reef91 Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 (endret) Heisann! Jeg har nettop bygget meg en ny pc som jeg har satt sammen selv og har nyinnstallert Win 10 på. Maskinvaren er som følger: HyperX Predator DDR4 2800MHz 16GBCorsair H110i GT Hydro Series CPU KjølerGigabyte GeForce GTX 980Ti 6GB G1 GAMINGCorsair RM1000, 1000W PSUCooler Master IC Essential E1 KjølepastaNZXT H440 Midi Tower SortMSI Z170A GAMING M7, Socket-1151Microsoft Windows 10 Home 64-bit OEM Intel Core i7-6700K Skylake Prosessor, Socket-LGA1151, QuadCore, 4.0GHz, 8MB, 95W, 14nm, Boxed, No fan incl Samsung SSD 840 EVO 250GB BK OEM Basic KIT, 540/520MB/s read/write, Samsung MEX con Acer 27" LED Predator G-Sync XB270HU 2560x1440 IPS, 144hz, 4ms, 100m:1, DP Problemet mitt er at pc'en føles treg og jeg føler ikke at jeg får den ytelsen jeg burde i spill som BF4 (ca 45 FPS), Witcher 3 (ca 35FPS) og AC:Black Flag (ca 30FPS) etc. Har prøvd å installere en tidligere grafikkdriver som skulle være med stabil enn den nyeste uten hell. Har også flashet bios og installert alle de nyeste driverene til hovedkortet. Ligger ved en del info som jeg håper kan være til hjelp. FireStrike Benchmark Om du ser på denne benchmarken så er jo denne alt for lav i forhold til hva jeg burde hatt. Om det er noe mer dere trenger å vite så er det bare å si ifra Drivers List.htm DxDiag.txt Endret 20. september 2015 av reef91 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Hva slags klokkefrekvens kjører grafikkortet på mens du spiller? Har du innstillinger for strømforbruk som hindrer maks ytelse? Sjekk Windows-innstilling og innstilling for grafikkdriver. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Virker for meg du har et termisk problem eller noe annet som gjør at CPU throttler?! Du får ta ei runde i BIOS. Maximum Turbo Core Clock rapporteres jo til 800mhz i 3dMark. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 20. september 2015 Forfatter Del Skrevet 20. september 2015 Hva slags klokkefrekvens kjører grafikkortet på mens du spiller? Har du innstillinger for strømforbruk som hindrer maks ytelse? Sjekk Windows-innstilling og innstilling for grafikkdriver. Sakset fra FireStrike: Graphics Card NVIDIA GeForce GTX 980 Ti Vendor Giga-Byte Technology Co., Ltd. # of cards 1 SLI / CrossFire Off Memory 6 144 MB Core clock 1 152 MHz Memory bus clock 1 753 MHz Driver name NVIDIA GeForce GTX 980 Ti Driver version 10.18.13.5349 Driver status Not FM Approved Ellers så er strøminnstillingene satt til høy ytelse. Vet ikke om noen innstilling i driveren som skulle tilsi noen redusert ytelse. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 20. september 2015 Forfatter Del Skrevet 20. september 2015 (endret) Virker for meg du har et termisk problem eller noe annet som gjør at CPU throttler?! Du får ta ei runde i BIOS. Maximum Turbo Core Clock rapporteres jo til 800mhz i 3dMark. Tror ikke jeg har noe termisk problem så lenge jeg kan stole på temperaturene som blir rapportert fra Corsair link som ligger godt innenfor det jeg vil kalle normalt. Kan ta en runde i bios og se om jeg kan finne noe som gjør at CPU klokker seg ned. Endret 20. september 2015 av reef91 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Standardfrekvens er ikke så interessant. Sjekk faktisk klokkefrekvens under bruk med MSI Afterburner eller lignende. Ser det er mange som rapporterer lav Maximum Turbo Core Clock i 3DMark. Noen er pga. strømsparing ikke satt til høy ytelse, andre virker å være uten reell betydning hverken for scoren eller ytelse i praksis. Igjen, sjekk faktisk frekvens på både CPU og GPU og se om de ligger der de skal under load. Der ser du det direkte, fremfor å skulle tolke mer kryptiske referanser som den i Fire Strike, som kanskje eller kanskje ikke er av betydning. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 20. september 2015 Forfatter Del Skrevet 20. september 2015 Da har jeg vært i bios å sett litt, og tilsynelatende så blir multiplieren til CPU satt til 8 noe som gjør at klokkefrekvensen blir 800mHz. Om jeg setter multiplieren til 40 og tar av dynamisk multiplier så virker det som om disse innstillingene blir resatt hver gang jeg booter opp windows. Jeg bootet windows og åpnet cpu z og da stod det først 4GHz, men så endret denne kjapt tilbake til default settings etter noen sekunder, så det kan virke som om det kanskje er et program som overstyrer BIOS-innstillingene? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 (endret) CPU throttler stadig. Det er normalt. Det viktige er at den yter maksimalt når du faktisk spiller og trenger ytelsen. Hvis den ikke gjør det, så kan du begynne å se etter årsaker til feil throttling eller annet tullball. Endret 20. september 2015 av Imsvale Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Slå av cpu c States i bios og sett til max perfomance i power management. Logg cpu og Gpu usage vba Aida64 og kjør 3d mark på nytt Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 20. september 2015 Forfatter Del Skrevet 20. september 2015 Startet opp Witcher 3 og det virker ikke som om CPU throttler i det hele tatt under load. Multiplieren holder seg på 8 uansett hva jeg gjør. Skal prøve det du skrev Kyrre S. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 20. september 2015 Forfatter Del Skrevet 20. september 2015 Slå av cpu c States i bios og sett til max perfomance i power management. Logg cpu og Gpu usage vba Aida64 og kjør 3d mark på nytt Er det en GPGPU benchmark du er ute etter fra Aida64? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Kanskje det hjelper å intallere Intel Chipset Software Installation og Intel Management Engine Interface (MEI)? Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Er ikke hjemme fra jobb før sent i kveld, men skal ta å prøve forslaget ditt Nizzen. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Slå av cpu c States i bios og sett til max perfomance i power management. Logg cpu og Gpu usage vba Aida64 og kjør 3d mark på nytt Er det en GPGPU benchmark du er ute etter fra Aida64? Nei - var ute etter at du logger klokken til komponentene dine med AIDA. Kjør 3D Mark for å stresse systemet. Eller spill noe. Men hvis du ikke har installert drivere så start der heller Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Da har jeg installert de to driverene som Nizzen foreslo uten noen endring. Det merkelige er også at dersom jeg kjører en torture test i prime95 så blir ikke CPU belastet mer enn 20% uansett hva jeg gjør. CPU holder seg også på 8 multiplier og 0,8GHz. Det virker også som om alle innstillingene jeg gjør som har med CPU å gjøre blir resatt hele tiden. For eksempel om jeg slår av alt av speed step og setter en fast multiplier så forsvinner disse innstillingene når jeg restarter. Men XMP profilen til minnet for blir uendret. Noen som har noen flere tips til hva jeg kan feilsøke? Begynner å lure mer og mer på om HK kan være defekt på et vis, evt defekt CPU? Noen flere måter å teste dette på? Endret 21. september 2015 av reef91 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Forsøkt reset av bios? Forsøkt oppdatering av bios? Forsøkt det andre jeg skrev ? Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Har oppdatert til både den nyeste og den nest nyeste bios, samt resatt bios uten noen endring. Har også prøvd å disable c-states og det er satt til maks ytelse i strømalternativene. Klokkefrekvensen rikker seg ikke hverken under torture test gjennom prime95 eller 3d mark. Fant ikke ut hvordan jeg skulle logge bruk av cpu med aida64. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Vel - hvis du ser at den ikke endrer seg så trenger du ikke logge. Virker jo som du har noe veldig feil her da og lukter retur. Hvis du resetter BIOS, er sikker på at alt av drivere er installert og du fortsatt ligger på max 800mhz så er det bare å kontakte selger. Vil nesten anbefale du sender inn begge deler (cpu+hk) så de kan finne ut av hva som er galt. Bare avtal med dem. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Ja det er jo typisk at jeg da bestilte HK og CPU fra to forskjellige nettbutikker ettersom de ikke hadde 6700k inne hos komplett. Men får ta å snakke med dem og høre hva de foreslår. Ellers så er jeg fortsatt innenfor angrefristen da, slik at jeg sånn sett kunne kanskje levert inn igjen CPU'en som jeg bestilte hos nettonnet og bestille en ny fra komplett. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Har du sjekket socketen din for bøyde pinner? Og re-seated alt av komponentet og kabler osv? Og forsøkt med onboard graphics og minimalt med hardware tilkoblet? Skal jeg gjette hvilken komponent som evt det er feil med må det bli hovedkort. Endret 21. september 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå