AnonymDiskusjon Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Er ikke sikker på om denne tråden er plassert i riktig kategori, men håper og tror at noen her inne kan svare meg! Det har seg slik at jeg bor sammen med to venner i Bergen, der vi alle tre studerer på første året. Jeg er desverre ikke sikker på om jeg har valgt riktig utdanning, og vurderer å hoppe av etter eksamenene dette semesteret. Vi har felles leie, noe som betyr om jeg har forstått det riktig, at om en av oss flytter ut må vi: 1. Enten finne en ny leietaker, eller... 2. De to gjenværende betale høyere leie (min leie fordelt på de to, noe som er uaktuelt) Jeg har ikke lyst å lage noe styr for de to andre, men vet at jeg ikke kan "kaste bort" penger og lån på en utdanning jeg sannsynligvis ikke vil trives med. Noen som har vært i lignende situasjon, og som vil fortelle hvordan de gikk fram? Vil tro de jeg bor sammen med nå ikke vil bli spesielt glad for å få en "ukjent" inn i bofelleskapet. Noen som vet om det er lett å finne ny leietaker i desember eller rundt nyttår/jul? Et lite spørsmål til: Vurderer foreløpig et semester med språk i utlandet i vår (30 stp.), som er Lånekassen-godkjent. Vil jeg kunne få omgjort deler av dette høstsemesteret til stipend om jeg består eksamen, selv om det bare tilsvarer 30 stp.? Til sommeren vil jeg da i løpet av året ha 60 stp. selv om dette ikke er fra samme studium. Er egentlig i villrede når det gjelder dette med studielån osv. Har for øyeblikket maksimalt studielån og støtte til skolepenger, men får ikke støtte til skolepenger i vår om jeg bytter studiested. Anonymous poster hash: 4d72a...779 Anonymous poster hash: 4d72a...779 Lenke til kommentar
Svbe Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 HeisannJeg vil ikke tro det vil være så vanskelig for deg å ordne en ny leietaker selvom det nærmer seg juletider. Det er mange studenter som har fått reservert studieplass til neste år og som ønsker å etablere seg tidlig. I tillegg bor du i Bergen hvor yngre mennesker konstant er på utkikk etter et sted å bo, spesielt hvis hybelen/leiligheten du bor i ligger sentralt i Bergen. Anbefaler deg å nevne dette så tidlig som mulig til vennene dine, og jeg er helt sikker på at de vil forstå at du ønsker å begynne på et nytt studieløp. Bare vær aktiv både på finn.no og på facebook så vil du nok finne en ny leieboer meget raskt skal du se Bare inne på nettsiden Hybel.no ser jeg at det er 26 personer som er på utkikk etter et sted å bo i i Bergen. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Hvordan er husleiekontraktene skrivd? Har dere alle skrevet under på en kontrakt med total husleie, eller er det individuelle kontrakter med ferdig oppdelt husleie? Lenke til kommentar
Sasaam100 Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Vi skrev under på en felles kontrakt med total husleie, noe som gjør at jeg/vi sannsynligvis (om ikke utleier er grei og finner ny leietaker) må finne nye leietaker. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Gi i hvert fall beskjed snarest mulig!! Regner med dere har 3 måneders oppsigelse, slik at hvis kompisene dine har lyst å finne et annet sted for bare to stykker må levere oppsigelse innen 30.september hvis de skal kunne flytte ut til nyttår. Dialog er gull verdt i alle samboerskap Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Vi skrev under på en felles kontrakt med total husleie, noe som gjør at jeg/vi sannsynligvis (om ikke utleier er grei og finner ny leietaker) må finne nye leietaker. Kan være greit å nevne at utleigaren også har ei ulovfesta tapsbegrensningsplikt, så også utleigaren må gjere eit forsøk på å finne ein ny leigetakar sjølv om utleigaren uansett får betalt etter kontrakta. Men det er sjølvsagt ein stor fordel om dei to gjennbuande finner nokon sjølv som dei vil bu saman med. Ellers så støtter eg Zash sitt forslag med å snakke med dei to gjennværande innan utløpet av september, då får dei muligheita til å seie opp leigeavtalen og finne seg ein ny plass til 1 januar (forutsetter her 3 måneders oppsigelsestid). Vær også oppmerksom på at når du har inngått ein slik avtale saman med dei to andre så vil du ikkje nødvendigvis einsidig kunne seie opp avtalen, ein oppsigelse frå deg vil teknisk sett være ein oppsigelse av heile leigeavtalen. Det kan derfor være lurt å legge ein B plan om noke å gjere i Bergen også etter jul. Så dersom du av ein eller anna grunn ikkje klarer å komme deg ut av leigeavtalen før til våren så har du ein jobb eller eit anna studie i Bergen som du kan ta dersom du blir buande der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå