*F* Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Jeg skal sette opp dynamisk DNS, og har funnet ut at ruteren min (som ikke støtter noe utover dyndns) ikke er veldig kompatibel med andre firmware. Jeg tenker derfor jeg må kjøre en DDNS tjeneste på en virtuell server på min ESXi boks. Har allerede noen servere, bla ubuntu server, men føler det blir mest ryddig og ha en dedikert server til hver tjeneste. Likevel blir det veldig dumt å kjøre et svært os bare for DDNS, tenker kjøre "Duck DNS" http://www.duckdns.org/install.jsp Så noen forslag? hva med ttylinux? http://ttylinux.net/ Trenger ikke noe grafisk Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Alpine er liten og fin distro som passer "perfekt" til sånt. https://www.alpinelinux.org/ Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 (endret) Det betyr vel at du skal kjøre en DDNS klient prosess på din egen lille server. (Slik at du kan få oppdatert sin egen dynamiske eksterne IP på en ekstern dynamisk dns server.) Hvis så er tilfellet og dette er rett forstått, så er det vel ikke gitt at en hvilken som helst Linux distro kan kjøre en hvilken som helst ddns klient prosess. Altså: man må opplyse om hvilken ddns klient det dreier seg om. Har jeg missforstått? Edit: Ja det hadde jeg jo til dels, for jeg hadde ikke klikket på denne linken: http://www.duckdns.org/install.jsp Dette er vel selve den gratis ddns server som man kan koble på hos. Denne er hosted hos Amazoon og man må således ha en "lokal server for å kjøre klientprogrammet", mon ikke dette blir rett? Her ser det ut til å være ganske mange alternativer. Kopi fra oven: "ruteren min (som ikke støtter noe utover dyndns)" Men står det ikke at denne duckdns servicen faktisk støtter "dyndns-standard", altså at den er kompatibel med din router? Spørsmål: Er jeg på jordet og har jeg missforstått hva denne anden faktisk er? Svar: Nei, se her: http://www.duckdns.org/about.jsp Duck DNS is a free service which will point a DNS (sub domains of duckdns.org) to an IP of your choice Du kan ikke kjøre en DuckDNS server men du kan kjøre en DuckDNS klient, for eksempel den routeren som du allerede har. Edit 2: Jeg laget en prøveinstallasjon og det fungerte eksakt slik som forventet og forklart over i en litt surrete utgave. Takker for info om duckdns. Jeg kjente den ikke Endret 20. september 2015 av arne22 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Det jeg tenker på her, er ikke EsXi basert på en Linux distro i grunnmuren? Årsaken er at dersom kernelen ikke er for gammel, så kan du slippe unna å KVM'e hele sullamitten, også ruller du en "container" istedet (IKKE Docker container!) Dersom dette er mulig så får du mindre plassforbruk, mindre minneforbruk da de deler en god del med "grunn OSet" men holdes fortsatt separert fra systemet. Alternativt har du https://freedns.afraid.org/som jeg brukte i min Telenor tid med eget domene for å holde den oppdatert når IPen forandret seg. Disse trenger ikke noe mer avansert enn at du kan sette opp wget / curl til å hente ned en fil fra en unik URL, så oppdaterer de IPen på domenet etter nedlastingen. Og selve fila kan du kaste til helvete eller /dev/null på en Linux boks og sette denne jobben på Cron hver time for eksempel (Minimum TTL som anbefales for domener.) Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. september 2015 Forfatter Del Skrevet 20. september 2015 God kveld folkens. Jann - Ove:Den så fin ut, skal gi den en test arne22:Tja, tror du har skjønt poenget, kan ikke kjøre det på ruteren da den ikke har mulighet for det, se bilde: Poenget er at når min IP-adresse endres skal domenet lede til ny IP, enkelt og greit, det er vel det du skriver. Klienten jeg har på min server skal sende oppdatert IP info til ekstern server. 007CD:Jeg kunne kanskje kjørt dette direkte i ESXi grunnen, men litt av greia er at man kan ha hver tjeneste på hver server, fucker man opp noe kan man bare slettet det og hive inn image på nytt, eventuelt bare kopiere over en tidligere versjon av installasjonen man har tatt vare på. Og vil man ha en ny server kan man så og si bare copypaste maskinene over til den nye og kjøre dem som før. Jeg kunne om så bare installert det på ubuntuen min, men det blir også i mot konseptet Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 (endret) Ser at den spesifiserer dyndns.org og ikke bare protokoll. Da må du ha en eller annen klient kjørende som er kompatibel med duckdns eller en annen tilsvarende leverandør. Hvis du kjører med dynamisk IP så betyr vel det at du kun har en eksern ip? I så fall så holder det jo med en klient. (Flere eksternt tilgjengelige servere må da kjøre på hver sin port.) Det spørs også hvor ofte ekstern ip skifter og hvor oppdatert man må være. Hvis den skifter en gang i måneden og man tåler et par timer "avbrudd" så kan man også "oppdatere manuelt". (Forutsetter et hjemmenettverk som også har PC/Mac). Endret 20. september 2015 av arne22 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 007CD:Jeg kunne kanskje kjørt dette direkte i ESXi grunnen, men litt av greia er at man kan ha hver tjeneste på hver server, fucker man opp noe kan man bare slettet det og hive inn image på nytt, eventuelt bare kopiere over en tidligere versjon av installasjonen man har tatt vare på. Og vil man ha en ny server kan man så og si bare copypaste maskinene over til den nye og kjøre dem som før. Jeg kunne om så bare installert det på ubuntuen min, men det blir også i mot konseptet En LXC type container vil se ut som en virtuell maskin for det blotte øyet om du ser på den med ls for eksempel (Type en fil.) Eneste forskjellen er måten den opererer under drift, den slipper å dra igjennom KVM laget for virtualisering, dette funker når det kun er Linux involvert. Ett simpelt bilde Google gav meg: http://blogs.cisco.com/wp-content/uploads/Picture33-550x314.png Men som sagt dette avhenger av hvilken Kernel ESXI kjører, er det noe rundt 2.6 så sliter du veldig da en del features for dette mangler. Dette er også teknikken som velges når de skal kjøre databaser i VMer, grunnet at ytelsen blir mye høyere. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 007CD: Du kan bare glemme å kjøre LXC-containers på VMWare ESXi, da ESXi ikke bruker linux-kjernen, ihvertfall ikke i tradisjonell forstand. (De bruker deler for å kunne bruke noen moduler/drivere, mener jeg) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 007CD: Du kan bare glemme å kjøre LXC-containers på VMWare ESXi, da ESXi ikke bruker linux-kjernen, ihvertfall ikke i tradisjonell forstand. (De bruker deler for å kunne bruke noen moduler/drivere, mener jeg) Det var synd, det hadde i allefall vært en fordel om du skulle ha kjørt Linux gjester på ESXi i allefall. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. september 2015 Forfatter Del Skrevet 20. september 2015 Noen som kan si meg hvordan jeg legger inn crone på alpinelinux? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Noen som kan si meg hvordan jeg legger inn crone på alpinelinux? Crone? Eller mener du cron? Sistnevnte skal faktisk være standard på distroen så vidt jeg kan se med ett kjapt googlesøk. Mulig du ikke har en sentral Cron-fil å forholde deg til, men kun Crontabs? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Men hva skal så dette cron-tab-scriptet gjøre? Det hele dreier seg jo om å sette opp en klient til en ekstren ddns server som selvfølgelig kan kalles via en cron job. Men hva er det slags klient og hvilken jobb er det som skal utføres? Hvis man skal sette opp en dørklokke så behøves det jo både en trykknapp og en bjelle. (Cron jobben er den automatiserte trykknappen som kjører det hele i gang, men "noe" må kjøres i gang.) Endret 21. september 2015 av arne22 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Men hva skal så dette cron-tab-scriptet gjøre? Det hele dreier seg jo om å sette opp en klient til en ekstren ddns server som selvfølgelig kan kalles via en cron job. Men hva er det slags klient og hvilken jobb er det som skal utføres? Hvis man skal sette opp en dørklokke så behøves det jo både en trykknapp og en bjelle. (Cron jobben er den automatiserte trykknappen som kjører det hele i gang, men "noe" må kjøres i gang.) Jeg mistenker han har tittet på afraid sin freedns, disse gir som sagt en link til en dummy fil du laster ned med wget for å holde IPen oppdatert, og denne scheduler du med cron. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Nei, duckDNS linux cronif your linux install is running a crontab, then you can use a cron job to keep updatedwe can see this withps -ef | grep cr[o]nif this returns nothing - then go and read up how to install cron for your distribution of linux.also confirm that you have curl installed, test this by attempting to run curlcurlif this returns a command not found like error - then find out how to install curl for your distribution. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Om distroen din ikke har en pakkebehandler med cron, eller de er i slekt med Crux Linux... Da må du bite i det sure eplet og brette opp armene, for da må du mest sannsynlig kompilere Cron for installasjon. Riktignok finnes det flere Cron alternativer der ute du kan se på, igjen har Arch Wikien en pen artikkel på disse som er verdt å titte på, selv om du kjører en annen distro. https://wiki.archlinux.org/index.php/Cron Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Hvis distroen ikke har en crontab har den da en kompilator? Det er jo ellers linjen med den lange linken midt på siden som er selve "cronjobben". Men hva skal stå i domain og hva skal stå i tokenfeltet? (Aner ikke.., skulle likt å vite det.) https://www.duckdns.org/install.jsp Edit: Googlet litt og fant denne forklaringen som jeg tror skulle fungere: https://forums.freenas.org/index.php?threads/how-to-install-duckdns-org-a-how-to-guide.24170/ Ellers noe mer interessant hvis man ønsker å bruke sitt eget domene som "dynamisk adresse":https://saschpe.wordpress.com/2013/11/12/godaddy-dyndns-for-the-poor/ Endret 22. september 2015 av arne22 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Hvis distroen ikke har cron så ville jeg garantert gått for noe annet. Helt vanlig Debian 8 tar 15 min å installere og trenger ikke mer enn 1.5 GB disk og 500 MB RAM. Ferdig oppsatt med ssh, cron og en fornuftig pakkebehandler. Dønn stabilt og så godt som vedlikeholdsfritt. Velger du 32 bit trenger det enda mindre. 2 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) En basic Debian installasjon er et godt forslag, men størrelsen kan vel også krympes, for eksempel med 95% Astlinux er en spesiell linux distro for de spesielt interesserte, og størrelsen er mikroskopisk, selv om den kan en hel del. Har ikke brukt den på et par år nå, men hadde den kjørende som iptelefonserver på en ombygd HP tynnklient. Den kjørte feilfritt gjennom flere år. Negativt: Den er forholdsvis spesiell. Det som gjelder for andre Linux distroer det gjelder ofte ikke for Astlinux. Man kan diskutere med de som bruker Astlinux og ikke så veldig mange andre. Positivt: Meget liten og dønn stabil med Asterisk iptelefoniserver og OpenVPN gratis på kjøpet. Kan ikke si at jeg positivt husker at den har Cron daemon, men hadde den ikke hatt det, så ville jeg nok sannsynligvis ha husket det. Googlet litt. Jo den kjører cron jobs: http://www.fredshack.com/docs/astlinux.html Endret 22. september 2015 av arne22 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Hvis distroen ikke har cron så ville jeg garantert gått for noe annet. Helt vanlig Debian 8 tar 15 min å installere og trenger ikke mer enn 1.5 GB disk og 500 MB RAM. Ferdig oppsatt med ssh, cron og en fornuftig pakkebehandler. Dønn stabilt og så godt som vedlikeholdsfritt. Velger du 32 bit trenger det enda mindre. +1 "Set and forget" er fine greier. Debian (og ubuntu-server, forsåvidt - som trådstarter har erfaring med fra før) gjør dette meget enkelt, med forholdsvis lave krav til ressurser, og små vedlikeholdsbehov, og man behøver ikke lære mye nytt. Å kunne sette opp en vanlig debian-boks er noe som enhver linux-nerd med respekt for seg selv "må" kunne. Jeg anbefaler Alpine fordi den er mindre, hardened som default, med grsec og en minimal og sikker platform med busybox+musl i bunn. I motsetning til andre nevnte "mindre enn normalt"-distroer, så har den også en seriøs pakkebehandler og god dokumentasjon. Blandt annet nevnes det i FAQ-en at cron er installert og aktivt by default, og det er bare å slenge fornuftige script rett inn i /etc/periodic/ http://wiki.alpinelinux.org/wiki/Alpine_Linux:FAQ#My_cron_jobs_don.27t_run.3F Det nevnes også hvordan man installerer en pakke for dyndns-oppdateringer, og akkurat hva man skal putte i et script og kjøre med cron for å få det til å fungere: http://wiki.alpinelinux.org/wiki/Alpine_Linux:FAQ#How_do_I_schedule_a_regular_dynamic_DNS_update.3F Må man ha hjelp med "alt" - uten å være istand til å velge fornuftig distro for jobben basert på flere greie tips, og lese normal dokumentasjon til den distroen man bestemmer seg for - for å få gjort noe så helt dagligdags og enkelt som å oppdatere dyndns, så er det på tide å revurdere hvorvidt man egentlig bør ha en esxi-boks med fult av linuxinstancer. Kjør opp en vanlig ubuntu med gui, spør om hjelp, og få hjelp med alt - fra andre glade idioter med samme tilnærming til linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå