Gå til innhold

GTX 950 eller 960 4GB?


JohnnyRubber

Anbefalte innlegg

Så, jeg begynner å innse at mitt trofaste 9800GTX+ er blitt rimelig modent for utskifting.. heh

Det er vel unødvendig å si at jeg ikke legger noe spesiell vekt på grafikk og høye settings, og hadde det ikke vært for at 512MB VRAM er for lite i disse dager, så hadde det nok fått leve en stund til!

Har sett på 960 4GB en stund nå, men det ligger ikke helt i budsjettet mitt for å være ærlig. Derfor ble det mye mer aktuelt med oppgradering nå når 950 kom ut! Jeg er dog litt usikker fortsatt. Det frister veldig med 4GB VRAM i tilfelle det går like lang tid til neste oppgradering, og jeg hadde derfor satt pris på litt input her!

 

Tror du ett GTX 950 vil holde seg like godt og like lenge som mitt 9800GTX har gjort? Jeg spiller for det meste CSGO, med små innslag av Far Cry og andre moderne spill innimellom. Og som sagt: Grafikk spiller fuck all for min del. Så lenge jeg har rundt 30 frames er jeg fornøyd!

 

Ellers har jeg en i5-4670 og 8GB Vengeance, om det skulle ha noe å si!

 

Takker på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens variant av 9800 GTX (prismessig) fra Nvidia er GTX 970, og det er kort summert dobbelt så kraftig som GTX 950.

 

Jeg hadde ikke forventet at et GTX 950 ville holde følge med spill i over syv år slik ditt 9800 GTX har gjort, primært fordi GTX 950 ikke er spesielt mye kraftigere enn det du finner i en PS4. Til sammenligning var 9800 GTX mer enn dobbelt så raskt som skjermkortet i en PS3.

 

En annen ting å tenke på: ditt gamle 9800 GTX med 512MB VRAM har 70 GB/s minnebåndbredde, et GTX 960 4GB har 112 GB/s minnebåndbredde. Skal du ha 4GB VRAM bør du sikte på GTX 970 eller R9 380, da disse kortene har nok minnebåndbredde til at man kan forvente å nyttegjøre seg minnebåndbredden.

Lenke til kommentar

Tusen takk for godt svar! Dette var faktisk ting jeg ikke har tenkt på. Du mener altså at ett 960 4GB vil være litt bortkastet, i mangel på bedre ord?

Jeg kunne selvfølgelig strekt meg til ett 970, men jeg hadde som sagt ikke tenkt å legge så mye penger i PC nå. Det vil nok heller ikke gå 7 år frem til neste oppgradering, men iallefall 3 år kan jeg gjerne se for meg!

Lenke til kommentar

Som Noreng sier er det ingen vits i 4GB på et GTX960. Legg merke til i benchmarkene der at GTX960 faktisk ligger litt bak kort som GTX680, GTX770, AMDs Radeon HD7970 GHz og R9 280X. Alle disse kortene er gode bruktkjøp i dag da man ofte finner dem nede i en tusenlapp, eller de kan prutes ned til det. Å kjøpe brukt er ikke dumt om man bare skal ha noe midlertidig. AMDs R9 380 er ellers et godt alternativ til GTX960 ettersom det er litt raskere. Og siden det støtter FreeSync skjermer så kan man faktisk få en rimelig hakkefri, og tearingfri opplevelse med disse selv om fps'en dropper faretruende lavt. FreeSync skjermer er som regel en god del rimeligere enn G-Sync alternativene til Nvidia partnerene..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Tusen takk for godt svar! Dette var faktisk ting jeg ikke har tenkt på. Du mener altså at ett 960 4GB vil være litt bortkastet, i mangel på bedre ord?

Jeg kunne selvfølgelig strekt meg til ett 970, men jeg hadde som sagt ikke tenkt å legge så mye penger i PC nå. Det vil nok heller ikke gå 7 år frem til neste oppgradering, men iallefall 3 år kan jeg gjerne se for meg!

Et 960 4GB er totalt bortkastet med mindre du planlegger å kjøpe to stykker, og hvis det er planen bør man mye heller kjøpe et 970.

 

Hvor lenge du kan forvente å beholde kortet er vanskelig å si, jeg kjøpte et HD 7970 i begynnelsen av 2012 og det holdt frem til sommeren i år da jeg byttet til et Titan X (hadde kjøpt 980 ti om jeg ikke fikk god pris.) Til informasjon er et GTX 960 svakere enn et HD 7970, og jeg byttet primært fordi nyere spill som The Witcher 3 og Dragon Age Inquisition ikke klarte å kjøre med 60 fps og OK innstillinger lengre. HD 7970 var ved lanseringen januar 2012 i stand til å gruse 99% av alle spill ute på maksimale innstillinger i 1080p. Ingen av kortene du har sett på vil slite med CSGO, men det vil være betydelige forskjeller i spill som Far Cry 4, Fallout 4, The Witcher 3, Batman: Arkham Knight, og lignende nyere titler.

 

Hvis du skal ha kortet i minst tre år bør du vurdere et GTX 970 eller R9 390, fordi disse har vesentlig mer minnebåndbredde. I begynnelsen av 2016 vil det komme en helt ny serie med skjermkort som bruker minneteknologien HBM og 16nm produksjonsnode, dette vil tillate vesentlig høyere minnebåndbredde (tenk 2000 GB/s kontra dagens Titan X med 336 GB/s) og minst dobbelt så mange transistorer som den tre-fire år gamle 28nm-noden kortene bruker i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...