Gå til innhold

91 år gammel dame risikerer fengsel fordi hun var radioopperatør i fangeleir

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Er det virkelig nødvendig?

http://www.nrk.no/verden/91-aring-siktet-for-massedrap-1.12565276

Dama drepte ingen personlig. Jeg forsvarer så absolutt ikke det som ble gjort under krigen men jeg tror nok heller ikke at hun hadde motatt en tommelopp og avskjedsvinflaske om hun hadde dessertert/nektet under krigen.

Skal absolutt alle tyskere som måtte inn i millitæret under krigen måtte bli forfulgt idag fordi de var på feil side?

Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis har rett i det jeg sier. Men jeg prøver bare å se ting fra begge sider:) Hva mener dere?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig syntes jeg de burde droppe å forfølge det som skjedde under krigen. Joda, mange gjorde mye fælt og burde vært dømt for lenge siden, men ikke nå. La de nå dø i fred, ser ikke poenget med å jage de 70 år etter krigen.

Alle de som var med i krigen dør snart uansett, hvorfor bruke tid å masse penger på at de skal leve sine siste år i fengsel for noe som er historie nå?

Selv om hun hadde drept mange personlig syntes jeg det er for seint å straffe nå...

Endret av aklla
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er ikke med på at høy alder eller tiden som er gått siden den påståtte forbrytelsen skal gjøre at noen slipper unna straffeforfølgelse.

I bunn og grunn enig i det, men det var tross alt i krig og en helt annen både verden og hverdag der mange gjorde ting de verken selv helt ville eller syntes var riktig.

Kun tid og alder er jeg enig ikke er nok, men her snakker vi om i praksis en helt annen verden også.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Litt oftopic: Men jeg syntes ikke tid har noe som helst og si hvis det er håndfaste beviser på en kriminell gjerning uansett kaliber,

Om du kjempet med tyskerne under andre verdenskrig så syntes jeg du burde bli straffet om du gjorde noe annet en og ta ordre.

Om du jobbet for tyskerne i en konsentrasjonsleir og hjalp til med og effektivisere drapene med egne idèr og hjalp til på noen annen måte en og gjøre den jobben du ble beordret til og gjøre så syntes jeg de burde bli straffet.

Altså hvis du ble beordret til og skyte så er du uskyldig ( i krig )

Om du skyter av egen maskin og uten og bli beordret så er du kriminell ( i krig )

Lenke til kommentar

Jeg syns det er bra tyskerne følger opp.

Det er viktig å prioritere disse sakdene nå slik at man får dømt og straffet flest mulig før dems død.

Når det gjelder hun dama det omtales er jeg noe usikker, spørs vel litt hva som inngår i radiooperatørstillingen og hvorvidt den var frivillig.

Lenke til kommentar

Saken burde vært foreldet for lengst.

Hensikten med fengsel kan deles inn i tre hoveddeler:

1. Preventivt.

Almennpreventivt og individpreventivt. Den almennpreventive virkningen er når andre avskrekkes fra å gjøre det samme. I dette tilfellet å bli krigs-radiooperatør. Sjansen er allerede null så det kan ikke vektlegges. Den individpreventive virkningen skal avskrekke den dømte fra å gjøre det igjen. Også her er sjansen allerede null.

2. Hindre nye lovbrudd i fengslingstiden, blant annet for å beskytte gamle og potensielt nye ofre. Også her vil effekten på 91-åringen trolig være bortkastet.

3. Den rehabiliterende virkningen. Målet er å bryte en kriminell ond sirkel og få personen tilbake til samfunnet som en positiv, produktiv og fungerende borger. Hva er sjansen for det? En 91-pring blir aldri mer produktiv (i jobb) hvis vedkommende overlever oppholdet.

Jeg ser med andre ord absolutt ingen måloppnående hensikt med å fengsle 91-åringen. Jeg tror faktisk det beste både for vedkommende og ofrene/familiene er forsoning.

• Liker 3
Lenke til kommentar

1. Preventivt.

Almennpreventivt og individpreventivt. Den almennpreventive virkningen er når andre avskrekkes fra å gjøre det samme. I dette tilfellet å bli krigs-radiooperatør. Sjansen er allerede null så det kan ikke vektlegges. 

Den allmennpreventive effekten handler om noe mye bredere enn spesifikt å bli krigsradio-operatør.

Jeg vil også fremheve at hensynet til den allmenne rettsfølelsen tilsier at ingen bør gå ustraffet bare fordi dem er blitt gamle og ut av stand til å gjenta forbrytelsene.

Siktelsen er jo ekstremt alvorlig. Vi snakker om medvirkning til massedrap. Jeg er ikke komfortabel med at slike forbrytelser skal foreldes.

Lenke til kommentar

Det kan ofte synes som om en sak blir klarere jo lengre tid som går, men det er fordi nyansene forsvinner med tiden. Hvem kan avlegge et troverdig vitneprov etter 70 år? Det er vanskelig nok for etterforskere å få troverdige beretninger om forhold som skjedde i går. Ett vitne er derfor aldri tilstrekkelig i seg selv.

Det skal ikke bare føres vitner mot siktede, men også alt som kan tale for den siktedes fordel skal frem. Her vil det med tiden bli et grovt misforhold, fordi skriftlig dokumentasjon mot siktede består, mens menneskelige vitner som kan ha informasjon til siktedes fordel dør, i dette tilfellet er nesten hele generasjonen borte, og de som er igjen kan ikke forventes å huske stort.

Det er umulig å oppfylle kravet om en rettferdig rettergang etter så mange år. Normalt er det foreldelsesfrister i straffeloven, men her er det et unntak. Det er det ingen god grunn til.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...