Gå til innhold

Tips til kjøp av skjerm

EMeeren

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe skjerm - dette er vel helt nytt territorie for meg, så litt hjelp kan være greit. Relevant informasjon:

- Skal ha dual-oppsett
- Ønsket bruk er stort sett gaming og film (må kunne takle raske bevegelser og være responsiv)
- Er litt småkresen på farger/kontrast osv. 
- Grafikkort er GTX 780 (SLI)
- God størrelse er vel i området 22-28 tommer per skjerm
- Villig til å betale rundt 2000,- til 3000,- per skjerm. Er fleksibel og kan gå over dette hvis jeg "må" for å få en god gaming-skjerm, men hvis jeg kan unngå det hadde det vært greit.

Hva er en god skjerm utifra dette? Og, viktigere, har noen en god guide på hva slags spesifikasjoner man bør være på jakt etter når man leter etter skjermer selv? Har null peiling hva som er viktigst å ta i betraktning, men liker gjerne å se meg lit rundt selv i tillegg til spesifikke forslag.

Endret av EMeeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.komplett.no/product/807104/datautstyr/skjermer/skjermer/benq-24-3d-led-xl2411z#

https://www.komplett.no/product/774683/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-24-led-vg248qe#

Begge to gode skjermer. Det man først og fremst vil se etter for en gaming-skjerm er responstid og oppdateringsfrekvens. Ville anbefalt 1-5ms respondstid og 120-144Hz. Man bør også se på hvilket panel som er brukt. For gaming er TN-paneler brukt ofte, de tilbyr nettopp god responstid og høy oppdateringsfrekvens, men prisen er som regel at fargene ikke er veldig god. IPS panel kommer som regel med 60Hz oppdateringsfrekvens og typisk 5ms responstid, men fargene er som regel en del bedre enn TN-panel. Det finnes også en del andre paneler, de kan du google selv. Skal nevnes at jeg har sett et og annet IPS-panel med 120Hz+ i det siste, men de koster som regel en del.

Responstid - Tiden det tar for at pixlene reagerer på beskjeder sendt fra skjermkortet. Jo lavere ms, jo mindre etterslep.

Oppdateringsfrekvens - Hvor mange ganger skjermen oppdaterer seg i sekundet. Jo høyere Hz, jo bedre flyter ting på bildet og man unngår etterslep bedre. 120Hz er å foretrekke for FPS-spill, men det er absolutt ikke ille med 60Hz dersom man ikke allerede er vant til 120Hz.

Vært OBS på at fargene på skjermene er som regel ikke optimalisert når de kommer fra fabrikken. Finnes flere gode guider for å fikse dette på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...