Gå til innhold

Remote kobbling til database

Anbefalte innlegg

Jeg vil bruke en pc(1) bare som serverdatabase, slik jeg har en mysql installert der og har data i. Nå vil jeg ha tilgang til det pc(1) fra en annen pc(2).

På pc(1) har jeg mysql database og på pc(2)har en applikasjon i c#(vs 2013). Som lokal host viker kobblig bra, men nå vil jeg bruke to forskjellige pc og komme inn via ip. Vet ikke hvordan to begynne, har dere noe tips? trenger jeg installere noe webserver tex apache?

Tusen takk for alle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har nødvendige dataprogrammer så kan du installere en database på serveren og klienter ute på PC'ene. Dersom ikke programmvaren er forberedt for slik server/client installasjon, så kan du alternativt åpne opp og dele ut tilgang til disken på serveren. Da jobber du mot samme fysiske disk hele tiden (uansett hvilken terminal du jobber fra).

Lenke til kommentar

Jeg vil bruke en pc(1) bare som serverdatabase, slik jeg har en mysql installert der og har data i. Nå vil jeg ha tilgang til det pc(1) fra en annen pc(2).

På pc(1) har jeg mysql database og på pc(2)har en applikasjon i c#(vs 2013). Som lokal host viker kobblig bra, men nå vil jeg bruke to forskjellige pc og komme inn via ip. Vet ikke hvordan to begynne, har dere noe tips? trenger jeg installere noe webserver tex apache?

Tusen takk for alle tips.

Nei, du trenger ikke noen webserver, hvis ikke du skal kjøre mysqlphpadmin eller lignende. Men det trenger du jo egentlig ikke siden du har tilgang til å logge inn på serveren.

Tilgang til databasen fra andre maskiner må gis i mysql, f.eks. slik

GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO 'root'@'%.example.com'

IDENTIFIED BY 'some_characters'

WITH GRANT OPTION;

FLUSH PRIVILEGES;

GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO 'root'@'192.168.1.%'

IDENTIFIED BY 'some_characters' 

WITH GRANT OPTION;

FLUSH PRIVILEGES;

Her er det *.* som betyr at det gis tilgang til alle tabeller i alle skjemaer i databasen, og % betyr tilsvarende hvilke maskiner i subnettet eller domenet som skal få tilgang. Det brukes altså to former for wildcards i samme kommando, som jo er litt typisk mysql. 'some_characters' er passordet som skal brukes av brukeren som får rettighetene. Dette står det masse om i bruksanvsiningen til mysql også. Mysql har mye god dokumentasjon.

Anbefaler at du oppretter egen databasebruker/egne databasebrukere i tillegg til root, og heller gir fjerntilgang til disse. De bør heller ikke få alle rettigheter til alt, f.eks. kan de få tilgang til bare å lese og skrive til tabeller, men ikke endre tabeller, opprette eller slette, og ikke i alle skjemaer, men bare utvalgte.

Istedenfor 'grant all privileges ... ' bruker du da 'GRANT SELECT,INSERT,UPDATE,DELETE ...' og f.eks. MYSCHEMA.* istf. *.*

Hvor mye du skal legge i å tighte inn på rettigheter avhenger av hvaslags nett maskinene står i, hvaslags data du lagrer og en masse annet. Er det på et lukket hjemmenettverk og du stoler på programvaren som skal bruke databasen kan du nok ta sjansen på å gi tilgang til root bare for å gjøre det enkelt.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...