Gå til innhold

Windows 10 - Siste utgave av Windows?

arne22

Anbefalte innlegg

I følge denne artikkelen hos DinSide så skal Windows 10 være siste utgave av Windows?
Kan dette være sant og hva ligger det eventuelt i dette?

Interessant utsagn som faktisk kan ha noe "stort" ved seg?!

http://www.dinside.no/934700/sliter-du-med-windows-10

Sitat:

<<Microsoft har uttalt at Windows 10 er den siste Windows-utgaven de gir ut, og at operativsystemet heretter vil fungere som en tjeneste. Hva som ligger i dette har vi ikke helt oversikten over ennå, men at alle deler av tjenesten blir gratis for all fremtid, er høyst usannsynlig.>>

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X er romertall for 10.

Mac OSX er på en måte OS 10, selv om de gir ut nye utgaver med navn etter katter og fjell.

Jeg påstår ikke at Windows blir på samme måte.

"Windows 10 Mountain Lion" og "Windows 10 Yosemite" er neppe Microsofts fremtidsplaner.

Men hvis det fremdeles heter Windows 10 om 20 år, er jeg nysgjerrig på hvordan dagens (2015) Windows 10-kompatible maskiner fungerer.

Kanskje dagens maskiner fortsatt kjører "Windows 10" i navnet, men uten mange oppdateringer som nyere maskiner får, der disse oppdateringene krever nyere maskinvare.

Dagens maskiner er så kraftige, at det ikke helt kan sammenliknes med å kjøre Windows Vista på en maskin som er beregnet på Windows 95.

Forhåpentligvis er det grenser for hvor mye bloatware de legger inn, så maskiner fra 2015 aldri trenger å bli for svake for nyeste utgave av Windows.

Systemkravene for Windows har stått stille lenge nå.

Tidligere utgaver av Windows krevde alltid mye kraftigere hardware enn forgjengeren.

Dette blir interessant. Jeg har testet Windows 10, og liker det så godt at jeg (foreløpig) kjører det på to laptoper. Hovedmaskinen er dog fremdeles en Mac.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å sammenligne med Mac os. Hvordan forholder det seg med oppdateringer der? Jeg forstår at det stadig kan lastes ned ny os versjon, men spørsmålet er, er det noen begrensninger på hvor gammel Mac en kan laste ned ny oppdatert versjon av os til? Eller kan man f.eks oppdatere til siste os x på en maskin som ble levert med os ett-eller-annet i f.eks 2004? Eller enda tidligere? Og dette koster ikke noe penger?

Sammenlignet med Windows så kom det eldste os som fortsatt støttes med oppdateringer, riktignok med kun sikkerhetsoppdateringer, like før jul i 2006. Så en 2004 maskin har altså ikke kunnet oppdateres til dagens standard os uten å kjøpe nytt. Vet ikke om det har vært mulig, hvis man var tidlig ute hele tiden, å oppgradere hele veien fra xp>Vista>W7>W8?

Nå er jo 2004 maskinvare ganske så utdatert, det vet jeg. Men det er prinsippet jeg tenker på her.

Lenke til kommentar

Apple sitt operativsystem heter OSX.

Tidligere pleidde de å telle oppover sånn:  OS7, OS8, OS9.

"X" i OSX er romertall for 10.

Nå heter det bare OSX, i stedet for å lage OS 11, OS 12, OS 13 osv.

De utvikler fremdeles nye versjoner.

Nye versjoner fikk navn etter katter, som Lion, Tiger, Mountain lion osv.

Nå har de gått over til fjell.

Det kostet tidligere litt penger å oppgradere til nyere versjon, men nå er det gratis.

Apple får likevel pengene sine, siden operativsystemet kun kan kjøres på deres egen maskinvare.

Det hender at eldre maskinvare ikke støttes av nye versjoner av OSX.

Disse mac´ene får da ikke flere oppgraderinger, og må da nøye seg med den nyeste tilgjengelige versjonen.

http://www.computerworld.com/article/2933315/apple-mac/90-of-macs-will-be-able-to-run-os-x-el-capitan-video.html

Det er surt for eiere av slik maskinvare. De må da enten kjøpe nyere maskin, fortsetteå bruke gammelt operativsystem, eller installere et annet operativsystem. Windows eller Linux kan selvsagt fint brukes på en Mac.

Linux kjører jo på alt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ok. Så da har i praksis Apple ganske god kontroll på hvor gammel maskinvare de vil at nytt os skal/ikke skal kunne installeres på. Akkurat der så er vel Windows mer tilgivende, etter min erfaring kan man installere nyere os versjoner på ganske utgammel hardware om man skulle ønske eller ha en grunn til det. Men man må da også betale full pris for ny lisens.

Lenke til kommentar

Jeg kan faktisk tenke meg en helt annen mulighet - At Windows 10 er det siste "komplette" operativsystem og at utviklingen videre framover vil være at sture deler av det som vi i dag kaller "operativsystem" vil være "apper" eller "skybaserte tjenester". Den funksjonaliteten som ligger i "framtidens operativsystem" vil bare være det som behøves for å komme ut på nett, for så å hente de tjenester og funksjoner som man behøver i form av internettbaserte tjenester. Google operativsystem er sannsynligvis en slags forsmak på den veien som kanskje en del aktører ønsker at utviklingen skal gå.

Nå er det jo ikke alltid slik at Microsoft har den store lykken med seg når de ønsker å styre brukernes ønsker og behov. Windows Vista og Windows 8 er kanskje et par eksempler på det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant ingen spesiell tråd for dette spørsmålet, men jeg prøver å finne ut hvor stor plass W10 tar. Min C-disk er dessverre så liten, har ellers god plass på PC'n. Det er lite plass ledig på C. Vil helst ikke kvitte meg med W7 har kjøpt Ultimate utgaven av den, og jeg fikk min gamle utgave av Photoshop til å fungere med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...