Gå til innhold

Dumt av meg å kjøpe helt ny bil?


Kristofferen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et "problem" da jeg vurderer å kjøpe meg en splitter ny bil.

Dumt? Ja helt sikkert, men jeg er møkk lei av å ha en bil der jeg alltid er nødt til å reparere noe.

Jeg har også vokst fra meg denne ungdomsherjeperioden.

 

Jeg kunne alltids kjøpt meg en Toyota Corolla, som alltid fungerer. Men jeg kjører såpass mye at jeg verdsetter meg en god del mer komfort enn en corolla.

 

De siste bilene jeg har hatt er biler som bruker rundt litern på mila, og har reparasjon/vedlikeholdtkostnader på ca 2500-3000,- i måneden.

Dette skyldes en blanding av at gammel bil er og forblir gammel bil, og at her i Hordaland er det forferdelig dårlige veier.

Jeg har regnet at jeg kjører ca 3000km i måneden sett bort fra ferie, og med en drivstoffpris på ca 13,- pr. liter så er vi oppe i 3900,- .

Totalt kostnad med ca en tusenlapp i bompenger er da rundt 7500,- pr. måned.

 

Så over til mitt andre regnestykke, den nye bilen:

 

En Skoda Superb med nypris på ca. 555.000,- med alt utstyr. Dette er foreløpig uten rabatter fra forhandler.

Fullt utstyrt fordi jeg kjører såpass mye pr. år at jeg har igjen for det komfortmessig, men også fordi biler med utstyr holder seg bedre i verdi og er enklere å selge når den tid kommer.

Forhandler tilbyr også 5 års Norgesgaranti, 3 års lakkgaranti og 12 års rustgaranti.

 

Jeg trenger stor motor da jeg har en stor campingvogn som jeg bruker på ferier.

 

Finansieringen er i orden, og med en egenkapital på 110.000,- og nedbetalingstid på 10 år ender jeg på en månedssum på ca 4800,-

Jeg har planer om å beholde bilen til den er nedbetalt da jeg ser dette som mest lønnsomt for meg som kjører ca 45.000km i året.

 

Denne bilen bruker ikke mer enn 0,45 på blandet kjøring, så der halverer jeg drivstoffkostnadene.

Forsikring ender på ca det samme som jeg allerede betaler idag. Da er det tatt med full kasko inkl. leiebil og motor & gir forsikring som gjelder opp til 8 år/200.000km kontra delkasko pr idag.

 

Med den nye bilen ender jeg da på en månedskostnad på ca 7750,- (billån, forsikring, drivstoff og bompenger)

 

Reparasjoner tar jeg selv, men service ihht. servicehefte blir selvsagt tatt på verksted.

 

Hva tenker dere? Er jeg helt på bærtur, eller har jeg et godt grunnlag basert på de tallene dere har fått over?

 

-Kristoffer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Verditap har jeg allerede tenkt på, men vet ikke helt hva som er reelt. Som skrevet over vil jo en fullt utstyrt bil hode seg bedre i verdi og være enklere å selge når den tid kommer.

Men biler er jo blitt mye billigere de siste årene, og for min del så er det mye verdt at jeg alltid har en bil jeg kan stole på.

Lenke til kommentar

Verditap har jeg allerede tenkt på, men vet ikke helt hva som er reelt. Som skrevet over vil jo en fullt utstyrt bil hode seg bedre i verdi og være enklere å selge når den tid kommer.

Men biler er jo blitt mye billigere de siste årene, og for min del så er det mye verdt at jeg alltid har en bil jeg kan stole på.

Med din kjørelengde og hvis du beholder  bilen I 10 år så tviler jeg på at det har så veldig mye å si på bruktverdien at den er godt utstyrt og velholdt når den har ruslet nesten en halv mill. km.

Biler med høy km. pleier ligge godt under resten i pris, uavhengig av servicer/tilstand osv. (Har selv prøvd å selge flere biler med vesentlig høyere km enn snittet.)

 

Ville vurdert sterkt forslaget over her om å kjøpe en 2-3 år gammel bil som har gått relativt lite og har bra med utstyr. Da er det fortsatt litt garanti igjen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Økonomisk er det ikke klokt, MEN det er kanskje verdt å ha den vissheten om at denne bilen er NY og alt som går i stykker innenfor garantiperioden er i utgangspunktet gratis å fikse?

 

For 4 år siden kjøpte jeg en helt ny KIA CEED til 269.000. Ikke mye, og det var heller ikke noen toppmodell, men den var ny, med 7 års garanti og jeg har aldri opplevd mindre trøbbel. Alt som har gått i filler har gått på garantien og jeg har ikke hatt mye å utsette på kvaliteten heller.

 

Jeg angrer ikke. Piece of mind = priceless.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har kjøpt ny bil flere ganger, og mange brukte. Fordelen med å kjøpe ny er at du har 5 år (+/-) garanti, slik at du har forutsigbare kostnader i den perioden. Selger du bilen etter for eks 4 år, er den lettere å selge når den har 1 års garanti igjen. Jo eldre bil, og jo mer avhengig man er av den, jo dyrere blir bilen i vedlikehold, spesielt for de som ikke kan (eller gidder) å skru selv. 

 

Penger du legger i ekstrautstyr får du (med noen få unntak)  ikke igjen når du selger den, selv om flere hevder dette. De fleste søker på finn.no, velger sin bilmodell, filtrerer på max km og sorterer på pris. 

Lenke til kommentar

Det du må regne på er kapitalkostnaden samt alternativ bruken av pengene. Alternativkostnaden. Kapitalkostnaden er rentekostnader og verditap. Alternativkostnaden er hva ville du "tjent" på å lånefinansiert 410.000kr i f.eks aksjefond. Litt tullete, men ikke urelevant.

 

Ny bil vil alltid være en idiotinvestering fra et rent økonomisk ståsted. Så her må du se på hva er verdien av å ha et problemfritt bilhold. Både "dine penger" og "hegnar`s" utregninger på kostnader knyttet til bilhold, sier at mann marginalt sparer på å kjøpe en ca 2-3 år gammel bil. Men det finnes regnestykker fra dem begge som tilsier at helt ny bil som man bytter hvert 3. år, ikke kommer mye dårligere ut.

 

Selv tenker jeg at det handler om flere ting enn kun penger:

 

* Interesse

* bekymringsfritt bilhold
* sikkerhet til mine barn
* selvfølelsen i en pen bil

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar her inne!

Mange gode forslag til bruktbil osv. Grunnen til at jeg vil ta det steget å kjøpe ny bil er fordi da vet jeg fra første stund hvordan bilen er blitt behandlet. Jeg selv er ekstremt nøye med å være "snill" med bilen når den er kald, og turbokjøling.

 

Den bilen du linket til, TheyStoleMyName, er ikke noe for meg. Jeg vil ha en stasjonsvogn, og dessuten trenger jeg større motor.

 

Ettersom jeg ikke finner tilsvarende bruktbil har jeg bestemt meg for å avvente en stund. Denne blir sikkert billigere etter de har solgt noen eksemplarer. Og med den svimlende gode rabatten på hele 13.000,- fra forhandler var ikke det mye å skryte av! Ihvertfall ikke når regnestykket var oppe i ca 570.000,- når vi var ferdig å plukke utstyr og vinterdekk..

 

Skal se litt mer på bruktbilmarkedet etter biler med lav km som fortsatt har garanti.

Noen som har tips til en stasjonsvogn, helst manuell gir og ca 200 dieselhester?

 

Igjen, takk for god respons her inne så langt! :w00t::D

Lenke til kommentar

Økonomisk er det ikke klokt, MEN det er kanskje verdt å ha den vissheten om at denne bilen er NY og alt som går i stykker innenfor garantiperioden er i utgangspunktet gratis å fikse?

Gratis og gratis, er det ikke vilkår om at man må ta den på service regelmessig, noe som koster penger? De fleste ting som går i stykker går på reklamasjon uansett.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Ny bil koster penger, sånn er det bare. Jeg har svidd av litt vel mye på bil siden jeg kjøpte min første nesten nye bil i 2007 som da var ett år da jeg kjøpte. Nå er jeg på min nybil nr 3, og ja det har kostet mye penger, men har du råd og lyst så er det ikke noe å tenke på.

 

I og med at du kjører såpass mye et komfort en ting, men det viktigste av alt etter min mening er sikkerheten, samt det nye utstyret du kan få som adaptiv cruise og nødbrems. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...