Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs høytaler reduserer internetthastighet

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Så fort jeg kobler til den trådløse høytaleren så synker hastigheten på det trådløse nettet fra 40 til 5, og noen ganger enda lavere slik at jeg ikke får åpnet nettaviser osv.

Vitsen med høytaleren forsvinner fordi så fort den er i bruk så får jeg ikke streamet musikk fra Spotify eller Wimp.

Noen som har løsning på problemet?

Jeg har forsøkt å bytte kanal mellom 1-3-6-11 uten at det hjelper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mulighet å bruke N-standard på trådløst-nettet ditt da? 

Eventuelt brukt et program for å analysere nettet ditt og se hvilken kanal som har minst støy. 

Har du link til høyttaleren? 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzervirker som et veldig kurrant program til og enkelt sjekke hvilken kanal som har minst støy. 

Endret av Zash
Lenke til kommentar

Løsningen på problemet er å benytte seg av 5GHz. Bluetooth opererer på 2,4GHz, mens wifi kan operere på 2,4GHz og 5GHz. Du mister rekkevidde, og om du har gammelt utstyr, så støtter det ikke 5GHz.

Eventuelt kan du prøve en annen høyttaler som ikke forstyrrer like mye.

edit: Bluetooth 4.0 skal sørge for at det ikke blir forstyrrelser på wifi, men det ser ikke ut til å fungere hos deg.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg bruker N-standard og Blutetooth 4.

Jeg bruker inSSIDer for å analysere nettet men alle kanalene er i bruk fra før men jeg velger de med dårligst signalstyrke. Noen kanaler er ledige men det er jo 1-3-6-11 som er å foretrekke etter hva jeg har skjønt.

5Ghz utgår pga. utstyr og den trådløse høytaleren blir jo da svært dyr om man må bytte ut alt man har.

Forøvrig har jeg Asus ruter men jeg fant en gammel D-link som ikke støtter N-standarden og som da er tregere men den virker bedre mtp. problemene. Men det at nettet da går tregere når høytaleren ikke er i bruk er heller ikke noe alternativ.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Uten tilgang på 5GHz, og med et mettet 2,4GHz-bånd så ser jeg ikke noen løsning på det. Jeg fant som sagt ut at BT 4.0 bytter ofte mellom frekvensene som brukes for å kan brukes side om side med wifi.

Du har vel andre ting som bruker BT tenker jeg. Har de noen som helst innvirkning på wifi? Har du prøvd å se om hastigheten på D-linken strupes av høyttaleren?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hastigheten på D-linken er lavere i utgangspunktet da den bruker G-standard og ikke N-standard, men den virker å ikke strupes like mye med høytalerbruk/Bluetooth.

Veldig irriterende - det å spille fra Tidal med 320 oppløsning er bare å glemme.

Lenke til kommentar

Skal kanskje ikke ha noe med saken å gjøre, men bruker du 20 eller 40mhz kanalbredde, eller en auto mellom disse? Jeg bruker selv 20mhz, da den ikke overlapper over så mange kanaler, og har ikke bruk for mer enn det som fint leveres der. Prøv 20Mhz om du allerede ikke har gjort dette.

Og dobbelsjekk at det ikke står på en kompabilitetsmodus som inkluderer G og i verste fall B standard. Tror ikke Asus har dette til vanlig. Forøvrig, hvilken modell er det snakk om, og vet du om firmwaren er av nyeste sort?

Tror vanligvis ikkekanal 3 blir "anbefalt", etter det jeg husker er det kun 1 - 6 - 11 som er de kjekkeste. Er høyttaleren kjøpt i europeisk land? (kan være annerledes om den er laget for f.eks et annet kontinent som har andre regler for interferens mellom frekvenser.

En tanke kan jo være å få prøve et annet eksemplar av produktet.  

Siste spørsmål fra meg i denne omgang: Kan du også si noe om hvilken type høyttaler/system dette er?

Edit: Som andre har nevnt, er det fint å bruke programvare til å sjekke andre nettverk. Men i dette tilfellet er jo ikke det så nyttig, men det er allerede bemerket. Da kan du hvertfall se andre nettverk, men det ser jeg du har gjort. For å kunne se interferens mellom kanaler, blir det fort en liten ekstra kostnad. Metageek sin Wi-Spy skal fungere fint til dette, men det er jo litt penger bare for å sjekke dette. 

Endret av kornelen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg bruker nå en Jensen AL29150 ruter, og denne gjør at det så vidt går rundt og den halvt år gamle Asusen ble satt i boden. Hastigheten reduseres også betraktelig på denne men den er mye bedre enn de andre jeg har forsøkt. Nå gjenstår å finne oppdatering til ruteren på nett men finner ingenting. Noen som kan hjelpe med dette?

Forøvrig forsøkte jeg 20Mhz uten at det ble bedre og høytaleren det dreier seg om er en Audiopro T9.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...