Elisabeth12345 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Hei Jeg har lyst på nytt kamera, og tenker å kjøpe olympus om-d em-10. Tidligere har jeg hatt Nikon d3100 med 50mm objektiv... Noen som har noen erfaring med olympus kameraet i forhold til nikon? Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Ikke i forhold til Nikon D3100. Men har erfaring med EM-10 , EM-1 og EM-5 MkII i forhold til 10D,30D,50D,7D og 5D MkIII Er det noe helt spesielt du tenker på, eller er engstelig for Lenke til kommentar
Elisabeth12345 Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Ikke i forhold til Nikon D3100. Men har erfaring med EM-10 , EM-1 og EM-5 MkII i forhold til 10D,30D,50D,7D og 5D MkIII Er det noe helt spesielt du tenker på, eller er engstelig for Nei, jeg bare lurer på om det er bra jeg Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 EM-10 er mer en bra nok hvis man ikke har spesielle krav til et kamera, men det vil nok oppleves noe forskjellig i bruk enn en D3100. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Jeg har hatt flere Nikon kameraer, det siste D800, alle utmerket, men for 1 1/2 år siden kjøpte jeg E-M10 for å ha noe lettere i tillegg. Etter å ha brukt begge samtidig en stund, fant jeg ut at resultatet med Olympusen for det meste var like bra som D800, som jeg ikke har brukt i det hele tatt det siste året. Jeg driver ikke med action foto eller mye nattfotografering, så til mitt bruk har byttet til E-M10 vært en lettelse rent fysisk. Det var litt overgang å sette seg inn i menyoppsettet til Olympus, det er ikke veldig intuitivt, men det går fint an å finne ut av det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Jeg tror du vil merke E-M10 ikke står noe tilbake i fohold til Nikon-en du hadde. Som JorunT nevner, så er menysystemet til Olympus litt knotete og anderledes enn Nikon sitt. Men selve kameraet er enklere å bruke da du har flere innstillngshjul tilgjengelig. Det du kanskje vil savne, er 50mm-en. Da kan du se på Olympus sin 45mm f/1.8 - den er rimelig og trivelig. PS. Selv om jeg ikke har brukt E-M10 mye, så kjenner jeg godt til Olympus og har flere modeller selv (bl.a. E-M5 som er ganske lik E-M10). Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Ikke i forhold til Nikon D3100. Men har erfaring med EM-10 , EM-1 og EM-5 MkII i forhold til 10D,30D,50D,7D og 5D MkIII Er det noe helt spesielt du tenker på, eller er engstelig for Nei, jeg bare lurer på om det er bra jeg Som de andre sier så er det bra ja Jeg har sittet å tittet på bilder fra nesten samme motiver tatt med to års mellomrom, noen tatt med 5D MkIII og Tamron 24-70mm f2.8 VC og noen tatt med EM-5 MkIII og 12-40mm f2.8 ( omtrent samme bildekvalitet som EM-10). Jeg er veldig overrasket over at jeg sliter med å se noen forskjell. For å se forskjellen må jeg blåse opp bildet ganske heftig, og selv da er eneste forskjellen litt mer støy på de få bildene over ISO 3200 ( i favør fullformatskameraet 5D MkIII) Det som overrasker mest er at vidvinkelbildene fra OM-D kameraet og 12-40 objektivet er synlig skarpere i hjørnene enn 5D kombinasjonen. Dynamikken er god, jeg kan faktisk hente inn mer i skyggene på RAW bildene enn jeg kunne på Canon RAW bildene, (Olympusen eksponerer jeg mer mot "venstre" , men s på Canon mer mot "høyre" ), eksponeringen er ganske sikker, man har live histogram i søkeren og man ser hvordan eksponeringen påvirker direkte i søkeren. Man får fine og naturlige farger og bildestabiliseringen er rå og funker med alle objektiver. På bakgrunn av dette vil jeg si at bildene du normalt vil få med EM-10 vil kunne oppleves som bedre enn ditt gamle APS-C kamera. Effektiv bildestabilisering, Olympus farger og gode objektiver vil være årsaken. Det er mye snakk om Olympus menyene, men jeg drister meg til å si at det er litt overdrevet. Som neven var overgangen min fra over 20 år med Canon til...altså Olympus menyene Men jeg overlevde.......Det jeg nemlig ser, er at så lenge jeg har "programmert" hjulene og knappene slik jeg vil, og til det jeg bruker, så trenger jeg faktisk knapt å gå inn i menyene i det hele tatt. Dessuten er det såkalte "superbrukerpanelet"som man får frem ved å trykke en gang på "OK" knappen, så innholdrikt at jeg ikke kan fatte hva man skal inn i menyene for å gjøre. Jeg synes betjeningen er såre enkelt Sist men ikke minst, disse kameraene tar seg helt lekkert ut over skulderen. Nærmest rå sexy Det kan man vel ikke si om de "gamle" speilrefleksene Endret 22. september 2015 av Bringisen Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Hei Jeg har lyst på nytt kamera, og tenker å kjøpe olympus om-d em-10. Tidligere har jeg hatt Nikon d3100 med 50mm objektiv... Noen som har noen erfaring med olympus kameraet i forhold til nikon? E-M10 MK2 har kommet og er sikkert tilgjengelig i butikker etter hvert. Det er forbedret på mange viktige områder. MK1 vil sikkert gå litt billigere etter hvert om du har tid til å vente og ikke bryr deg om forbedringene på MK2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå