Gå til innhold

Skifte beite...fra barnehagelærer til?

nyvei1987

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter tre år på høyskolen er jeg nå utdannet barnehagelærer. Jeg hadde ingen erfaring med barn før studiet, men det virket som en spennende utfordring. Har nå anskaffet meg en stilling som barnehagelærer (det vil si at jeg jobber under pedagogisk leder, men over assistentene). Jeg har nå møtt den brutale virkeligheten og er veldig usikker på valg av yrke. En ting er livet som student hvor du kun er ansvarlig for deg selv, men når du skal ut i den virkelig verden med et profesjonsstudiet i ryggsekken, så sitter jeg igjen med en vond følelse på at jeg har vagt feil. Dette er en veldig viktig jobb, men hjertet mitt er ikke der. Det jeg lurer på er om det finnes flere der ute som er usikre på samme yrkesvalg? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm.. det er ikke godt og si nei, det er vanskelig å vite hva man skal/vil drive med  :hmm: Jeg begynte selv på universitet i høst etter å ha jobbet som barne-og ungdomsarbeider de siste fem årene i skolen. Nå har jeg begynt på spesialpedagogikk og tenker å bli spesialpedagog eller som rådgiver i PPT.  Fra før har jeg et årsstudium i pedagogikk og spesialpedagogikk også. 

Endret av bhostby
Lenke til kommentar

Eit gamalt jungelord stadfestar at "those who can, do; Those who can't do, teach."

Kor mykje sannheit som ligg i dette kan nok diskuterast, men dersom du ikkje lenger vil praktisere utdanninga som du har tatt så er det mest nærliggande å vurdere andre arbeidsplassar der du fortsatt kan dra nytte av utdanninga. Undervisningsstillingar, barnehageleder, og liknande jobbar vil då være dei mest åpenbare alternativa.

Ikkje at det er noke umiddelbart galt med å berre vrake heile utdanninga for å starte med noke nytt heller. Men så lenge det kun er den praktiske jobben du ikkje lenger brenner for, så kan du nok fortsatt uttdøve yrket så lenge du finner ein anna vri på det.

Ellers så vil eg råde deg til å prøve å konkretisere kva det er du ikkje likar med jobben. Vil andre arbeidsoppgåver kunne endre oppfattninga som du no har?

Hadde det vært eit alternativ å jobbe meir eller mindre med f.eks. kun små/stor-barnsavdelinga? Kva med å jobbe meir mot barn med særskilte behov som f.eks. fysisk/psykisk-handicap, framadspråklige, eller liknande?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...