Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg grunn til å være sjulu på min kone?

Anbefalte innlegg

Det har den siste tiden oppstått et litt akkutt problem i forholdet mellom min kone og meg. Hun har tatt opp igjen kontakten med en mannlig venn. Kort fortalt er dette en person som for mange år siden ønsket å splitte meg og min kone (daværende samboer) for at hun heller skulle bli sammen med ham. I den samme perioden (for mange år siden) avslørte jeg også at hun hadde hatt besøk av ham en kveld jeg var på jobb. Hun lovet, da som nå, at de kun var gode venner. Hun har senere fortalt at han denne kvelden forsøkte å kysse henne, men at hun hadde avvist ham. Jeg har valgt å tro henne. Men jeg har i dag et veldig anstrengt forhold til denne personen. Det har likevel ikke vært noe problem de senere årene, siden de kun har hatt kontakt via Facebook etc.

Problemene startet for en liten stund siden. Hun skulle til en venninde en kveld, men ved en tilfeldighet fant jeg ut (samme kveld) at hun hadde dratt på besøk til denne mannen. Jeg ble ekstremt sjalu, og begikk synden å lese meldingene hennes – noe jeg er flau over. Men der og da var jeg desperat etter informasjon. I meldingene mellom dem fra den kvelden/natten, fikk jeg bekreftet at det ikke hadde skjedd noe mellom dem, og at de kun hadde sett film og – ja, hatt en hyggelig vennekveld. Men situasjonen skapte en stor konflikt mellom oss. Hun bedyret at hun hadde holdt det hele hemmelig for å skåne meg, fordi hun visste at jeg ville syntes det var vanskelig at hun møtte ham. Etter mye krangling, og mitt første virkelige gråteanfall på 10 år, valgte jeg å tro på henne. Vi har også blitt enige om at hun kan besøke ham så lenge hun ikke holder det hemmelig.

Så, for litt siden hadde de laget en ny avtale. Hun dro til ham en kveld i en helg, og jeg satt da hjemme og basset barna våre. Vi hadde avtalt at hun skulle sende meg en sms når hun dro. Jeg hadde også sagt at jeg ble glad for alle "livstegn" gjennom kvelden, så jeg fikk bilder av både ham, TV-en, hva de spise osv. i løpet av kvelden. Dette satte jeg stor pris på.

Hun hadde på forhånd sagt at hun nok ville dra hjemmover rundt midnatt, så fra klokka 12 talte jeg minuttene – og det ble noen jævlige minutter. Etter et par timer orket jeg ikke mer, og sendte henne en sms hvor jeg bare spurte når han hadde tenkt seg hjem. Fikk da raskt svar om at det hadde blitt litt senere, men at hun nettopp skulle til å dra. Hun kom hjem.

Jeg innrømmer glatt at jeg er sjalu. Normalt har det vært motsatt i forholdet vårt. Hun har vært den sjalu parten som har hatt problemer når jeg har vært sammen med andre. Nå er alt pluttselig snudd på hodet, og jeg skjønner ingenting. Jeg har relativt god selvtillitt, og har egentlig aldri vært spesielt redd for at hun skal være utro med meg. Jeg er alltid glad når hun kommer tilbake fra byen, men jeg opplever ikke sjalusi. Men med denne mannen er sjalusien drepende...

Den rasjonelle delen av meg sier at jeg bør være glad: Hun har en god venn som hun trives sammen med, hun er (nå) åpen om når hun besøker ham, og hun sender meg t.o.m. bilder og meldinger når hun er hos ham, slik at jeg skal føle meg trygg.

Den mindre rasjonelle delen av meg er redd for at hun enten har vært eller vil være utro med ham. De har det helt klart veldig hyggelig sammen, og han er nok likere henne på mange områder enn det min kone og jeg er. Kanskje er det bare barna våre som holder henne tilbake. Kanskje de bare kysser, men stopper der. Jeg vet ikke, og jeg vil heller aldri kunne være 100% sikker.

Usikkerheten drar meg fra vettet, og jeg merker at det nå preger meg. Forhåpentligvis vil det gå over bare jeg får besøket litt på avstand, men neste gang hun besøker ham er det på'n igjen.

Har jeg grunn til å være sjalu? Godtar jeg for mye eller for lite?

Anonymous poster hash: aec75...6b2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, for litt siden hadde de laget en ny avtale. Hun dro til ham en kveld i en helg, og jeg satt da hjemme og basset barna våre. Vi hadde avtalt at hun skulle sende meg en sms når hun dro. Jeg hadde også sagt at jeg ble glad for alle "livstegn" gjennom kvelden, så jeg fikk bilder av både ham, TV-en, hva de spise osv. i løpet av kvelden. Dette satte jeg stor pris på.

Har jeg grunn til å være sjalu? Godtar jeg for mye eller for lite?

Det høres ut som et stevnemøte i mine øyne som absolutt ikke er akseptabelt. Det er også det samme hva bildene viste, hva gjorde de når hun ikke sendte bilder??

Du har all grunn til å være sjalu da din kone ikke engang skulle ha tenkt på et slik forhold med en annen mann. Grunnet tidligere hendelser som du skriver om så er det enda en veldig sterk grunn til at det er uakseptabelt og at hun aldri skulle ønske vennskap med denne mannen.

Et argument som muligens støtter din kone er at den mannen gir henne noe hun ikke får hjemme, kanskje du har blitt dårlig til å kjærtegne henne med ord og handlinger? Kvinner trenger litt kliss innimellom, blomster er en klassiker som funker veldig bra.

Selv med det argumentet for din kone så er det uakseptabelt, men hvis det stemmer så vet du hva du kan gjøre. Personlig så hadde jeg aldri godtatt dette. Høres ut som om hun er dritt lei deg men ikke tør å dumpe deg, kanskje pga barna?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg hadde heller ikke akseptert det.

Jeg og min forlovede har ingen problemer med å lese hverandres greier. Vi bruker de samme nettbrett og maskiner etc men det er ikke slik at vi bevisst sjekker hverandre opp.

Dersom hun hadde hatt en person i livet jeg ikke tolererte på slikt grunnlag hadde jeg forventet at gum kuttet kontakten. Likeledes andre veien. Tidlig i forholdet vårt ble det klart hos oss begge at vi ikke likte å se exer og folk vi hadde deita på facebook o.l så vi begge fjerna disse.

Jeg hadde ei venninde hvor vi var pulevenner mens vi begge var single. Når jeg ble sammen med min nåværende forlovede forklarte kjæresten at hun ikke var komfortabel med at vi hadde kontakt så vi kutta kontakten. Alle skjønte den og ingen var sure.

I et forhold bør man ha mest respekt og lojalitet ovenfor hverandre i mine øyne.

Det høres ikke ut som et sunt samliv og for meg så høres det også ut, som andre har nevnt, at hun er misfornøyd.

Dette er like mye hennes ansvar som ditt.

Jeg og min forlovede er vidt forskjellige på hvor våre grenser går. Hun har ganske strenge grenser til et forhold mens jeg er mer avslappet men jeg må forholde meg til de grenser hun er komfortabel med. Det er fullt forståelig og jeg har ingen uløselige problemer med det.

Hun tvang oss (meg) igjennom en bok som heter kjærlighetens fem språk eller noe sånn og den tar for seg hvordan vi er forskjellige i et forhold. Overraskende nok så syntes jeg den var ganske fornuftig og jeg skjønner bedre nå hvorfor noen av mine tidligere forhold røk.

Kanskje dere kunne lese denne og kanskje finner dere ut at dere kommuniserer kjærlighet på "feil" måte mtp partner?

Endret av Zim3000x
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At en kone drar på stevnemøte med en som tydeligvis har hatt en ting for henne tidligere er rimelig rart i mine øyne, i tillegg når hun gjør det i skjul. Men det er umulig for deg å vite, men det virker ikke som om du er komfortabel med slik situasjonen er i dag så da bør du gi henne et ultimatum før du går på veggene.. 

Lenke til kommentar

For meg ser det ut som om du har to konkrete holdepunkt for utroskap. At han har prøvd seg tidligere (men blitt avvist), og at de to er "likere" enn hun er deg. Det første er et godt holdepunkt. Det kan absolutt finnes gode og legitime grunner til å fortsette å ha et (vennskaps)forhold til personer man har vært sammen med før, og det sier jeg til tross for at jeg har brent meg stygt på dette før. Men jeg synes ikke dette er greit.

Hva gjør du nå?

Vel, det spørs på hva du ønsker å oppnå. Hvis du ønsker å oppnå et raskt og skarpt brudd er det bare å kreve øyeblikkelig stans i alle former for kontakt. Du kan nemlig ikke se bort fra at du har akseptert denne kontakten, og at hun har innrettet seg etter at du har akseptert den. Skal du gå tilbake på denne aksepten er du faktisk nødt til å være litt taktfull. Ta det opp som en forhandling, ikke som et krav.

Lenke til kommentar

Flere kaller det "stevnemøte", men er ikke det å dra det litt langt? Hvis vedkommende var en jente ville det jo ikke vært noe stevnemøte, bare en hyggelig vennekveld.

Det ligger veldig langt inne for meg å gi henne et ultimatum. I realiteten er det jo det samme som å nekte henne å møte ham (jeg er tilnærmet 100% sikker på at hun ikke ville valgt å gå fra meg for å beholde vennskapet til ham).

Problemet gjennom de senere årene har nettopp vært at hun har gitt klart uttrykk for at hun misliker at jeg er sammen med kvinnelige venner. Da ønsker ikke jeg å gjøre akkurat det samme som jeg har forsøkt å få henne til å slutte med.

Dog er jeg aldri alene med disse jentevennene. Vi er nesten alltid flere sammen (en vennegjeng), og er jeg alene med én av jentevennene mine, er det ikke hjemme hos dem på kveld- eller nattestid. Da møtes vi i offentligheten, og tar en lunsj eller liknende.

Lenke til kommentar

"Hun hadde på forhånd sagt at hun nok ville dra hjemmover rundt midnatt, så fra klokka 12 talte jeg minuttene – og det ble noen jævlige minutter. Etter et par timer orket jeg ikke mer, og sendte henne en sms hvor jeg bare spurte når han hadde tenkt seg hjem. Fikk da raskt svar om at det hadde blitt litt senere, men at hun nettopp skulle til å dra. Hun kom hjem"

Hmm. Hoppet hun rett i dusjen når hun kom hjem? Var hun nydusjet når hun kom hjem?

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Flere kaller det "stevnemøte", men er ikke det å dra det litt langt? Hvis vedkommende var en jente ville det jo ikke vært noe stevnemøte, bare en hyggelig vennekveld.

Hvordan er ett typsik stevnemøte i norge? Jo to av hvert kjønn hjemme alene med en film.. 

Jeg kjenner ingen jenter som gjør dette med "venner" . Gjerne i ett lag med en gjeng, men alene har jeg aldri opplevd tror jeg.

Lenke til kommentar

"Hun hadde på forhånd sagt at hun nok ville dra hjemmover rundt midnatt, så fra klokka 12 talte jeg minuttene – og det ble noen jævlige minutter. Etter et par timer orket jeg ikke mer, og sendte henne en sms hvor jeg bare spurte når han hadde tenkt seg hjem. Fikk da raskt svar om at det hadde blitt litt senere, men at hun nettopp skulle til å dra. Hun kom hjem"

Hmm. Hoppet hun rett i dusjen når hun kom hjem? Var hun nydusjet når hun kom hjem?

Dusjet ikke, og luktet heller ikke nydusjet. Da hadde jeg selvsagt reagert.

Lenke til kommentar

Det er stoooooor forskjell å spise middag og se på en film med en jente og en gutt. Hva hadde hun sagt hvis du gjorde det samme? Tror du vet svaret på dette TS. Mann deg opp litt og si rett ut hva du mener om dette til kona di!!

Lenke til kommentar

Men skriver du nå at du har gjort det samme? At DU har vært på besøk hos venninner og sett film, etc?

Han skrev det som var normalt, være i en gjeng osv. Når han var alene var dette til lunsj og slikt som også er normalt.

Herrejesus jeg er blind på begge øynene i dag! Jeg så det nå som du påpekte det.

Om alt som skrives er slike det faktisk er så er kona til ts på tur å være utro, i verste fall kan man anta at hun allerede HAR vært utro men dekker over det med å være på besøk og på den måten forsøke å glatte over det.

Det blir vanskelig å gjøre dette på diplomatisk vis. 

Hun må få et ultimatum, og ikke i favør av vennen hennes.

Lenke til kommentar

Men skriver du nå at du har gjort det samme? At DU har vært på besøk hos venninner og sett film, etc?

Han skrev det som var normalt, være i en gjeng osv. Når han var alene var dette til lunsj og slikt som også er normalt.

Herrejesus jeg er blind på begge øynene i dag! Jeg så det nå som du påpekte det.

Om alt som skrives er slike det faktisk er så er kona til ts på tur å være utro, i verste fall kan man anta at hun allerede HAR vært utro men dekker over det med å være på besøk og på den måten forsøke å glatte over det.

Det blir vanskelig å gjøre dette på diplomatisk vis. 

Hun må få et ultimatum, og ikke i favør av vennen hennes.

Men om hun skulle vært utro – eller har et ønske om å være det – ville det jo vært veldig dumt å være åpen om at hun skulle til ham. Jeg er nesten sikker på at hun ikke er eller har vært utro med ham, men det er den bittelille usikkerheten som tipper alt for meg.

Lenke til kommentar

her er det garantert noe muffens på gang. For det første, hvis hu nvet at dette er en stor kilde til problemer i ekteskapet, hvorfor gidder hun fortsette? for det andre, bilder og slikt som hun sender er bare for å blidgjøre deg, det beviser ingenting. Her prøver hun enten å gjøre deg sjalu med vilje, eller så er hun utro. Garantert en av delene. 

Hvorfor vil hun gjøre deg sjalu? ikke vet jeg.... tipper hun er utro. 

Anonymous poster hash: 35a77...270
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...