Gå til innhold

Kvinne skutt av politiet. Personer sier det var unødvendig.

Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Har vi ikke sett dette før ? 

En minoritetsgruppe raser mot politiet etter at en "norsk" somalisk kvinne ble skutt av politiet.

Flere personer fra det norsksomalske miljøet har sett hendelsen og sier så tydelig de kan at det var totalt unødvendig for politiet og skyte.

Det som irriterer meg er at jeg nesten med 100% viten kan si at oppstyret rundt en slik episode hadde vært 1/10 del av det den er nå om personen som hadde blitt skutt var etnisk norsk. 

Mediene poengterer veldig at politiet skøyt en utlending. De er veldig flinke til og skrive at personen var "norsk" somalier.

De skriver ikke "Politiet skøyt en person som viftet med kniv og truet en 8 år gammel gutt i en gate i oslo"

de må på død og liv skrive at personen er fra Somalia. Og ifølge de somaliske/nigerianske vitnene var det helt unødvendig og skyte. 

Jeg kan på død og liv ikke se for meg at det etnisk norske miljøet ville raset mot politiet etter at en etnisk norsk kvinne ble skutt i Oslo etter og ha truet et 8 år gammelt barn med kniv. 

Flere fra det norsksomaliske miljøet er rasende over politiets håndtering i Breigata på Grønland, der en norsksomalisk kvinne ble skutt og skadd av politiet fredag kveld.

Fem timer etter skytingen var det fremdeles en amper stemning og mange skuelystne på åstedet. Et øyenvitne hevder at kvinnen var rolig, og ikke truende – verken overfor barnet eller politiet – før skytingen

Men de raser mot politiet fordi de Somaliske/Nigerianske vitnene sa at det politiet gjorde var feil, de raser  mot politi og myndigheter fordi noen trur at politiet kunne behandlet saken anderledes.  

Jeg trur at personene i det norsk somaliske miljøet trur dette:  Politiet vurderte ikke andre løsninger fordi personen ikke var etnisk norsk. De brukte ikke lang nok tid eller behandlet saken riktig pga den etniske bakgrunnen til gjerningspersonen.  

jeg er veldig kontroversiell når det kommer til og løse kriminalitet: Om en person ( uavhengig av rase eller kjønn) står ovenfor et barn eller annet menneske med kniv og ikke hører på hva politiet sier så mener jeg at den mest effektive løsningen er og skyte vedkommende. En person som ikke etterfølger politiets ordre når de har våpen i hånd automatisk blir en målskive. En idiot som ikke klarer og høre på politiet har da tatt et valg om at de skal beholde sitt våpen og derfor blir til en trussel ovenfor politiet selv og andre personer. 

Kontroversielt og provoserende alt dette. Men jeg er nesten sikker på at jeg har rett.

Endret av Eriksendrul
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig må man granske om det var riktig av politiet å avfyre skudd, man kan jo ikke ha et politi som ene og alene får avgjøre menneskers skjebne. Full granskning og nøye vurdering av hvorvidt dette faktisk var rettferdiggjorte skudd. Kan ikke ha et politi som ikke risikerer straff for drap.

Endret av Henrik2k
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har vi ikke sett dette før ? 

En minoritetsgruppe raser mot politiet etter at en "norsk" somalisk kvinne ble skutt av politiet.

Flere personer fra det norsksomalske miljøet har sett hendelsen og sier så tydelig de kan at det var totalt unødvendig for politiet og skyte.

Det som irriterer meg er at jeg nesten med 100% viten kan si at oppstyret rundt en slik episode hadde vært 1/10 del av det den er nå om personen som hadde blitt skutt var etnisk norsk. 

Mediene poengterer veldig at politiet skøyt en utlending. De er veldig flinke til og skrive at personen var "norsk" somalier.

De skriver ikke "Politiet skøyt en person som viftet med kniv og truet en 8 år gammel gutt i en gate i oslo"

de må på død og liv skrive at personen er fra Somalia. Og ifølge de somaliske/nigerianske vitnene var det helt unødvendig og skyte. 

Jeg kan på død og liv ikke se for meg at det etnisk norske miljøet ville raset mot politiet etter at en etnisk norsk kvinne ble skutt i Oslo etter og ha truet et 8 år gammelt barn med kniv. 

Flere fra det norsksomaliske miljøet er rasende over politiets håndtering i Breigata på Grønland, der en norsksomalisk kvinne ble skutt og skadd av politiet fredag kveld.

Fem timer etter skytingen var det fremdeles en amper stemning og mange skuelystne på åstedet. Et øyenvitne hevder at kvinnen var rolig, og ikke truende – verken overfor barnet eller politiet – før skytingen

Men de raser mot politiet fordi de Somaliske/Nigerianske vitnene sa at det politiet gjorde var feil, de raser  mot politi og myndigheter fordi noen trur at politiet kunne behandlet saken anderledes.  

Jeg trur at personene i det norsk somaliske miljøet trur dette:  Politiet vurderte ikke andre løsninger fordi personen ikke var etnisk norsk. De brukte ikke lang nok tid eller behandlet saken riktig pga den etniske bakgrunnen til gjerningspersonen.  

jeg er veldig kontroversiell når det kommer til og løse kriminalitet: Om en person ( uavhengig av rase eller kjønn) står ovenfor et barn eller annet menneske med kniv og ikke hører på hva politiet sier så mener jeg at den mest effektive løsningen er og skyte vedkommende. En person som ikke etterfølger politiets ordre når de har våpen i hånd automatisk blir en målskive. En idiot som ikke klarer og høre på politiet har da tatt et valg om at de skal beholde sitt våpen og derfor blir til en trussel ovenfor politiet selv og andre personer. 

Kontroversielt og provoserende alt dette. Men jeg er nesten sikker på at jeg har rett.

Har du sett kommentarfeltene på VG/Dagbladet? Hadde de ikke skrevet etnisitet, så hadde folk klaget på det også.

Spesielt siden hendelsen inntraff på Grønland.

Det du sier er i grunn at innvandrere ikke er pålitelige øyenvitner...

1. Var du tilstede når skuddet falt?

.

2. Mener du at øyenvitnene ikke bryr seg om barn som blir truet med kniv?

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så lenge dama var i besittelse av kniv og i umiddelbar nærheit av eit barn så skal det mykje til for at det dreier seg om ei uprovosert nedskytning.

Det kan være at skytinga var unødvendig objektivt sett, men når ein står på åpen gate med kniv så vil ein i utgangspunktet kunne framstå som truande. Dersom dette ikkje er/var hensikta så må ein ta ekstra forhåndsreglar for å ikkje opptre truande.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å kritisere politiet synes jeg, tatt scenario i betraktning og de  "dramatiske" meldingene som ble ringt inn. (eneste er om det egentlig var nødvendig å bruke pepperspray, som er smertefullt og antageligvis skremmende når du allerede er skutt)

Kvinnes irrasjonelle oppførsel i området (veiving med feiekost og kniv) tyder vel på at hun er et psykiatrisk tilfelle. Norsk politi fikk forøvrig en henstilling fra Helsedirektoratet for en tid tilbake om ikke bruke skytevåpen i kontakt med psykisk syke (i Sverige er syke blitt skutt/drept i forbindelse med at pårørende bare ønsket å få hjelp til å ta hånd om sine kjære) Men her var vel kanskje personens eventuelle "historikk" ukjent fra før, og dessuten hadde det kanskje ikke "hjulpet" men blitt oppfattet nødvendig å bruke skarp skudd uansett.

Lenke til kommentar

Hvis en etnisk norsk person hadde blitt skutt av politiet og det senere hadde blitt stilt spørsmålstegn ved om det var nødvendig er jeg helt sikker på at denne saken hadde blitt utrolig mye større. Dere som skriver side opp og side ned om hvor forferdelig det er at noen med en annen hudfarge enn du selv har kommer til Norge hadde skrevet om ting som at vi lever i en politistat og at alle som jobber i politiet er maktkåte tikkende bomber. Eventuelt at grunnen til at politiet blir trigger-happy er fordi de må hele tiden være på vakt for å beskytte seg mot nye landsmenn som de rød-grønne har importert for å få flere stemmer. 

Hvis det stemmer at politiet skjøt kvinnen uten at det var grunn til det synes jeg det er helt på sin plass at folk demonstrerer. Og det er vel heller ikke så unaturlig at det er miljøet rundt personen som gjør det.

Hvilken etnisitet kvinnen i denne saken har er jo helt irrelevant, og å si at denne saken i det hele tatt handler om etnisitet er rett og slett tåpelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er mye "kunne/burde/hva hvis/..... , men inni denne "hva hvis/burde... er det også et hva om barnet ble drept/knivstukket? Da hadde politiet igjen fått kritikk for at de ikke brukte våpen.

Jeg var ikke der, jeg så ikke hva som skjedde, jeg vet ikke hva som gikk gjennom hode til betjenten. Men av erfaring vet jeg en ofte bare har sekunder på å reagere/bestemme om en skal avfyre skudd eller ikke (fra caser i millitæret). Vitneutsagn og bedrevitere er heller ikke alltid noe en skal stole blindt på.

Selvsagt bør det etterforskes men å med en gang hoppe til en konklusjon/rasseri/oppyøyer er en farlig vei å gå. Det er lett at det blir "confirmation bias"/"en ser det en vil se" tendenser og det er vanskelig å prøve å se situasjonen fra begge sider. Jeg tror neppe en får høre en beklagelse/"greit, vi tok feil" fra dette miljøet dersom etterforskningen viser ganske sikkert at betjenten handlet korrekt. Mye kunne derimot blitt løst dersom våpenet var utstyrt med et lite kamera som startet opptak med en gang det blir tatt ut av hylsteret.

Opplevde betjeneten at situasjonen var av så alvorlig art at damen skulle til å stikke gutten og nektet å legge fra seg kniven på oppfordring fra politiet, så har jeg full forståelse for at betjenten avfyrte skudd (uansett om det er somalier, norsk, svensk, afganer , anerikaner, mann eller dame)

I Norge har vi hendelser hvor psykisk syke har drept folk på buss, på nattevakt og på en øy. Av og til kan en ikke vente på at personen skal drepe offeret før en griper inn.

Mener at det er en god og gammel tråd her inne om "skråsikkerhetens tyrani" som hadde passet godt inn her.

Jeg er uansett av den oppfatningen at jeg ikke vet hva som skjedde under denne hendelsen. Verken for eller imot. Men jeg ser altfor ofte at folk skal hoppe til en for kjapp konklusjon/raseri/confirmation bias etc og kritisere uansett hvordan en håndterer en situasjon.

Det er lett å si i ettertid hva en burde ha gjort, men det betyr nødvendigvis at om en hadde handlet på en annen måte så hadde ting gått bra (kanskje det hadde gått verre). Det er uansett ikke like lett å se alle mulige løsninger/utfall når en står midt oppe i denne annspente situasjonen og adrenalinet pumper på høygir.

Samme greie ser jeg også angående andre ting. En skal ikke beklage for det en mente med det en sa, en blir tvunget til å beklage for hva den andre oppfattet det som/tolket det som. Alt skal kritiseres uten å prøve å se det fra den andres side.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg er helt nøytral til saken til jeg får mer info.

Hvor var kvinnen i forhold til barnet? Hvor langt unna var politet kvinnen/barnet?

Om barnet virkelig var i ekstrem fare burde politiet skutt for å drepe, om hun var nærme nok til å drepe barnet på sekunder kan hun like greit drepe barnet på sekunder med en kule i maven. 

Som sagt jeg aner ikke nok om saken, min første tanke er at det hele virker rart?

Det kan jo hende at politet faktisk reddet livet på dette barnet og de gjorde det riktige, Men det kan også være at politiet ikke ville nærme seg kvinnen og tok den lette veien ut. 

Om kvinnen virkelig kunne drepe barnet på sekunder er det bare flaks hun ikke gjorde det etter  å bli skutt i maven. 

Lenke til kommentar

Hæ? Jeg tror det hadde vært minst like mye bråk om offeret var norsk. Tror ikke det har så mye å si.

Det skulle ikke ta lange tiden før vi konstant bevæpning fikk alvorligere konsekvenser her til lands enn alle vådeskuddene klønete snut uten opplæring har brent av i senere tid.

Problemet med skytevåpen er at terskelen for å bruke dem er naturlig lavere enn den burde være. Alle mennesker søker trygghet, og hvis valget står mellom å bruke en pistol og på annen måte prøve å ufarliggjøre situasjonen, heller de fleste mot førstnevnte, særlig hvis sjansen for å bli skutt tilbake på er minimal. Det er ikke noe som heter "skyte for å skade", åpner man ild mot et menneske må man være inneforstått med at liv kan gå tapt.

Det norske politiet har vært svært flinke til å løse slike situasjoner uten skarpladde våpen tidligere, det viser statistikken klart og tydelig. Relativt ukritisk skyting av den truende personen er kanskje "effektivt" i den forstand at situasjonen avklares fort og gærnt, men på alle andre måter er effekten heller dårlig. En død eller skadet person er ikke gratis. Ikke for samfunnet, ikke for de pårørende. Og våpenbruk innebærer også en hel røys med andre risikoer. Nei, våpenbruk bør forbli absolutt siste utvei. Vi skjøt ikke ABB engang, og det skal vi være stolte over.

Lenke til kommentar

Før jeg leste denne tråden visste jeg ikke at kvinnen var fra Somalia. Jeg er kanskje ikke den ivrigste leser av norske nettaviser, men så mye oppstyr rundt etnisiteten kan det da ikke ha vært.

Hovedgrunnen til at jeg har fått med meg at kvinnen er fra Somalia, er at personer med en annen etnisk bakgrunn enn norsk har gått hardt ut i media og ment de vet bedre enn politifolk med opplæring og mange års erfaring.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...