Emsal Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 HDD1: 750GB HDD2: 750GB iSSD: 8GB Jeg har lest rundt og skjønner ikke hva partisjonan gjør, har installert og formatert xubuntu noe ganger men har ikke fått det til som jeg vil. Problemet mitt er litt med den interne SSDen. Jeg vil at OS'et bare skal boote fra den. Har prøvd å sette iSSDen som root directory altså "/", men alle programmene jeg installerer blir lagt inn på iSSDen, fant ut at det ikke går an å velge default install directory. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Skal jeg bare bruke iSSDen til "/boot" partisjonen, og hvor skal jeg faktisk kjøre installen? Kan jeg bare drite i "/boot" partisjonen også bare installere xubuntu på iSSDen og sette "/" på den ene HDDen og "/home" på den andre, vil xubuntu da boote fra iSSDen? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Booting i Linux kan innebære så mangt. Den tradisjonelle formen for boot foregår fra /boot, men inneholder kun ti- eller hundretalls megabyte med data. Fra /boot laster kun grub-moduler og kernel-stuff, og ikke stort mer. Etter at disse er lastet inn i minnet blir de veldig sjeldent lest fra disk. Legg merke til størrelsen jeg prater om, ca. 100-300 MB. Det vil si at du sløser ganske mye ved å sette av hele iSSDen til denne lille /boot-mappen. Det som vanligvis tar lang tid under boot er å laste inn skrivebordsmiljø og andre ikke-kernel-ting. Disse ligger ikke i /boot, men f.eks i /usr. Men /usr er ofte den desidert største delen av operativsystemet, og får ikke nødvendigvis alltid plass på 8 GB. Det spørs litt hvor mye programmer du skal installere. Hvis du kun har en liten Xubuntu-installasjon uten krav til noe stor software går det kanskje bra. Da kan du legge hele /usr på iSSDen. Men husk på at /usr inneholder en drøss av biblioteker og programmer som ikke har noe med boot å gjøre. F.eks store rammeverk som Qt, eller browsere som Chrome og Firefox, eller den gigantiske texlive. Hvis du ønsker å legge både /boot og /usr på iSSDen må du dele opp iSSDen. Du kan lage én partisjon på ~300 MB for /boot, og bruke resten til /usr. Også har du /home på den ene harddisken, og resten på den andre. Partisjoneringen under installasjon blir da seende omtrent slik ut: iSSD, partisjon 1 (~300 MB): /boot iSSD, partisjon 2 (7.7 GB): /usr Harddisk 1, partisjon 1 (750 GB): /home Harddisk 2, partisjon 1 (750 GB): /På den måten har du spesifisert hva som legges på iSSDen og Harddisk 1. Også legges resten på Harddisk 2. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Det hadde ikke fungert for meg, kommer nok til å installere en del programmer etterhvert. Skal bli brukt primært til programmering, spilling, litt læring, lek og tøys, altså til det meste. Sånn ser det ut akkurat nå iSSD, partisjon 1 (8 GB): /Boot Harddisk 1, partisjon 1 (300 GB): / Harddisk 1, partisjon 2 (450 GB): /Home/Stuff Harddisk 2, partisjon 1 (750 GB): /Home Valgte også iSSD'en som installasjonsdisk for Xubuntu. Det får bare være sånn, kjipt å gå tom for plass etterhvert. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å finne en mer nyttig måte å bruke den interne SSDen på. Du vil neppe få noe merkbart kjappere boot av å legge bare /boot på den, siden det er såpass mye annet som også skal laste. Så jeg ville latt den være ledig og heller lekt litt med mulighetene for SSD cache. Jeg tror det er mer å hente der. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Har det noe å si hvor jeg egentlig installerer Xubuntu for hastigheten sin skylda da? Si at jeg hadde hatt en SSD og satt "/" på den, og installert Xubuntu på en HDD f.eks. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Slik som du har satt det opp nå, så har mesteparten av Xubuntu blitt installert på Harddisk 1 partisjon 1 (/). Jeg er ikke helt sikker på hvilket valg du har fått når du har blitt spurt om "installasjonsdisk", men jeg har en mistanke om at du har fått spørsmål om hvor bootloaderen skal ligge (MBR). Altså hvor lavnivå OS-lasting skal begynne. MBR laster grub, grub laster Linux, og Linux laster skrivebordsmiljø. Jeg tror du bare har lagt MBR på SSDen, sammen med /boot. Du kan f.eks vise oss hva som dukker opp når du gir følgende kommando i terminalen: df -hDen vil vise alle monterte partisjoner, og hvor mye plass som har blitt brukt på hver av dem. Jeg vil tippe ~100 MB på /boot, 4-5 GB på /, og litt på /home. Dette er en kjapp test for å se hvor du faktisk har installert Xubuntu. Eller enda bedre: du -ch --max-depth=1 / 2>/dev/nullDen viser hvor mye data som ligger i de forskjellige grenene under /. Edit: Og ja. Det er stor forskjell om du installerer OS på en SSD eller HDD. Du burde absolutt skaffe en SSD og legge mest mulig på den. Hvis du fremdeles skal bruke harddisker ville jeg montert disse under på /media/ og symlinket nødvendige mapper inn i ~/ (hjemmemappen din). Her er et eksempel med bulklagring på en egen partisjon: $ df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sda3 24G 16G 7,1G 69% / /dev/sda2 88G 56G 28G 67% /media/Lagring /dev/sda5 23G 5,8G 16G 28% /home ~/ $ ll lrwxrwxrwx. 1 endre endre 22 2014-01-23 12:51 Bilder -> /media/Lagring/Bilder/ drwxrwxr-x. 2 endre endre 4,0K 2015-07-26 21:49 bin lrwxrwxrwx. 1 endre endre 19 2014-01-23 12:50 CAD -> /media/Lagring/CAD/ drwxr-xr-x. 2 endre endre 4,0K 2015-05-31 21:00 Desktop lrwxrwxrwx. 1 endre endre 18 2014-11-09 00:04 Dokumenter -> /media/Lagring/doc lrwxrwxrwx. 1 endre endre 23 2014-01-23 12:51 Dropbox -> /media/Lagring/Dropbox/ drwxrwxr-x. 8 endre endre 4,0K 2014-11-09 00:09 mnt lrwxrwxrwx. 1 endre endre 22 2014-01-23 12:51 Musikk -> /media/Lagring/Musikk/ lrwxrwxrwx. 1 endre endre 28 2014-01-23 12:51 Nedlastinger -> /media/Lagring/Nedlastinger/ lrwxrwxrwx. 1 endre endre 29 2014-01-23 13:56 Programmering -> /media/Lagring/Programmering/ lrwxrwxrwx. 1 endre endre 21 2014-01-23 13:57 Spill -> /media/Lagring/Spill/ drwxrwxr-x. 6 endre endre 4,0K 2015-09-20 02:48 temp drwxrwxr-x. 3 endre endre 4,0K 2015-09-16 22:35 usr lrwxrwxrwx. 1 endre endre 21 2014-01-23 12:51 Video -> /media/Lagring/Video/ Det er gjort sånn fordi /dev/sda2 er delt mellom Linux og Windows. Og jeg ville ikke dra med alt home-tjafset inn i Windows. Endret 21. september 2015 av endrebjo Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Det er nok bootloaderen som ble lagt inn, men tror ikke du skjønte spørsmålet mitt. Det jeg skrev der var om jeg bare hadde mount point på SSD'en("/") og installerte bootloaderen på HDD'en, om det hadde utgjort noe forskjell. Men ser nå at det blir brukt på oppstarten og at en SSD ville gjort den igrann kjappere. Mesteparten av OS'et hadde blitt lagt inn i SSD'en siden det er mount point som bestemmer hvor OS'et skal ligge og ikke det jeg valgte i drop down menyen som bare viste seg å være bootloaderen. Skulle gjerne visste funksjonen til de forskjellige mount pointene. Tror både MBR og GRUB ligger på samme partisjon. Bare at MBR ligger først? Ser ut som du sier at MBR er bootloaderen, men MBR inneholder vel bare bootloaderen. Dette virker også komplisert jeg må nok bruke noe mer enn et par timer å sette meg inn i. Noe jeg føler ikke er så viktig, bare jeg skjønner tegninga, trenger ikke vite i detalj hva som skjer. Her er det som kommer opp under begge kommandoene: ~$ df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sda5 275G 4,3G 257G 2% / none 4,0K 0 4,0K 0% /sys/fs/cgroup udev 3,9G 4,0K 3,9G 1% /dev tmpfs 797M 1,3M 796M 1% /run none 5,0M 0 5,0M 0% /run/lock none 3,9G 1,2M 3,9G 1% /run/shm none 100M 56K 100M 1% /run/user /dev/sdc1 688G 2,5G 651G 1% /home /dev/sdb1 7,3G 83M 6,8G 2% /boot /dev/sda6 395G 11G 364G 3% /home/Stuff ~$ du -ch --max-depth=1 / 2>/dev/null 14M /etc 16K /lost+found 66M /boot 877M /var 12M /sbin 4,0K /srv 4,0K /opt 4,0K /dev 2,8G /usr 2,4M /run 4,0K /lib64 4,0K /mnt 9,7M /bin 40K /tmp 4,0K /cdrom 0 /sys 13G /home 4,0K /media 515M /lib 4,0K /root 0 /proc 18G / 18G total Er ikke så viktig for meg akkurat nå om å få tak i SSD. Lurt igrunn bare mest på om det gikk an å få alle filan som trengs til booting på iSSDen. Ser ut som det ikke går, med mindre jeg vil ha flere files i samme slengen. Mulig jeg leker litt med SSD cache, men er ikke det jeg vil bruke tiden min på akkurat nå. Skjønte ikke hva du mente med media og symlink, er det dumt å ha det sånn som jeg har det nå? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Skulle gjerne visste funksjonen til de forskjellige mount pointene. Filesystem Hierarchy Standard kan være en grei plass å begynne. Den er ganske felles for alle Linux-distroer. Jeg vil si at /usr er blant de viktigste å ha styr på. Nå skjer det også en overgang i Linux-verdenen hvor alt innhold i /bin, /sbin, /lib og /slib blir flyttet inn i hhv /usr/bin, /usr/sbin, /usr/lib og /usr/slib. Og disse /usr-mappene blir symlinket tilbake til de opprinnelige plassene (/bin, /sbin, /lib, /slib), sånn at du kun trenger å forholde deg til /usr. http://www.freedesktop.org/wiki/Software/systemd/TheCaseForTheUsrMerge/ Tror både MBR og GRUB ligger på samme partisjon. Bare at MBR ligger først?MBR og GRUB ligger på samme disk ja. Men etter hvert laster GRUB noen grub-moduler fra /boot også, siden det ikke er plass til hele GRUB i MBR+ledige sektorer. https://en.wikipedia.org/wiki/GNU_GRUB#Booting Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 22. september 2015 Forfatter Del Skrevet 22. september 2015 Takk for hjelpa! I will look into this, kanskje jeg kommer med noen flere spørsmål hvis jeg får tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå