Mr.M Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Idag kunne man i noen få medier lese at Israels statsminister Benjamin Netanyahu reiste på lynvisitt til Moskva for å snakke med Vladimir Putin. "Israel: – Vil unngå sammenstøt med russiske styrker" http://www.dagen.no/Nyheter/israel/Israel-%E2%80%93-Vil-unng%C3%A5-sammenst%C3%B8t-med-russiske-styrker-249171 Hva er det som får ellers selvgode Netanyahu til å svette? De siste ukene har Russland forsterket sitt nærvær i Syria og sendt både materiell og jagerfly, noe de forsåvidt har legitim rett til, siden det skjer på anmodning fra Syria's regjering. Putin har sagt de vil delta i kampen mot IS. Men, kan russerne også ha fått en anelse om at noe annet større er i gjære? Med "noe annet" kan da tenkes at "visse kretser" allerede har bestemt å "dele Syria opp som et kakestykke". Både USA og Netanyahu har "nær kontakt" med bla. kurderne, så de får nok sin del (helt i nord-øst) Israel på sin side, sa allerede i 1948 at "dette er bare første skritt" og fastsatte ikke sine nasjonale yttergrenser, fordi de har levende planen om det bibelske "Greater Israel" som bla. strekker seg nordover opp til elven Eufrat i Syria. the "Yinon Plan" http://www.globalresearch.ca/greater-israel-the-zionist-plan-for-the-middle-east/5324815 http://www.voltairenet.org/article186019.html Planen nå var antageligvis å utnytte kaoset i Syria, rykke inn militært, og annektere området opp til Eufrat som del av Israel. De får aldri den strategiske sjansen en gang til, så nå "må" de slå til. Hvis det ikke var for Putin da, som kanskje har forkludret planen. For han kommer garantert ikke sitte rolig å se på om Israel forsøker å ekspandere. Dette blir spennende. 1 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Jeg trur nå heller at Putin er interessert i å sikre det området i Syria hvor det ligger gassledninger (eller var det oljeledninger) som gir forsyninger inn til Russland. Kommer dette området inn under ISIL's kontroll så kan dem presse Putin for penger. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Jeg trur nå heller at Putin er interessert i å sikre det området i Syria hvor det ligger gassledninger (eller var det oljeledninger) som gir forsyninger inn til Russland. Kommer dette området inn under ISIL's kontroll så kan dem presse Putin for penger.Russland er en stor olje og gas eksportør, mens Syria ikke har relevante mengder av hverken det ene eller det andre, så noe skurrer i ditt poeng. (Uten at det medfører at TS er i nærheten av å treffe blinken) Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Jeg trur nå heller at Putin er interessert i å sikre det området i Syria hvor det ligger gassledninger (eller var det oljeledninger) som gir forsyninger inn til Russland. Kommer dette området inn under ISIL's kontroll så kan dem presse Putin for penger.Russland er en stor olje og gas eksportør, mens Syria ikke har relevante mengder av hverken det ene eller det andre, så noe skurrer i ditt poeng. (Uten at det medfører at TS er i nærheten av å treffe blinken) OK, mulig jeg tar feil. Hørte bare at det gikk en slik ledning rett igjennom Syria. Husker ikke hvor jeg leste det. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Jeg trur nå heller at Putin er interessert i å sikre det området i Syria hvor det ligger gassledninger (eller var det oljeledninger) som gir forsyninger inn til Russland. Kommer dette området inn under ISIL's kontroll så kan dem presse Putin for penger.Russland er en stor olje og gas eksportør, mens Syria ikke har relevante mengder av hverken det ene eller det andre, så noe skurrer i ditt poeng. (Uten at det medfører at TS er i nærheten av å treffe blinken) OK, mulig jeg tar feil. Hørte bare at det gikk en slik ledning rett igjennom Syria. Husker ikke hvor jeg leste det. Dette er helt riktig, ett langt rør med flytende "gull" ligger visstnok fint på tvers over hele konfliktområdet med start i Qatar og rett opp igjennom Saudi Arabia-Syria-Tyrkia. Allerede så er det jo gassrør ifra Qatar og opp igjennom Irak-Iran. Ingen tvil at akkurat disse har innvirkning på det meste som skjer og også hva som vil skje framover i regionen. Denne stor-Israel teorien til TS har jeg ikke hørt om før men kan vel forklare Putins plutselige engasjement... Så hvem vet hva som skjer i kulissene, har blitt voldsomt mange kokker og søl oppi dette her etterhvert. Endret 22. september 2015 av Thoto79 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Russerne har også en viktig marinebase i Syria som gir dem direkte aksess til Middelhavet uten å måtte smyge seg gjennom de smale stredene fra Svartehavet. (Og det heter Qatar; ikke Quatar.) Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Russerne har også en viktig marinebase i Syria som gir dem direkte aksess til Middelhavet uten å måtte smyge seg gjennom de smale stredene fra Svartehavet. (Og det heter Qatar; ikke Quatar.) Rettet! Riktig, Russerne har mange grunner for å gå tungt inn i midtøsten etterhvert. Det eneste positive vi kan få ut av det er vel hvordan fokuset på Ukraina nå tydeligvis har blitt flyttet sørover samt at IS ligger litt dårlig an om Putin får blod på tann.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå