MilKman' Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Hei! Jeg solgte nylig en bil privat (2002 Passat), og alt ar fryden og gammen, frem til jeg fikk en SMS av kjøper idag. Bilen ble overtatt og omregistrert på fredag. I meldingen sies det at spylevæskeslange er knekt/sprukket, det mangler en LEDNING til et av skiltlysene bak, temperaturmåleren fungerer ikke, og bagasjelukesensoren later til å være defekt. Problemet med bagasjeluken oppsto dagen før jeg solgte bilen, hvor alarmen gikk midt på svarte natta. Jeg tenkte ikke mer over dette, og antok at det var en tilfeldig alarm. Når kjøper kom og skulle se på bilen så ville heller ikke luka åpne seg. Lyset i bagasjerommet var også på, selv om luka var lukket. Når de dro, så åpnet i alle fall luka seg, men lyset var fortastt på. Overtakelsesdagen fungerte alt som vanlig, og kjøper dro av gårde med omregistrert bil. Kjøper antok selv at dette kunne være fukt/kondens i sensoren, og jeg var med på det. Dessverre kan ejg ingenting om bil, og spørsmålet mitt er egentlig: Hva gjør jeg? Jeg er ikke akkurat noen mekaniker, jeg kan ingenting om bil. Det at f.eks ledningen til skiltlyset bak MANGLER burde vel klart være en 1'er feil på EU-kontroll? Litt rotete skrevet, men jeg håper at problemstillingen er forståelig. Jeg har ikke hørt noe fra kjøper enda, men frykter jo kanskje at må ta tilbake bilen el..? Jeg vil også unngå å være han kjipe selgeren som sier "Kjøpt er kjøpt".. Endret 21. september 2015 av MilKman' Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Skal ikke si at man ikke skal forvente at ting kan gå i stykker ganske raskt når bilen er 13 år gammel. Ledninger og slanger kan man jo kjøpe og fikse selv bare man gidder vil jeg si. Skulle kjøper ha en bil uten feil eller mangler så burde han kanskje kjøpt noe vesentlig nyere. Ting går i stykker, sånn er det bare. Men gjerne vær grei med kjøper og si at du kan hjelpe med å få dette ordnet, blir vesentlig billigere enn å ta tilbake bilen. 1 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Skal ikke si at man ikke skal forvente at ting kan gå i stykker ganske raskt når bilen er 13 år gammel. Ledninger og slanger kan man jo kjøpe og fikse selv bare man gidder vil jeg si. Skulle kjøper ha en bil uten feil eller mangler så burde han kanskje kjøpt noe vesentlig nyere. Ting går i stykker, sånn er det bare. Men gjerne vær grei med kjøper og si at du kan hjelpe med å få dette ordnet, blir vesentlig billigere enn å ta tilbake bilen. Takk for godt svar. I forhold til temperaturmåler var dette noe jeg visste om, men jeg har aldri brydd meg om det. Dette glemte jeg selvfølgelig å informere kjøper om. Hva ville vært en logisk pris å "bidra" med i et sånt tilfelle? 2000-ish? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Temp måler kan jo være så mangt. Ville nok ha sett på dynga etter brukte deler, og burde ikke koste så mye. Tror kanskje det vil være bedre om du skaffer delene så ordner han resten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Finn ut hva som er feil først. Kan være sensor, instrumentet eller ledningsnettet. Prøvekjørte ikke kjøper bilen først? Da måtte h*n vel se at denne ikke var i orden? Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Finn ut hva som er feil først. Kan være sensor, instrumentet eller ledningsnettet. Prøvekjørte ikke kjøper bilen først? Da måtte h*n vel se at denne ikke var i orden? Bilen ble prøvekjørt og "besiktighet". Jeg fikk en SMS med overnevnte feil. Temperaturføleren er jo on my hands, da jeg naturligvis burde informert om dette. Bakluka visste vedkommende om, og antok selv at dette kunne være kondens el. Og hvis en kjøper unnskylder feil på bilen, så er det selvfølgelig helt i orden for min del, men veldig kjedelig hvis det biter meg i ræva senere! Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Om kjøper er informert om bakluka på forhånd og har godtatt dette så har kjøper ingen rett i min bok. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Jeg mener dette her er kjøper sin feil. Det er sånn det er å kjøpe/eie Passat. Get used to it Dette er jo veldig enkle og normale feil. Mye småplukk man kan lappe sammen. Det mest intersante er temp.måleren. Er det en defekt temp-føler eller defekt instrument? Disse instrumentpanelene er ikke kjent for å være billige. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Jeg mener dette her er kjøper sin feil. Det er sånn det er å kjøpe/eie Passat. Get used to it Dette er jo veldig enkle og normale feil. Mye småplukk man kan lappe sammen. Det mest intersante er temp.måleren. Er det en defekt temp-føler eller defekt instrument? Disse instrumentpanelene er ikke kjent for å være billige. Litt mer detaljer rundt temp.måler: Den "fungerer" i form at av den noen ganger viser korrekt temperatur, men den kan fort falle ned på null igjen. Derfor mistenker både jeg og selger at dette har med temperaturføleren å gjøre, og ikke instrumentet (HVis du mener dashbord-greiene?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå