Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Broderen har økonomiproblemer.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bor for tiden sammen med min tvillingbror. Vi er begge 24, han har en mild versjon av Celebral Parese (vet ikke helt hvor relevant dette er). Før vi flyttet ut hadde han klart å samle opp en del gjeld via kredittkort (Cresco), Han har gjennom sommeren hele tiden sagt at han har betalt ned denne gjelden på rundt 25k via feriepenger osv. Alt flott så langt, da han har sverget og lovd at han skulle fikse dette.

Nå i går var jeg og hentet noe post hos foreldrene mine som han ikke har skiftet adresse hos, deriblant cresco. Spurte han om hva dette var og ble fortalt at han måtte overføre ca. 500kr for et par uker siden da han skulle vekk på noe rett før lønn. Tenkte ikke så mye mer på det egentlig, men i dag så fant jeg dette brevet gjemt vekk, sammen med et trumf visa brev, hvor han skylder 20k+ til Cresco fortsatt og 10 lapper til Trum visa.

Er utrolig skuffet akkurat nå, og veldig usikker på hvordan jeg skal takle denne situasjonen og hvordan jeg burde ta det opp med han. Et av punktene for at jeg skulle gidde å bo med han var nemlig dette med orden i økonomien.

Nå viser det seg at ingen av delene stemmer. Han lyger meg rett opp i trynet og har ikke noe som helst orden i sakene..

Tips noen? Er Desperat akkurat nå.

Anonymous poster hash: 316dd...ea7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler at du får han til å ta kontakt med NAV for gjeldsrådgivning. Om han ikke gjør noe med problemet går det bare en vei, og det er nedover. 

Regninger som gjemmes i skuffer har en tendens til å ende opp som inkassosaker, med dertil påfølgende inkassosalærer og omkostninger – for ikke å snakke om betalingsanmerkninger. Til sist blir det tvangstrekk i lønn. 

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Både NAV og din kommune kan gi gjeldsrådgivning. Men du bør ta opp dette med han, ved første mulighet. Så fort sakene går over til inkasso, blir det veldig dyrt. Da påløper renter på renter på renter, gebyrer på gebyrer. 

Du kan også diskutere med han muligheten for å gi seg selv en frivillig betalingsanmerkning. Da får han ikke kredittkort eller forbrukslån. Dette kan være en god løsning, om han har lett for å la seg friste.

Slike ting påvirker psyken. Så du forberede deg om at din bror kan bli sint eller lei seg. Tenk ut hvordan du kan ta det opp med han. 

Lykke til begge to!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...