Gå til innhold

91 år gammel dame risikerer fengsel fordi hun var radioopperatør i fangeleir

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det hevn du mener igjen? Joda, amerikanerne har hevn som en vesentlig målsetning for sin fengsling (og forsåvidt dødsdommer også) men nå var det Norske forhold jeg tenkte på. Begge deler er forsåvidt en avsporing fra denne saken som utspiller seg i Tyskland. Jeg vet ikke hvordan det fungerer der, men vil gjette på at målsetningene deres for fengsling ligger nærmere de norske enn de amerikanske.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Hensikten med fengsel kan deles inn i tre hoveddeler:

4. Tilfredsstille folks ønske om rettferdighet.

Mener du hevn? Det er ikke en del av hensikten med fengsel.

Ikke hevn, rettferdighet. Difference between justice and revenge

https://www.psychologytoday.com/blog/evolution-the-self/201402/don-t-confuse-revenge-justice-five-key-differences

Jeg er enig i at hevn ikke bør være en del av fengsel, men rettferdighet burde absolutt være en del av det. Mener jeg. Du er bombastisk i hva som er hensikten med fengsel, uten å anerkjenne at det er delte meninger om det. Hensikten med fengsel er politisk og kulturelt betinget, dermed er det neppe noen fasit.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Hvis hun som radiooperatør kan straffes for medvirkning så er det jo mange andre som må taes og.

Man har vaktstyrken og private som leverte ulike varer/tjenester til leirene osv i bunn og grunn alle som hadde kjennskap til hvordan disse leirene opererte.Tyskland kunne like gjerne innhente alle over en vis alder og stilt dem til ansvar for at Hitler i det hele tatt kom til makten.

Så kan man jo spørre seg om den jevne tysker virkelig hadde noe annet valg enn å stille opp med de ulike tyske sikkerhetstjenester hengende på hjørnet. Mer enn nok historier om hitler jugends som tystet på foreldrene, folk som tystet på naboene osv.

Lenke til kommentar

Det denne saken representerer for meg er idiotien av å straffeforfølge de som også var offer for krigen bare fordi de var på feil side. Man er ikke automatisk skyld i krigsforbrytelser hvis man slo på gassen eller henrettet noen jøder med gevær, det var mye tvang i forhold til gjerningene man måtte utføre som tysker under krigen. De hadde valget om å bli dømt for landsforræderi og dø eller utføre ordrene de fikk.

En annen ting denne saken setter lys på som de fleste ikke tenker på eller som blir ignorert pga frykt eller tanken om at det er riktig er det som for eksempel USA gjør i dag. Skal Obama henrettes/ fengslet fordi han har ansvaret for mange uskyldige døde i landene de prøver å være verdenspoliti i? Skal generaler og soldater som har utført ufyselige handlinger som har blitt dokumentert og bevist henrettes/ fengslet. Dette skjer ikke så hvorfor skal man henrette/ fengsle masse gamlinger som mest sannsynlig angrer på sine handlinger de ble skutt for å ikke utføre.

Ufyselig, umoralsk og urettferdig behandling av tyskere og deres allierte etter krigen. Det er desverre mange saker vi hjernevaskede "verdenspolitiaksepterende" tullinger ikke klarer å se fra begge sider eller åpne øynene for tilsvarende saker i dag.

Edit; Vennligst ikke les så mye mellom linjene og tro at jeg er Nazi-sympasitør eller for slaktingen av sivile og jøder under krigen. Jeg mener det jeg skrev, ikke mer, ikke mindre :)

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å se noen 90-åringer fra den andre siden få smake en runde i rettsvesenet - det er jo direkte naivt hvis man antar at de allierte ikke gjorde straffbare handlinger undre krigen, også - eller nålevende som er ansvarlige for drap på sivile (med vilje eller ei, man blir jo dømt for slikt i samfunnet ellers).

Lenke til kommentar

Det denne saken representerer for meg er idiotien av å straffeforfølge de som også var offer for krigen bare fordi de var på feil side. Man er ikke automatisk skyld i krigsforbrytelser hvis man slo på gassen eller henrettet noen jøder med gevær, det var mye tvang i forhold til gjerningene man måtte utføre som tysker under krigen. De hadde valget om å bli dømt for landsforræderi og dø eller utføre ordrene de fikk.

En annen ting denne saken setter lys på som de fleste ikke tenker på eller som blir ignorert pga frykt eller tanken om at det er riktig er det som for eksempel USA gjør i dag. Skal Obama henrettes/ fengslet fordi han har ansvaret for mange uskyldige døde i landene de prøver å være verdenspoliti i? Skal generaler og soldater som har utført ufyselige handlinger som har blitt dokumentert og bevist henrettes/ fengslet. Dette skjer ikke så hvorfor skal man henrette/ fengsle masse gamlinger som mest sannsynlig angrer på sine handlinger de ble skutt for å ikke utføre.

Ufyselig, umoralsk og urettferdig behandling av tyskere og deres allierte etter krigen. Det er desverre mange saker vi hjernevaskede "verdenspolitiaksepterende" tullinger ikke klarer å se fra begge sider eller åpne øynene for tilsvarende saker i dag.

Edit; Vennligst ikke les så mye mellom linjene og tro at jeg er Nazi-sympasitør eller for slaktingen av sivile og jøder under krigen. Jeg mener det jeg skrev, ikke mer, ikke mindre :)

Eg er heilt enig, mange av nazi-sympatisørane er også i aller høgste grad eit offer for krigens grusomheiter. 

Krig er på mange måtar eit unntakstilfelle der handlingane til lederane på toppen får store konsekvensar for vanlige folk lenger nede i systemet.

Ein skal heller ikkje gløyme at dei grusome handlingane som vart utført strengt tatt var lovlige og pliktige handlingar i Nazi-Tyskland.

Mange tyskera (og nordmenn) trudde faktisk oppriktig på det dei blei fortalt om at den einaste måten å løyse problemet med fattigdom og arbeidsløyse var å fjerne alle som ikkje kunne bidra til positiv verdiskapning i samfunnet (jødar, sigøynera, homofile, psykisk utviklingshemma, osv). At dette viste seg å være totalt feil endrar ikkje det faktum at folk gjorde det dei trudde var rett.

At ein i ettertida har endra lovane fordi Hitler tapte krigen gjer det spesielt vanskelig å akseptere at ein i ettertid skal straffe folk basert på dagens verdisyn.

Eg vil faktisk dra paralellen så langt som kva om ein i Norge om 10-50 år skal begynne å straffe alle medlemmer av politiske parti som ikkje vil åpne alle grensene for Syriske flyktningar fordi ein om nokre år anser det som ei forbrytelse mot menneskeheita å ikkje hjelpe flyktningane? Eller omvendt, ein straffar alle som har hjulpet flyktningane fordi dei har bidratt til å øydelegge landet ved å sleppe inn Syriske flyktningar.

Ein må nesten dømmast etter kva opplysningar som forelå på det aktuelle tidspunktet, ikkje kun kva ein fant ut i etterpåkloskapens lys.

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å se noen 90-åringer fra den andre siden få smake en runde i rettsvesenet - det er jo direkte naivt hvis man antar at de allierte ikke gjorde straffbare handlinger undre krigen, også - eller nålevende som er ansvarlige for drap på sivile (med vilje eller ei, man blir jo dømt for slikt i samfunnet ellers).

Eneste forskjellen er hvilke lag de var på, massemordere på vinnerlaget er helter, massemordere på taperlaget er sviker og skal straffes...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skulle akkuratt skrive nøyaktig det samme :)...

Folk måtte ha mat på bordet på den tiden de og. Skal en begynne å straffeforfølge de som jobbet på fabrikkene som laget bombene som ble sluppet over London?

Det var en annen tid.

Lenke til kommentar

Er det virkelig nødvendig?

Nei.  Klarer ikke å skjønne hvordan en radiooperatør kan tiltales for noe som helst.   Hvis hun hadde kastet radioen i hodet på noen med intensjon om å skade , så kanskje.    Eller hva med dagens mediaoperatører, som daglig formidler maktbisbrukeres propaganda?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...