Gå til innhold

Kvinne skutt av politiet. Personer sier det var unødvendig.

Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Er den etniske bakgrunnen til disse personene relevant for deres vitnemål?

Ikkje direkte, men jo nærmare vitnet er knytta til offeret, jo meir unyansert kan vitnemålet bli.

Det er ein grunn til at ein skjeldan klarer å snakke seg ut av f.eks ei fartsbot ved å henvise til kompisen i passasjersetet som vitne på at du i alle fall ikkje kjøyrde for fort.

Uansett så tviler eg sterkt på at ein i denne situasjonen vil kunne kome fram til særlig kritikkverdige forhold. Eg kjenner sjølvsagt ikkje detaljane i saka, men all den tid offeret hadde trekt kniv på offentleg gate så er det i alle fall vanskelig å argumentere for at offeret ikkje oppførte seg truande.

Det er ikkje sikkert skyting var den beste måten å løyse situasjonen på, men det skal mykje til for at skytinga ikkje var berettiga.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mediene poengterer veldig at politiet skøyt en utlending. De er veldig flinke til og skrive at personen var "norsk" somalier.

De skriver ikke "Politiet skøyt en person som viftet med kniv og truet en 8 år gammel gutt i en gate i oslo"

De artiklene jeg har lest om saken i media sa "Politiet skøyt en person som viftet med kniv og truet en 8 år gammel gutt i en gate i oslo".

Selv ikke artikkelen du linker til nevner utlending eller somaler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Før jeg leste denne tråden visste jeg ikke at kvinnen var fra Somalia. Jeg er kanskje ikke den ivrigste leser av norske nettaviser, men så mye oppstyr rundt etnisiteten kan det da ikke ha vært.

Hovedgrunnen til at jeg har fått med meg at kvinnen er fra Somalia, er at personer med en annen etnisk bakgrunn enn norsk har gått hardt ut i media og ment de vet bedre enn politifolk med opplæring og mange års erfaring.

Med tanke på at "det somaliske miljøet" i nettavisen krever svar og hinter til både demostrasjoner og mener dette skaper split /mistro mellom somalier og politiet så kan en vel si at etnesitet blir tatt frem i debatten.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan hadde politiet løst denne saken uten våpen? Var politiet maktesløse i slike situasjoner før bevæpningen? Sannsynligheten er stor for at det var unødvendig å skyte, men det var det mest effektive verktøy politiet hadde for hånden. Det er ikke alltid riktig å bruke det meste effektive verktøyet.

Uten skyting ville politiet fått ros for godt politiarbeid og et mannskap med menneskekunnskap. Det er ikke bra om våpen erstatter godt politiarbeid og menneskekunnskap.

Lenke til kommentar

Hvordan hadde politiet løst denne saken uten våpen? Var politiet maktesløse i slike situasjoner før bevæpningen? Sannsynligheten er stor for at det var unødvendig å skyte, men det var det mest effektive verktøy politiet hadde for hånden. Det er ikke alltid riktig å bruke det meste effektive verktøyet.

Uten skyting ville politiet fått ros for godt politiarbeid og et mannskap med menneskekunnskap. Det er ikke bra om våpen erstatter godt politiarbeid og menneskekunnskap.

De får beskjed om å låse opp våpnet i bilen når det er snakk om trussler med kniv, så de hadde hatt våpen med eller uten bevæpning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det du sier er at det ikke er grunnlag for hverken fremskutt lagring eller allmenn bevæpning av politiet. De kan jo bare dra innom stasjonen og hente våpen i tilfeller der det er nødvendig.

Uten våpen hadde politiet løst situasjonen uten våpen. Så enkelt er det.

Det jeg sier er at uansett om de har pistolen på beinet, i bilen eller på stasjonen så hadde politiet hatt våpen i denne situasjonen. Eneste forskjellen er at nå kom de fortere frem da de ikke måtte innom politistasjonen.

Forøvrig er jeg ikke for at politiet skal ha våpen på seg. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det du sier er at det ikke er grunnlag for hverken fremskutt lagring eller allmenn bevæpning av politiet. De kan jo bare dra innom stasjonen og hente våpen i tilfeller der det er nødvendig.

Uten våpen hadde politiet løst situasjonen uten våpen. Så enkelt er det.

Eller måtte informert pårørende om at guttungen deres er drept av en gal dame med kniv... Hva vet du?

Det er lett å si i ettertid hva en burde,skulle/skulle ha gjort.

Men du var ikke der i kampens hete. Det var ikke jeg heller, men jeg hopper ikke til konklusjoner.

Det kan godt hende det kunne ha blitt løst uten våpen. Men det viste ikke politibetjenten som så en gal dame med en kniv rettet mot et barn og som ikke slipper kniven på gjentatte oppfordringer . (Utifra slik jeg tolker situasjonen)

.

Hadde guttungen blitt drept så hadde politiet blitt kritisert fordi de ikke brukte våpen....

Hvor er folketoget/protesten mot vold/skremsel mot barn???

Denne damen satte seg selv i denne situasjonen. Etnsitet har ingenting med saken å gjøre.

Men igjen jeg var ikke der....

Lenke til kommentar

Poenget mitt er ikke at politiet ikke burde brukt våpen i den nevnte situasjonen, men at de ikke burde brukt våpen om den kunne blitt løst uten. Jeg betviler at politiet gjør den nødvendige vurdering av dette med så enkel tilgang til våpen som i dag. Et ubevæpnet politikorps krever større politifaglige kvalifikasjoner og en fremferd basert på kløkt, menneskekunnskap og erfaring. Med våpen i hånd har politiet et effektivt verktøy som kan gjøre tradisjonelt politiarbeid overflødig. Men politiet skal alltid bruke så lite vold som mulig for å løse sine oppgaver. Dette prinsippet må gå foran effektivitetshensyn. En situasjon som kan løses uten våpen, skal løses uten våpen.

Lenke til kommentar

Problemet her er vel at politiet har veldig lite verktøy de kan bruke for å avvæpne eller "felle" personer i en slik situasjon. Vi har desverre enda ikke fått noen gode alternativer til ballistiske våpen for denne jobben. Man har tazere, både de man holder i hånda og de man skyter med, men det er ikke raskt nok eller presist nok i en slik situasjon.

Alternativet er å bruke gummikuler som heller ikke klarer å gjøre jobben effektivt uten å gjøre stor skade. Hadde vi hatt "lavhastighets"  ammunisjon som ikke penetrerte dypt, men istedet hadde en kraftladning tilsvarende en tazer så kunne slike situasjoner i 90% av tilfellene løses uten vanlige kuler. Når jeg sier lavhastighet så mener jeg selvfølgelig ikke så lavt at man har mulighet til å flytte seg slik som tazerpistolene.

Samma om dama var utlending eller ikke, hu ble skutt fordi det var en krisesituasjon med et barn involvert da er det greit etter min mening. Jeg vet ikke alle fakta jeg heller, men hva vitner sier i en sak som dette er ofte irrelevant da politiet må ta en hurtig avgjørelse. Dette er jobben dems og folk bør ha nok tillitt til dem at man ikke klandrer dem hver eneste gang de bruker makt.

Å sammenlikne med USA er tullete, hvis man ser på antall skyteepisoder og antallet som var "uprovosert" så blir saken litt anerledes. Man må også huske på tilstandene der, mye lettere for politiet å bruke våpnet siden de faktisk har grunn til å frykte for sitt liv uansett situasjon. Hvis det er to husmødre som krangler utenfor en matbutikk så kan en av de finne på å skyte på politiet, så anspent og farlig er tilstanden der nede.

Lenke til kommentar

Før i tida brukte politiet å avverge slike situasjonar ved kommunikasjon med gjerningsmannen.

Ein treng ikkje nødvendigvis å avvæpne ein kvar bevæpna person med ein gong, ofte kunne ein oppnå samme resultat ved å la gjerningsmannen få nokre minutt til å summe seg og overgi seg utan bruk av vold.

Det betydde ikkje nødvendigvis at politiet var hjelpeslause i møter med bevæpna personar, men at dei fyrst prøvde ein defansiv framgangsmåte før dei gjekk offensivt til verks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At dette er en liten kniv, kanskje? Og at det kanskje støtter vitnene i at politiet kunne stoppet henne uten å avfyre skudd om de hadde gjort en vurdering, som det understrekes at de gjorde? Spør du meg så ser jo denne kniven, med de oppgitte målene, så liten ut at politiet måtte vært ganske nærme kvinnen for å kunne fastslå at det var et våpen, og om de var så nærme så kunne de kanskje stoppet henne uten å avfyre skudd? Jeg var der ikke så ønsker ikke å trekke noen konklusjoner, men jeg må innrømme at jeg har vansker for å tro at man ikke kan stoppe en kvinne med en liten biffkniv (eller tomatkniv som produsenten oppgir at det er) i hånda.

Edit: Jeg mener ikke å si at det ikke er mulig å utdøve livsfarlige skader, om ikke døden, med denne kniven, hadde bare sett for meg noe større...

Endret av potetfisk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

At dette er en liten kniv, kanskje? Og at det kanskje støtter vitnene i at politiet kunne stoppet henne uten å avfyre skudd om de hadde gjort en vurdering, som det understrekes at de gjorde? Spør du meg så ser jo denne kniven, med de oppgitte målene, så liten ut at politiet måtte vært ganske nærme kvinnen for å kunne fastslå at det var et våpen, og om de var så nærme så kunne de kanskje stoppet henne uten å avfyre skudd? Jeg var der ikke så ønsker ikke å trekke noen konklusjoner, men jeg må innrømme at jeg har vansker for å tro at man ikke kan stoppe en kvinne med en liten biffkniv (eller tomatkniv som produsenten oppgir at det er) i hånda.

Edit: Jeg mener ikke å si at det ikke er mulig å utdøve livsfarlige skader, om ikke døden, med denne kniven, hadde bare sett for meg noe større...

Jeg vet ikke helt hvorfor kniven sin lengde skulle underbygge noe som helst. Det er et knivblad på 11,5 cm og den har tagger.Det er da ingen som helst tvil om at stikk med denne kniven kan få dødelig utfall...Vet ikke helt hvorfor man skal måtte være ganske nærme kvinnen for å se at en kniv på nesten 12cm med tagger er et våpen, men deg om det. 

Vet ikke hvorfor så mange har så lett for å si at dette kunne man jo lett å ha stoppet, kniven er jo liten og alt det der. Vel, hvis det er så forferdelig lett og uproblematisk, hvorfor var det ingen av vitnene som trådde til før politiet kom ? 

Jeg vet ikke hva slags filmer enkelte av dere har sett, men det skal da ikke rare bevegelsen til for å knivstikke noen, og det er ikke bare til å springe frem for å avvæpne..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...