Winnetou2012 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Jeg lurer på om det finnes en formel som kan bøye ordene for meg på nynorsk. F.eks at jeg skriver inn "gut" og at den da legger til "en" slik at det blir "guten". Forenklet så ønsker jeg noe som funker noenlunde som dette: Rute A1: gut Rute B1: A1+en Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Det er forsåvidt lett som fot i hose å programmere dei ulike bøyingsmønstra. Men korleis veit du kva for mønster eit visst ord skal inn i? Bruk heller Nynorskordboka. Peikar du på koden etter oppslagsordet (for gut m1), får du opp bøyingane. Lenke til kommentar
Winnetou2012 Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Jeg bruker den ordboken Det var kanskje et dårlig eksempel, men kan du formelen? Jeg har tenkt å bruke det til diverse andre ting også. Takk for svar! Lenke til kommentar
Zash Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Sitter ikke paa Excel akkurat naa, men tipper at = (A1&"en") fungerer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Ja, det er bare å addere tekststrengen med ordstammen med tekststrenger med endelsene. Men vær obs på at formelen feiler hver gang du kommer over unntak. Det finnes så vidt jeg vet ikke noen automatisk måte å detektere unntak på, enn oppslag i en database over unntakene, altså nynorskordboka. Kanskje det er mer praktisk å lage et script som leser nynorskordboka på nett? Jeg vet ikke om det er mulig å finne nynorskordboka i et eller annet databaseformat som er lett importerbart til Excel. I verste fall må du skrive nynorskordboka for hånd inn i Excel. Lenke til kommentar
Winnetou2012 Skrevet 22. september 2015 Forfatter Del Skrevet 22. september 2015 Det var bare det jeg trengte, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå