steinrawr Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Hei. Jeg bor hos en utleier som har en obligatorisk fellesavtale for leveranse av internett/TV til blokka jeg leier leiligheten i. Denne avtalen har en flat sum, på 300 til utleier, og evt mellomlegg til leverandøren om man vil oppgradere tjenesten utover det grunnleggende (liten kanalpakke og 5/1Mbps.) Nå har det seg slik at jeg hadde abonement hos samme internett/TV-leverandør med svært mye bedre vilkår enn utleier har forhandlet frem (større TV-pakke og 100/100Mbps). Hvis jeg skulle hatt tilsvarende tjeneste med deres avtale, vil det koste meg nesten 1000 kroner måneden, sammenlignet med 400, som jeg betaler i dag, direkte til leverandør. Det er faktisk billigere for meg å betale 400 (til leverandør) og 300 til utleier, uten å benytte meg av deres avtale, men for meg blir dette et prinsipp. Av utleieloven ser jeg at utleier bare kan kreve betalt for oppvarming og strøm utenom depositum og husleie, men jeg er litt usikker på hvordan dette stiller seg, for de er nå veldig påståelige om at vi ikke kan slippe unna dette. Dette er et privat utleieselskap, og de var i utgangpsunktet positive til at vi ikke skulle betale for "fellesavtalen" når vi hadde en mer gunstig avtale selv, men nå har de snudd, og krever betaling for foregående måneder og fremover. Det er ikke mye penger, men det er penger jeg i utgangspunktet ikke vil bruke. Vi skal dessuten bo her i maksimalt ett år, og det vil være fordelaktig for meg å beholde kundeforholdet mitt for å beholde avtalen til vi flytter videre. Har dere noe forslag til hvordan jeg skal gå frem? Lenke til avsnitt om Leie og andre ytelser (Lovdata) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Hovedregelen følger av husleieloven § 3-1 - "leien skal fastsettes til et bestemt beløp". Det beløpet som er fastsatt i leie skal dekke alle utgifter utleier pådrar seg ved eiendommens forvaltning og drift, jfr. NOU 1993:4 s. 122: Det framgår av første ledd første punktum at leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Med «leie» menes det pengebeløp leieren skal betale som vederlag for sin bruksrett til husrommet. Det kan som hovedregel ikke avtales at leieren utenom leien skal dekke (en andel i) de utgiftene utleieren pådrar seg ved eiendommens forvaltning eller drift. Bestemmelsen representerer således en ikke ubetydelig innskrenking i avtalefriheten. Første ledd annet punktum inneholder et unntak fra hovedregelen i første punktum. Det åpnes her for avtalebestemmelse om at leieren skal dekke en forholdsmessig andel av utleiers kostnader med levering av elektrisitet eller brensel i eiendommen. Bakgrunnen for unntaket et at disse utgiftene er forbruksavhengige, slik at det er utelukket å beregne dem eksakt på forhånd. Det er derfor ikke anledning til å kreve separat betaling for kostnader til bredbånd/internett. Dette måtte eventuelt vært tatt inn i husleien. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Jeg leide i en kort periode en leilighet for 6200 kr i måneden inkludert strøm og utleier ville plutselig ha mer penger av meg siden jeg tydeligvis brukte "enorme" mengder med strøm. (rundt 100 kr mer i måneden en forrige leietaker) og da fikk jeg beskjed av ei venninne som er advokat i kommunen at om huseier krever mer penger så må det endres i kontrakten først. Endret 21. september 2015 av Eriksendrul Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 dersom dette ikke er oppgitt i kontrakt kan ikke utleier etterkreve betaling for f.eks internett. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 dersom dette ikke er oppgitt i kontrakt kan ikke utleier etterkreve betaling for f.eks internett.Som krikkert allerede har vist kan ikke utleier gjøre det uansett om det står i kontrakten eller ikke. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 13. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2015 Hei, og takk for svar. Jeg sendte det jeg hadde skissert i første post til utleier. De var i utgangpsunktet ikke helt enig, men de foreslo at internett ble strøket fra leien de siste månedene, og at det fra første januar skulle bli en økning i husleien, som inkluderte internett. Tilfeligvis leste jeg litt på justering av leie og slikt, og ifølge utleieloven så har ikke utleier anledning til å gjøre endringer i leien før tidligst ett år etter siste leiefastsetting. Ettersom vi flyttet hit i juni i fjor, betyr strengt tatt det at de ikke kan øke husleien før da. Dette er riktig, ikke sant? Jeg klarte ikke helt å finne en definisjon på "siste leiefastsetting." Uansett, etter mitt siste svar til dem, om at de ikke kunne øke leien vår heller, har jeg rett og slett ikke hørt så mye mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå