hen-enge Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 (endret) Jeg vet...denne problemstillingen har vært tatt opp før, men føler at det uansett ikke skader å ta det opp på ny - vil gjerne høre synspunkter fra dere som eventuelt har fått nye telefoner basert på piksel feil (og om det var vanskelig å få gjennomslag for dette). I tillegg kan det være greit å gi informasjon til nye tilhørere på forumet som muligens har skaffet seg 6600. Jeg fikk telefonen min i dag (6600). Når jeg skrudde den på har jeg lagt merke til to piksler som jeg tror er døde. Den ene er jeg ganske sikker på, virker som det er en knøtt, knøtt lite punkt på skjermen som er "levende". Det andre punktet virker å vise en farge som er litt varierende i/ikke alltid så lett å få øye på. Hva gjør jeg hvis de på mobilbutikken ikke ser den? Uansett er jo disse prikkene som jeg vil karakterisere det som enormt små. Hvis jeg skal til en mobil butikk og klage må jeg nok gå inn med forstørrelsesglass eller lupe. Så...hvordan skal jeg få ny telefon på denne garantien? Er jo litt vanskelig hvis den gamle mannen bak disken begynner å nekte! Hva gjør jeg da? Og hvis en får ny på garantien...hva gjelder da? Har en krav på ny kvittering/ny garanti fra en fikk det nye produktet? Hvordan fikk dere som fikk ny 6600 telefonen, fikk dere med esken og alt og leverte inn alt det "gamle"? Setter pris på alle svar! Tror nok også andre med 6600 som eventuelt er nye tilhørere av dette forumet vil finne innlegget interessant. Endret 12. november 2003 av hen-enge Lenke til kommentar
hen-enge Skrevet 12. november 2003 Forfatter Del Skrevet 12. november 2003 Kan ingen være så vennlige å hjelpe!? Lenke til kommentar
beh Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Man bumper ikke en tråd etter mindre enn 45 minutters inaktivitet. du har jo hatt 26 visninger allerede... Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Har du prøvd å søke? Har sett en del poster om samme emnet. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Det der går så klart på garanti. Lenke til kommentar
hen-enge Skrevet 12. november 2003 Forfatter Del Skrevet 12. november 2003 Takk for hjelp aulogy! Skal forsøke og se hva de sier i morgen. Mulig jeg må møte opp med forstørrelsesglass for at de skal se det!? Hvis noen andre sitter på kommentarer så gjerne kom med dem!? Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Er et par her på forumet som har byttet pga død pixel. Det var ingen problem sa dem. Bare sa at det var død pixel og at de ville ha en ny, og det gikk som det gikk, ganske bra. Lenke til kommentar
Funkypapa Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Dersom det er en feil ved et produkt, har du ifølge kjøpsloven krav på å få det rettet, få ny vare eller pengene tilbake. I ditt tilfelle virker det som om problemet ikke er så stort, siden du snakker om å ta med forstørrelsesglass. Hvis du likevel opplever at de døde pixlene skaper ulempe for deg, ville jeg tatt den med ned til butikken og bedt om å få den reparert. Det kan også være aktuelt å få ny mobil om reparasjon blir for dyr for butikken/leverandøren eller ikke lar seg gjøre. Når det gjelder garantitid, så får du ikke utvidet garantid selv om du bytter/reparerer en vare. Garantidtiden gjelder fra kjøpstidspunktet og to år fremover, uansett hvor mange ganger du måtte reparere eller bytte et produkt. Men det skulle heller ikke spille noen stor rolle, siden du har to års garanti og fem års reklamasjonsrett fra kjøpstidspunktet. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Hva gjør jeg hvis de på mobilbutikken ikke ser den? Uansett er jo disse prikkene som jeg vil karakterisere det som enormt små. Hvis jeg skal til en mobil butikk og klage må jeg nok gå inn med forstørrelsesglass eller lupe.Så...hvordan skal jeg få ny telefon på denne garantien? Er jo litt vanskelig hvis den gamle mannen bak disken begynner å nekte! Hva gjør jeg da? Synes det var et ganske tåpelig innlegg. Hva med å prøve først, og heller spør etter hjelp etterpå, hvis problemet skulle oppstå? Sannsynligvis er det ikke noe problem... Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 (endret) Virker som om annenhver 6600 har pixel feil... Jeg selv har en liten en som kan sees dersom bilde/bakgrunnen/filmen er i mørke farger... midt på skjermen selvfølgelig (!).... men jeg orker ikke strevet med å sende mobilen i retur til MPX for så å vente i en time og to uker for å få en ny tilsendt.... (kunne jo være så heldig å få returnert en ny en som er av den halvdelen som har feil ) *sarkasme* Endret 12. november 2003 av Straydog Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Er pixelfeilen så liten at det er vanskelig å se den, har du ikke rett til å få ny mobil. Dette går da som en ikke vesentlig mangel (er selvfølgelig en skjønnssak), men reperasjon får du gratis. Du kan likevel høre om du kan få en ny en, da butikken kan kjøre dette som en DOA eller oppakningsfeil og taper ikke mye (evt kun frakt og ekstra arbeid) på å bytte den i en ny. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Men det skulle heller ikke spille noen stor rolle, siden du har to års garanti og fem års reklamasjonsrett fra kjøpstidspunktet. Nå må man ikke blande begrepene da. 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett? Dette henger ikke på greip. Reklamasjonsrett er noe man er sikret etter loven. Dette er som oftest to eller 5 år, avhengig av forventet levetid på produktet. Det blir kun snakk om garanti om butikken velger å forlenge denne reklamasjonstiden utover det lovpålagte. Eksempel: Man har kjøpt et minnekort, som vanligvis skal holde en del år. Loven gir deg 5 års reklamasjonsrett. Butikken ønsker ikke å forlenge denne og du får altså ingen garanti (men om kortet blir ødelagt etter 1,5 år som en følge av en fabrikasjonsfeil, får du reparert det, et nytt, eller mulighet til å heve kjøpet. Alt etter som) Eksempel 2: Man har kjøpt en lekebil av det billigere slaget. Den er ikke forventet å vare særlig lenge, så du har kun 2 års reklamasjonsrett i følge forbrukerkjøpsloven. Produsenten er allikevel sikre på at bilen holder god kvalitet og ønsker å gi deg lenger reklamasjonstid, såkalt garanti på f.eks 5 år. Husk også på at om du vil heve kjøpet etter lang tids bruk, har butikken rett til å kreve deg penger for nytten du har hatt av produktet i tiden etter kjøpet. I tilfeller med mobiler snakkes det ofte om 25% av verdien per år Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Du har jo også alltid 14 dagers angrerett regelen som ofte blir brukt i slike sammenhenger med lcd skjermer til data. Det kan skje at det oppstår døde pixler...normalt skal det være akseptabelt med noen døde pixler på en dataskjerm, men vet ikke om dette også gjelder mobiltelefon. Men somsagt du har 14 dagers angrerett regelen Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 (endret) Du har kun angrerett ved kjøp på postordre eller internett. Ved kjøp over disk har du hatt mulighet til å se varen og har derfor ikke denne retten. Det blir som å kjøpe en boks Spaghetti a la Capri en dag, komme tilbake to uker etter på og kreve å få bytte den fordi du angrer på at du kjøpte den. Det går ikke an. Om du hadde kjøpt den over internett derimot.... 14 dagers angrerett blir også utvidet til en hel måned om nettbutikken ikke sender med et ferdig og korrekt utfylt angreskjema. Greit å vite når man f.eks kjøper CD'er på platekompaniet.no. Disse kommer uten plastinnbinding, så du kan kopiere dem på PC'en din for deretter å sende dem tilbake til butikken i løpet av en måned (platekompaniet sender aldri med angreskjema) og få pengene igjen (dette er selvfølgelig IKKE lov og INGEN MÅ GJØRE DETTE). Jeg opplyser bare om at det er fullt mulig. Endret 13. november 2003 av Crazysteps Lenke til kommentar
Tommy Angelo Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 (dette er selvfølgelig lov og INGEN MÅ GJØRE DETTE). Finn en feil og sett in hvor det passer : *ikke* :-) Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Takk for at du rettet på meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå