Gå til innhold

[Løst] Kikkert til elgjakta

Mephisto-

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser meg rudnt etter kikkert til elgjakta. Har noe billig skvip og kunne vært greit med noe litt mer OK. Ser i prisområdet opp til 2000,- Så det er ikke det beste av det beste.

Fant denne: http://www.naturogfritid.no/113426/Optikk/Kikkert/Nikon/Nikon_Prostaff/Nikon+Prostaff+5+8x42

Noen tips/Innspill? Er faktisk litt usikker på hva man egentlig går etter, tenker at 6 - 10x forstørrelse er greit nok. Sitter ikke bare på post og har behov for å se på avstand fra tid til annen. 

En siste sak, noen som har tips om billige avstandsmålere? Og hva med termisk, er jo juks men har noen testa det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den handkikkerten du linka til er mer enn god nok.
Har selv hatt en Nikon Sporte 8x42 i flere år og til dagsbruk er den perfekt. Om natta er den litt svak, men elgjakt foregår som regel på dagtid uansett.
Avstandsmåleren kan du bruke som kikkert, men den vil jo da i praksis være monokulær.

Avstandsmåler på elgjakta er dog unødvendig med mindre du jakter på hold over 200 meter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den handkikkerten du linka til er mer enn god nok.

Har selv hatt en Nikon Sporte 8x42 i flere år og til dagsbruk er den perfekt. Om natta er den litt svak, men elgjakt foregår som regel på dagtid uansett.

Avstandsmåleren kan du bruke som kikkert, men den vil jo da i praksis være monokulær.

Avstandsmåler på elgjakta er dog unødvendig med mindre du jakter på hold over 200 meter.

Takker for svaret. Som du sier, natterstid er man sjeldent på jakt, kun ettersøk. Hvor stor forskjell er det påen monokulær og vanlig kikkert?

Lenke til kommentar

En monokulær kikkert er en kikkert hvor man kun bruker det ene øyet. Det er bare et rør å se gjennom.

En binokulær kikkert har to rør som du kjenner fra det somvanligvis betegnes som en kikkert.

Jeg forstår den fysiske forskjellen, men hvorfor er binokulær bedre enn monokulær?

Lenke til kommentar

Fordi du får mye mer dybde i det du ser gjennom en ordinær kikkert. Samtidig er det enklere å holde en vanlig kikkert i ro. Og som regel er det bedre optikk siden disse er mer solgt.
Man kan jo forsåvidt si at det er en smakssak utifra hva man er vant til men de fleste vil nok foretrekke en vanlig kikkert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg fått kikkerten, må si jeg er veldig fornøyd så langt.

Jeg har jo strammet reima til å være "helt" oppunder halsen, er kanskje mer på brystet. Eneste jeg ser er at linsebeskyterne ikke er noe særlig mtp. Dette formålet, vil jo ha kikkert lett tilgjenglig under jakka. Så har prøvd meg med elektriker tape som funker relativt greit :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...