Pallantir Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Jeg skal få fiber tilkoblet fra Telenor i neste uke, og kabelen er allerede lagt inn (jeg la inn den siste biten selv i et trekkerør fram til serverskapet mitt). Alt skal ifølge Telenor være tilkoblet og klart, det er bare å terminere kabelen. Jeg er vant til at det er mulig å se et lys i en optisk kabel (som optisk digitallyd), men jeg ser ikke noe fra denne kabelen selv om jeg slår av lyset. Er det ikke synlig lys i en sånn kabel, og det bare er jeg som ikke har peiling? Det ville ikke være første gang... Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Nei, du vil ikke kunne se noe lys i denne kabelen, da bruksområdet vanligvis ligger på mellom 850nm og 1550nm (infrarødt). Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Aha, takk! Så hvis jeg setter en infrarød mottaker foran kabelen, bør jeg da se at den reagerer? Jeg har sånne greier for å konvertere fra IR til RF og så tilbake til IR så fjernkontroller kan brukes i andre rom enn der tv-tuneren ståer. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Ikke se inn i fiberen. Er du uheldig er det feilskjøtet inn fotonpumpe i nærheten, og du skader synet. Hva med å terminere den, og se om du får link? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 ChrisCo, Testing, testing... Nei, det funket ikke. Men det er jo ganske mange forskjellige frekvenser på IR uansett. J-- nå måtte jeg sjekke på Google om du kødder med meg, og jeg er ennå ikke sikker. Fotonpumpe høres litt Star Trek ut. Og jeg har ikke fått fibermodemet ennå, det kommer montøren med. I tillegg har jeg ikke verktøy og plugg for terminering av fiber. Jeg ga meg med terminering av nettverk da fast ethernet ble til gigabit, da ble det for mye feiltermineringer. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Tips: mange digitalkamera kan "se" infrarødt... ikke skyld på oss hvis du ødelegger kameraet ditt... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Tipper fiberen kun er blåst. Altså må det kobles hos deg og ute i koblingsskapet. Var i hvert fall slik når jeg la in Altibox. Gratulerer med fiber forresten. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Det er ikke synlig lys i disse kablene. Heldigvis er det svak sendestyrke i Telenor FTTH-nettet, men det kan potensielt være farlig å se inn i fiberkabler. En god regel er derfor å la det være. Uansett. Spesielt siden du ikke kan oppnå det aller minste ved å gjøre det, selv om det hadde vært synlig lys. Hvis du har et optisk effektmeter, og er flink til å treffe, kan du klare å måle signal på en ikke terminert fiber, selv om det ikke blir nøyaktig før den er terminert. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 23. september 2015 Forfatter Del Skrevet 23. september 2015 Tingo, jeg tviler på at mitt enkle kamera kan det. Uansett har jeg gitt opp tanken på å teste, jeg får bare vente og se. KVTL, den er nok ikke blåst, det er altfor lange strekk til at de graver det ned her ute. Den henger i stolper. Og fordelingsboksen er iallfall koblet til. Men takk, jeg gleder meg til endelig å få litt fart i sakene! Ar'Kritz, takk for forklaringen! Jeg får som sagt bare vente og se. Men jeg regner med at de har gjort det de skal. Lenke til kommentar
Maaagnus Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Hvis det er nye verdikjeden til TN som bygges ut sendes tv-signalet på 1550Nm med +19,3dBm sentralen. Med filterne og 1:64 eller 1:32 havner det mellom -2 til -8dBm på enden av kabelen. Internettsignalet er ca. 20dB lavere. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Da var det liv er, og det så snart fiberen ble terminert og modemet koblet til. Så det var ikke noe å bekymre seg for, alt fungerte også uten synlig lys! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå