henricoboy Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 hei, jeg er en 15 år gammel gutt som nettopp har hatt komf. jeg planlegger å kjøpe moped men vet ikke veldig mye. jeg vil at den skal koste rundt 10-15 000. har hørt at Yamaha TZR50 er ganske bra, er den det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Tzr er ikke noe dårligere enn noe annet. Alle mopeder fra de store og kjente merkene bruker en av to motorer, enten AM6 eller Derbi Piaggio/Rabassa. Du kommer ikke til å merke noe forskjell i det hele tatt, så sant du ikke skal bruke mye penger på trim. Da kan am6 være veien å gå, da det er noen sylindere som ikke lages til derbimotorene. Men til vanlig bruk og vanlig trim, spiller det ingen rolle. Anbelfaler å kjøpe motard, da jeg selv synes det er mye morsomre sykler enn liggesykler, selv om liggesykler er veldig pene. Motarder kan du ta med opp i skogen og herje med. Ta en titt på Yamaha, Derbi, Aprilia, Gilera, Fantic, Motorhispania og Suzuki (RMX/SMX). Uansett hvilken du velger av merkene over, vil du nok bli fornøyd. Mye er likt, og forskjellene er stort sett kun personlige preferanser. Lenke til kommentar
henricoboy Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 tusen takk for svar, hjalp veldig Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Jeg personlig liker ikke mopeder som ligner på kjente R-sykler. Mangle sier jo TZR ligner på R6, har selv blitt lurt av TZR. Og for det andre er motard/enduro mopeder mye morsommere å kjøre enn wannabe R-sykkel mopeder. Som eselfjes sier at det primært to motorer du vil finne i moped. Den ene er AM6 minarelli og derbi/piaggio. Rabassa er den gamle derbi-motoren. Hvis du ikke skal trimme er nok moped med AM6 veien å gå. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Når du kjører en slik en: og blir forbikjørt av en slik en: Så både ser det teit ut og det føles teit. Jeg anbefaler også en off-road eller motard. Å se en R-sykkel som såvidt klarer å stabbe seg opp en bakke er bare tragisk. Kjøp et kjent og etablert merke. Ligg unna merker som TMS, Chingchang, CPI og andre kinamerker. Dårlig kvalitet og vanskelig å få deler til. Det finnes faktisk verksteder som nekter å ta de inn til reparasjon. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Helt enig... Har ikke tall for hvor mange ganger jeg har hilst på en moped av typen Yamaha TZR 50cc, før jeg forstår i siste liten at dette bare er en gressklipper. Hvis jeg MÅTTE kjøpe meg en moped i dag så hadde jeg kjøpt en gammel blodstrøken Yamaha DT50 eller noe i den duren. Evt. en Honda PX hvis det var automat jeg ville ha. Begge disse kjører dritten av en TZR 50cc. Men aller helst hadde jeg nok tatt lett mc lappen. Da får man også litt forståelse vedrørende ferdsel i trafikken samt en langt mer solid opplæring. Endret 22. september 2015 av Bjerknez Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 De gamle mopedene (Yamaha, Honda, Suzuki etc) er veldig bra. De er dog ofte alt for dyre og i dårlig stand. Mange skjulte feil selv om de ser strøkne ut. Jeg ser titt og ofte 20-30 år gamle mopeder til rundt 10.000,-. Har man peiling kan man prute de kraftig ned. Men selv om jeg er en av de gamle "DT-gutta" så synes jeg alikevel at de overhodet ikke kan konkurrere på utseendet i forhold til nye. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) At de gamle luftavkjølte mopedene og spesielt PXR kjører da ikke fra en TZR. Sett bort fra at de kanskje går noe bedre originalt, men hvem kjører vel original moped? Trimmulighetene på AM6, Derbi/Piaggio og Derbi/Rabassa er laangt større enn de gamle luftavkjølte. For det første er det få trimsylindere til de gamle luftavkjølte, og for det andre er utformingen på reeden bedre på de nye, og tilslutt setter luftavkjølte sylindere en stopper for effekten. Skjønner heller ikke hva man skal med trommelbremser, spinkel forstilling og små hjul, når man kan få skivebremser, mye bedre forstilling og ordentlige hjul på en nyere moped. Endret 22. september 2015 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 De som ikke vil risikere tusenvis av kroner i bøter og evt. hundretusener av kroner i regress kjører originalt. Men er bare en uke siden jeg så en fyr på moped som nesten bokstavlig talt bad om å få bot. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Faktumet er at det er få som kjører trimmet moped. Jeg sier ikke at det er lurt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå