Gå til innhold

Dumt av meg å kjøpe helt ny bil?

Kristofferen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mast på far/mor om å kjøpe nye bil i 5år ++. De kjøpte en c200(2002) for ca 265k den var kjørt 190ca, nå 375 og han har kostet på den ca 180k.

Så da er min leie avtale på 2 biler ikke så mye dyrer? Bil en ca 120K 3 år, bil 2 ca 165k og 4 år som jeg skal levere inn mars 2019.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Verditap har jeg allerede tenkt på, men vet ikke helt hva som er reelt. Som skrevet over vil jo en fullt utstyrt bil hode seg bedre i verdi og være enklere å selge når den tid kommer.

Dette er ganske så feil.

En RIKTIG utstyrt bil vil holde seg bedre i verdi enn en bil som ikke er RIKTIG utstyrt.

Det er en grunn til at Autolease har anbefalinger av utstyr til hver enkelt modell ut fra hva de mener gir noe igjen ved videresalg etter tre år.

En bil med mye utstyr er som du sier gjerne lettere å selge, men det betyr ikke at du får igjen for utstyret.

Lenke til kommentar

Jeg forstår meg ikke på folk som velger ekstrautstyr og bil kun ut fra fornuft. DET er kjedelig det.

Er så enig med deg!

MEN! det er utrolig lite ekstrautstyr jeg faktisk bruker i hverdagen, og aldri vil ha en bil uten.

* Bluetooth opplegg med telefonen

* Automatiske viskere

* setevarme

Kjører Volvo V60 i dag, men savner alcantara trekket i en Passat jeg hadde for en del år tilbake. Det er etter min smak den beste komboen: Alcantara og skinn.

Lenke til kommentar

Dette synes jeg ee komfortabelt å ha: Cruisecontrol

Automatisk seteinnstilling/memory

Bluetooth

Usb

Setevarmer

Oppvarmet frontrute

Webasto

To-soners klima

Sotede ruter/solskjerming

Keyless start

Dette kunne jeg klart meg uten:

Automatiske vindusviskere, blendingsfritt speil, innfellbart hengerfeste, takrails, tredje sone med klimastyring, bord i baksetet, rullegardin i vinduene i baksetet, citystop, skiltgjenkjenning, NAVI, ryggekamera, parkeringssensor foran, helskinn. Superanlegg.

Har nettopp bestilt ny Ford S-max selv. Leasing denne gangen. Hadde kjøpt en brukt bil med garanti hadde jeg skulle kjøpt.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Verditap har jeg allerede tenkt på, men vet ikke helt hva som er reelt. Som skrevet over vil jo en fullt utstyrt bil hode seg bedre i verdi og være enklere å selge når den tid kommer.

Men biler er jo blitt mye billigere de siste årene, og for min del så er det mye verdt at jeg alltid har en bil jeg kan stole på.

Alle biler vil miste nesten all verdi på 10 år, så en velutstyrt bil har et høyere verditap.

Du kan jo selvfølgelig regne som du vil for å få det resultatet du ønsker.

At en ny bil kan redusere drivstoffkostnaden 50% er kanskje mulig, det kan du i så fall med en brukt bil også.

At du nå har reparasjoner opp mot 36000/år og på den nye bilen vil gjøre det selv hjelper også på å regne deg fram til hva du vil.

Den som kan reparere selv kan oftest få billigst bilhold med å kjøpe brukt bil, da verditapet de første årene er den desidert største kostnaden for de fleste. Hva som er "dumt" for deg kan ikke andre avgjøre.

Endret av Mag ne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kommer nok aldri til å kjøpe ny bil igjen. Den taper seg ganske mye i det man kjører ut av butikken, og jeg synes ikke det er verdt følelsen.

Personlig ville jeg vurdert 3-4 år gammel bil, kanskje eldre. Det er greit at det kommer noen reparasjoner men de kan aldri bli så dyre som verditapet de første årene. Nye biler krever også service og slitedeler er ikke med i inkludert service eller garanti.

Skulle jeg blitt så "gæærn" at jeg kjøper helt ny bil i den prisklassen du sikter til ville jeg undersøkt i Tyskland og evt. importert selv for å veie opp noe av tapet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heihei alle sammen!

Jeg har helt glemt av denne tråden her.

Jeg endte ikke opp med å kjøpe meg denne Skoda'en likevel.

Dere har gode poeng alle sammen, og det førte meg tilbake i tenkeboksen flere ganger. Blandede følelser rundt resultatet er det jo selvfølgelig, men når jeg klarer å legge bort "ivrigheten" så klarer jo jeg også å se det økonomiske med å vente.

Jeg har nå kjøpt med en 2008 Volvo V50 R-design til 115.000,- og en fornøyd med denne som billig bruksbil. Så venter jeg til disse Superb'ene har fått noen år på baken, så smeller jeg heller til da :p

Tusen takk for gode svar alle sammen! :D

• Liker 2
Lenke til kommentar

Oppvarmet frontrute

Kjøpte min Volvo v40 6 månder brukt (til en avsindig god pris) men den har ikke oppvarmet frontrute, noe den forrige jeg brukte hadde. Savner det veldig allerede selv om det bare har vært et par frostnetter i Oslo hittil.

edit: og til TS, gratulerer med bil :-)

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...