Querke Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Hei! Har nå muligheten til å kjøpe et Sony RX100 (første versjon), men lurer på om dette kameraet begynner å bli utdatert? Bør jeg heller spare opp litt og kjøpe et av de nyere generasjonene (Sony RX100 IV). Skal hovedsaklig brukes til innendørs film og foto. Akkurat nå bruker jeg iPhone 6 (i 4 mnd) og er klar til å oppgradere! Takk, Simon Endret 21. september 2015 av Querke Lenke til kommentar
Querke Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 En annen kandidat vil også være Sony G7X helt nytt, hva tror dere? Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 RX100 M1 er fortsatt god valuta for pengene. Kommer litt an på om ND filter og "pop-up viewfinder" og enda mer lyssterk optikk er viktige om du skal gå for nyere. Men spesielt "pop-up viewfinder" utgjør en ikke ubetydelig del av prisen i senere modeller. Canon G7X er noe gunstigere priset (sammenlignet med RX100 M3) så kan evt være med i vurderingsgrunnlaget http://www.imaging-resource.com/cameras/sony/rx100-iii/vs/canon/g7x/ Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Jeg er ingen ekspert - men for ca. 5 mnd siden ble jeg anbefalt her inne å kjøpe RX100 Mk1 nytt da kona skulle ha nytt kompaktkamera. Ja det har vært på markedet en stund, men det er et kanon kamera. Jeg/vi ble iallfall kjempefornøyd. Hvis du får en grei bruktpris på dette kamera, det er i god stand og du får kvittering høres det ut som et veldig godt kjøp. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Bare du som vet om det er verdt det for din del i forhold til bruksmønster. Jeg synes førsteutgaven fremdeles er et godt kjøp. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Tror det er enklere å vurdere tilbudet du har fått dersom du sier noe om prisen. Jeg har RX100 og er fremdeles knallfornøyd med det, brodern kjøpte nettopp et brukt et på finn.no og er kjempefornøyd, og i helga møtte jeg tilfeldigvis på en kjenning som også nettopp har kjøpt førsteutgaven. Dersom bruksmønsteret ditt har vært at du har brukt mobilkamera enn så lenge, så tror jeg ikke du har behov for å betale det siste versjon koster. Såfremt du har fått tilbud om en hyggelig pris så hadde jeg kjøpt det, og i verste fall solgt det på finn dersom du ikke er fornøyd. Første versjon står seg fremdeles ganske bra, så tror ikke du skal slite mye med å selge det dersom prisen er fornuftig. Men jeg tipper at du ender opp med å beholde det. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Hei alle! Tusen takk for alle svar! Kan nevne prisen: 2000kr. Originalkvitteringer følger med. Visstnok lite brukt (kjøpt 2013). Jeg holder på med en vlog-serie på youtube, hvor filming av ansikt/halvprofil er det viktigste. Og som sagt er det innendørs (i en kjeller med dårlig lys), så skal også handle noen lamper for å få til bedre lys. Kanskje noen av dere har noen tips til lamper + pærer også med det samme? Har hørt at man må ha 5000+ kelvin på pærer slik at lyset skal bli mest hvit. Uansett, tusen takk igjen for alle svar. Blir veldig fristet til å bare slå til med en gang på tilbudet. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Dersom det er kjeller med dårlig lys så må jeg innrømme at jeg kanskje trekker min anbefaling litt. Ikke nødvendigvis fordi kamera ikke duger, men fordi jeg ikke lengre er sikker på at det gjør det. Du får ikke montert blits på første versjon da det mangler sko, og vil være helt avhengig av ekstern lyskilde. Du får ei heller montert noe særlig med ekstra utstyr på det, som tillater deg å styre ekstern blits eller annet lys. Du blir med andre ord nødt til å ha konstant lys. Kan hende det funker helt fint, men min kunnskap om hva kamera klarer og ikke klarer kommer kanskje litt til kort her. Tror brodern betalte 2300,- for det brukt og han var fornøyd med prisen, så 2000,- blank mener jeg er en god pris for det kamera. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Lyskilder trenger man egentlig uansett kamera så lenge man vil ha gode opptak uten godt naturlig lys hvis man vil ha gode resultat. Du kan jo vurdere paraplyer for å gjøre lyset mykt og plasseringsvennlig. Hvitbalanse kan du justere i kamera uansett, og de fleste fargekorrigerer vel uansett i redigeringen, men det er jo kjekt å slippe det ved å ha best mulig utgangspunkt ved opptak. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) 2000,- er "no-brain" pris for RX100 (M1) hvis det er pent brukt. Det er kameraet jeg har tatt mest bilder med fordi det er så kjekt å ta med overalt... 7000+ bilder p.t. Filmfunksjonen har jeg ikke brukt noe særlig, men med god ekstern lyssetting bør det gå bra. "Worst case" så går du nok ikke på noen kjempesmell om du finner ut at det ikke passer og legger det ut for salg selv. Noen kjøper RX100 og blir ikke venn med det pga liten størrelse og manglende "kikkehull" - disse kjøper seg da typisk Fujifilm X100S og blir fornøyd med det istedet - men det er ikke fullt så lommevennlig. Smak og behag. Endret 22. september 2015 av Rune_says Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Frister å oppgradere Nikon P300 til Sony RX100 som er perfekt pocketsize....men prisen er hinsides....for nyeste versjon Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Det skal godt gjøres å se forskjell på bilder/film fra de forskjellige RX100-modellene, forskjellene er størst med hensyn på betjeningen (bevegelig skjerm/søker/blitssko) Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Det skal godt gjøres å se forskjell på bilder/film fra de forskjellige RX100-modellene, forskjellene er størst med hensyn på betjeningen (bevegelig skjerm/søker/blitssko) Det er vel video-biten som er mye forbedret? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Det er vel video-biten som er mye forbedret? Sitter igjen med samme inntrykket, men det virker som video-egenskapene er gode i førsteutgaven også. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 22. september 2015 Forfatter Del Skrevet 22. september 2015 Ja, visstnok er video-biten forbedret på de nyere versjonene (ikke så mye forsjell på 1 og 2, tror jeg ). Det er i allefall det de skriver på reviews av kameraet. Og jeg synes videokvaliteten på versjon 3 ser bedre ut på youtube også. Men så føler jeg at det kan være youtube og/eller videoredigerings-feil på de som legger ut video-samples. Samt kanskje dårlige innstillinger også? (Dette vet jeg/kan jeg ikke så mye om). NB: Hu dama vil ha 2500kr etter hu har tenkt seg litt om. Og da får jeg med veske på kjøpet også (tror ikke vesken er veldig dyr). Skal jeg fortsatt slå til ja? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 NB: Hu dama vil ha 2500kr etter hu har tenkt seg litt om. Og da får jeg med veske på kjøpet også (tror ikke vesken er veldig dyr). Skal jeg fortsatt slå til ja? Koster det ikke bare 3 lapper spell nytt? Med alle garantier og rettigheter? Lenke til kommentar
Querke Skrevet 22. september 2015 Forfatter Del Skrevet 22. september 2015 NB: Hu dama vil ha 2500kr etter hu har tenkt seg litt om. Og da får jeg med veske på kjøpet også (tror ikke vesken er veldig dyr). Skal jeg fortsatt slå til ja? Koster det ikke bare 3 lapper spell nytt? Med alle garantier og rettigheter? Koster 3400kr splitter nytt Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Koster 3400kr splitter nytt Njaaaaa.....og så er det høstmesse i fotobransjen om ikke så lenge......med ekstra gode priser.....på utvalgte produkter.......ikke lett å vente? Lenke til kommentar
Querke Skrevet 22. september 2015 Forfatter Del Skrevet 22. september 2015 Koster 3400kr splitter nytt Njaaaaa.....og så er det høstmesse i fotobransjen om ikke så lenge......med ekstra gode priser.....på utvalgte produkter.......ikke lett å vente? Oi oi, er det den messen som foregår i Oslo? Jeg bor i Trondheim, så er ikke aktuelt for meg i allefall hvis det bare er i Trondheim Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) NB: Hu dama vil ha 2500kr etter hu har tenkt seg litt om. Og da får jeg med veske på kjøpet også (tror ikke vesken er veldig dyr). Skal jeg fortsatt slå til ja? Haha, hun leser sikkert forumet her 2000 er grei bruktpris, men over det - og for et kamera som tross alt er 2-3 år gml - da ville jeg nok heller valgt nytt. Veske er unødvendig, jakkelomme holder fint. P.S. Hender seg at nettbutikkene kjører messetilbud samtidig som fysiske messer hvis det er litt større, årlige messer. Endret 22. september 2015 av Rune_says Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå