Merko Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Alltid like moro når Krikkert gruser folk med paragrafene sine Uansett, så ville jeg nok ha gjort som flere andre her påpeker. Påminn han med en hyggelig tone. Ordner seg nok. Er en del late folk så kan jo fort gå noen dager før de henter pakkene sine. 1 Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Karen svarte meg i dag tidlig at han skulle hente pakken i dag. Likevel ble den ikke henta, tror ikke han har planer om det heller. Svarte tilbake at jeg kommer til å ta saken til Forbrukerrådet om pakken ble returnet, kanskje en tom trussel, men likevel .. Takk for hjelpen, folkens. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Forbrukerrådet/Forbrukertvistutvalget behandler kun saker etter initiativ fra forbrukeren, dvs. kjøperen, jfr. forbrukertvistloven §§ 1 og 4. Selger må eventuelt ta saken inn for forliksrådet. Der ja. Forbrukertvistloven §§ 1 og 4 § 1. Saklig myndighetsområde. Markedsrådets utvalg for forbrukertvister (Forbrukertvistutvalget) skal, etter at tvisten etter begjæring av en forbruker er behandlet i Forbrukerrådet (jfr. §§ 4 til 6), behandle: a) tvister i forbrukerkjøp og om ytelser som selgeren eller andre har påtatt seg overfor en kjøper i tilknytning til kjøpet, b) tvister om håndverkertjenester som faller inn under reglene i lov 16. juni 1989 nr. 63, jf. dens § 1, c) tvister om avtaler som faller inn under lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven). Forbrukertvistutvalget bistår ikke med inndrivelse av krav motparten har erkjent. Med forbrukerkjøp menes kjøp av ting til forbruker. Med forbruker menes fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Loven gjelder ikke kjøp av fast eiendom eller avtaler om elektrisk energi som nevnt i forbrukerkjøpsloven § 61 a første ledd bokstav a til c. Tvisteloven § 1-3 får tilsvarende anvendelse. Forbrukertvistutvalget avgjør med endelig virkning om en sak hører under utvalgets myndighetsområde etter paragrafen her. § 4. Begjæring til Forbrukerrådet. Tvist i forbrukerkjøp og tvist om håndverkertjeneste som ønskes behandlet av Forbrukertvistutvalget etter reglene i loven her, må først bringes inn for Forbrukerrådet ved skriftlig begjæring av forbruker som er part i tvisten. Forbrukerrådet kan avvise saken dersom den ligger utenfor Forbrukertvistutvalgets myndighetsområde etter § 1. Avvisningen kan bringes inn for Forbrukertvistutvalget ved klage. Jeg kikket litt på notene på Rettsdata, og der sier Bergsåker (note 17): "Når det gjelder kjøp, hvor også tvister mellom privatpersoner kan være forbrukerkjøp (jf. § 1 tredje ledd og note 8 til denne foran), skal ifølge prp. s. 25 ikke bare kjøperen, men også selgeren, regnes som forbruker med klagerett i forhold til nærværende bestemmelse." (Og joda, det er det som står i Ot.prp.nr.55 [1976-1977], selv om det visst dengang het "Markedsrådets utvalg for forbrukertvister".) Dette passer også med lovens ordlyd. Tråden gjelder et "kjøp av ting til forbruker" og dermed et "forbrukerkjøp" etter forbrtvl. § 1(3). (Definisjonen på forbrukerkjøp er ikke den samme som i forbrukerkjøpsloven.) Dermed har vi en "tvist i forbrukerkjøp", jf. §§ 1 og 4. Så lenge TS er en "fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet" er han forbruker etter definisjonen i § 1(3), og han er utvilsomt "part i tvisten", jf § 4(1). Dermed kan TS bringe saken inn for Forbrukerrådet, jf. § 4(1). Vi tok altså feil - denne saken kan (antakelig) behandles av Forbrukerrådet/Fobrukertvistutvalget. 1 Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Litt usikker på om denne greia er verdt bryderiet, med mindre en har et særlig prinsipielt sinnelag. Det er sure greier, som jeg har opplevd selv mer enn en gang, men jeg ville tatt det som en påminnelse om alltid å kreve betaling av porto og oppkravsgebyr på forhånd før man sender noe som helst. Hvis kjøperen faktisk vil ha det som selges bør det ikke by på noen problemer og om den potensielle kjøperen vegrer seg så sier jo det sitt om den faktiske betalingsviljen/evnen. 1 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Du finner firma som fikser det Google it. Du får hva du har lagt ut de tar resten. Lenke til kommentar
kjensen Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Bør du ikke vente litt til fristen nærmer seg slutten i allefall? Er jo opp til karen når han vil hente pakken og begynner du å sende trusler så kan det jo være det går en faen i han og han tenker at denne pakken gidder jeg i allefall ikke å hente. Kanskje han mangler penger for alt du vet og tja ikke kan hente den ut før neste uke? Foglarna vet. 3 Lenke til kommentar
jahnkare Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Hvis jeg var mottaker, og selgeren maste annenhver dag om at jeg må hente pakken "...ellers!", så hadde jeg latt den ligge på postkontoret. Useriøs og aggressiv oppførsel. 3 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Hadde selgeren begynt aa mase paa meg om at jeg maatte hente pakken, og sendt "aggresiv" mail, hadde jeg ventet lengst mulig bare for aa vaere dust tilbake! 2 Lenke til kommentar
The Lamp Skrevet 22. september 2015 Forfatter Del Skrevet 22. september 2015 Jeg sendte han først mail etter at den hadde vært der i 1 uke, blir selvfølgelig småstressa. :-) Men får ta dette til lærdom. Dere trenger ikke å si meg hvordan dere hadde reagert, for som sagt hadde den allerede ligget der i 1 uke før jeg sendte mail. Så har langt ifra sendt han mail annenhver dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå