Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt flere Nikon kameraer, det siste D800, alle utmerket, men for 1 1/2 år siden kjøpte jeg E-M10 for å ha noe lettere i tillegg. Etter å ha brukt begge samtidig en stund, fant jeg ut at resultatet med Olympusen for det meste var like bra som D800, som jeg ikke har brukt i det hele tatt det siste året. Jeg driver ikke med action foto eller mye nattfotografering, så til mitt bruk har byttet til E-M10 vært en lettelse rent fysisk. Det var litt overgang å sette seg inn i menyoppsettet til Olympus, det er ikke veldig intuitivt, men det går fint an å finne ut av det.

Lenke til kommentar

Jeg tror du vil merke E-M10 ikke står noe tilbake i fohold til Nikon-en du hadde. Som JorunT nevner, så er menysystemet til Olympus litt knotete og anderledes enn Nikon sitt. Men selve kameraet er enklere å bruke da du har flere innstillngshjul tilgjengelig.

Det du kanskje vil savne, er 50mm-en. Da kan du se på Olympus sin 45mm f/1.8 - den er rimelig og trivelig.

PS. Selv om jeg ikke har brukt E-M10 mye, så kjenner jeg godt til Olympus og har flere modeller selv (bl.a. E-M5 som er ganske lik E-M10).

Lenke til kommentar

Ikke i forhold til Nikon D3100. Men har erfaring med EM-10 , EM-1 og EM-5 MkII i forhold til 10D,30D,50D,7D og 5D MkIII  :hmm:

Er det noe helt spesielt du tenker på, eller er engstelig for  :)

Nei, jeg bare lurer på om det er bra jeg  :)

Som de andre sier så er det bra ja  :)

Jeg har sittet å tittet på bilder fra nesten samme motiver tatt med to års mellomrom, noen tatt med 5D MkIII og Tamron 24-70mm f2.8 VC og noen tatt med EM-5 MkIII og 12-40mm f2.8 ( omtrent samme bildekvalitet som EM-10). Jeg er veldig overrasket over at jeg sliter med å se noen forskjell. For å se forskjellen må jeg blåse opp bildet ganske heftig, og selv da er eneste forskjellen litt mer støy på de få bildene over ISO 3200 ( i favør fullformatskameraet 5D MkIII) Det som overrasker mest er at vidvinkelbildene fra OM-D kameraet og 12-40 objektivet er synlig skarpere i hjørnene enn 5D kombinasjonen.

Dynamikken er god, jeg kan faktisk hente inn mer i skyggene på RAW bildene enn jeg kunne på Canon RAW bildene, (Olympusen eksponerer jeg mer mot "venstre" , men s på Canon mer mot "høyre" ), eksponeringen er ganske sikker, man har live histogram i søkeren og man ser hvordan eksponeringen påvirker direkte i søkeren. Man får fine og naturlige farger og bildestabiliseringen er rå og funker med alle objektiver.

På bakgrunn av dette vil jeg si at bildene du normalt vil få med EM-10 vil kunne oppleves som bedre enn ditt gamle APS-C kamera. Effektiv bildestabilisering, Olympus farger og gode objektiver vil være årsaken.

Det er mye snakk om Olympus menyene, men jeg drister meg til å si at det er litt overdrevet. Som neven var overgangen min fra over 20 år med Canon til...altså Olympus menyene  :)

Men jeg overlevde.......Det jeg nemlig ser, er at så lenge jeg har "programmert" hjulene og knappene slik jeg vil, og til det jeg bruker, så trenger jeg faktisk knapt å gå inn i menyene i det hele tatt. Dessuten er det såkalte "superbrukerpanelet"som man får frem ved å trykke en gang på "OK" knappen, så innholdrikt at jeg ikke kan fatte hva man skal inn i menyene for å gjøre. Jeg synes betjeningen er såre enkelt  :xmas:

Sist men ikke minst, disse kameraene tar seg helt lekkert ut over skulderen. Nærmest rå sexy  :dribble:  Det kan man vel ikke si om de "gamle" speilrefleksene  :hmm:

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Hei

Jeg har lyst på nytt kamera, og tenker å kjøpe olympus om-d em-10.

Tidligere har jeg hatt Nikon d3100 med 50mm objektiv...

Noen som har noen erfaring med olympus kameraet i forhold til nikon?

E-M10 MK2 har kommet og er sikkert tilgjengelig i butikker etter hvert. Det er forbedret på mange viktige områder. MK1 vil sikkert gå litt billigere etter hvert om du har tid til å vente og ikke bryr deg om forbedringene på MK2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...