAT, men det kommer til å gå bra. Angåande kabel, så går det nok bra med cat5e trur eg, men om eg opplever noko bottleneck så får eg sjå seinare. 

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Liten update:

Har fått routeren no frå PS.no. Den er satt opp og alt fungerar. Den er tilkobla direkte frå Lan port A frå Tilgin HG1522 til WAN porten på Asusen. Satt den opp med statisk IP, og har no portforwarda 2 gongar (Router 1 -> Router 2 -> Server data) og det ser ut til å fungere.

Har opplevd store forskjeller no i wifi hastighet. Gamle WIFI på G standarden brukte å overføre på 2.5 - 3 MB/s over LAN om du var 5-6 meter frå routeren. No er det på rundt 12 MB/s 15 meter vekke med N standarden på 2.4 Ghz. Eg får rundt 30 MB/s på 5Ghz (AC) om eg er 5 meter vekke (eller i etasjen under).

Er det nokre instillingar eg bør skifte på for å få betre hastigheter?

Takker for hjelpa :)

Endret av MPC
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei :)

Ser du har byttet ut hjemmesentralen fra altibox med en "Nighthawk" R7000, har en slik ruter å hadde håpet at du kunne hjelpe å sette den opp?

Hilsen Erlend :)

Lenke til kommentar

Det var egentlig ment til TS, ettersom han kjørte dobbel-NAT.

Google Altibox VLAN eller lignende, så finner du hvilke VLAN du skal tagge portene med for å få internett eller TV ut. Det er vel det du trenger for å bytte ut Altibox-routeren.

Fant ut av Vlan og oppsett av porter osv.. Har fjernet altibox routeren og koblet opp nighthawk routeren, den henter ikke ip selv, men har skrevet inn adresene selv. Lyset som skal vise at den er på nett er aktivt, men routeren er fortsatt ikke på nett. Har du/dere noe formening om hva som er galt?

Lenke til kommentar

Sett router 1 (den fra ISP) til bridge mode, så slipper du dobbel-NAT og trøbbelet det medfører. :-)

Eg har flytta no so bruker ikkje tilgin routeren lengre, men den tilginen frå enivest støtter ikkje bridge mode, snakka med support direkte om det da eg først satt den opp lenge lenge side.

Lenke til kommentar

Det var egentlig ment til TS, ettersom han kjørte dobbel-NAT.

Google Altibox VLAN eller lignende, så finner du hvilke VLAN du skal tagge portene med for å få internett eller TV ut. Det er vel det du trenger for å bytte ut Altibox-routeren.

Fant ut av Vlan og oppsett av porter osv.. Har fjernet altibox routeren og koblet opp nighthawk routeren, den henter ikke ip selv, men har skrevet inn adresene selv. Lyset som skal vise at den er på nett er aktivt, men routeren er fortsatt ikke på nett. Har du/dere noe formening om hva som er galt?

utGFi9N.png?1

Slik var innstillingene mine, i tillegg må man endre MAC addresse. Merk at du egentlig ikke trenger å sette opp telefon om du ikke har det. Tipper grunnen til at du ikke får IP, er som nevnt tidligere at du ikke har satt opp MAC addresse. Det gjør du under Basic Setteings->Internet->Router MAC Address. MAC addressen finner du på en klistrelapp på gatewayen om jeg ikke husker helt feil. Har flyttet nå, så har ikke Altibox lenger :)

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...