Gå til innhold

Katt i leilighet - slippe ut om dagen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lenge hatt lyst på å skaffe meg en katt, men problemet er at jeg bor i leilighet.

Ønsker ikke en såkalt innekatt, da jeg ikke synes noe om det (alle katter har behov for å være ute i det fri iblant). 

 

Så tenkte jeg - kan det kanskje være en mulighet å skaffe et GPS halsbånd til den, slippe den ut om morgenen, og inn igjen når jeg kommer hjem på ettermiddagen/kveld? 

 

Noen som har erfaring med en slik dyrehold løsning? Eller innspill på hvorvidt dette ikke vil fungere godt i praksis? Ville den lært seg å returnere rundt ettermiddag/kveld?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på hvordan og hvor du bor?

 

Første etasje og lett å komma inn/balkong eller andre måter katten kan søke ly og mat?

 

4 etasje, så ikke mulig å komme inn uten at jeg tar den med. Mat og drikke må den i såfall ha forsynt seg med når den er inne og jeg er hjemme... :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg anbefaler IKKE å ha utekatt under sånne forhold. Det er oppskriften på nabokrig. Katten vil ikke vente på deg for å komme inn, men prøve å komme inn uansett hvem som kommer. Plutselig smetter pus inn, tisser i gangen eller hyler og vil inn. 

 

Skaff deg heller to innekatter fra dyrebeskyttelsen, de vet hvilke som passer sammen og som kan være inne :) Ville ikke hatt en katthelt alene hvis du ikke er unormalt mye hjemme. Jeg har en innekatt og tre utekatter. Innepus kjeder seg fryktelig hvis jeg tar med meg hunden og de andre er ute. Synes synd på henne når jeg drar da. Det er tydelig når jeg kommer hjem at hun helst vil være sammen med de andre! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fint mulig, katten vil finne vegen heim etter ein luftetur, og dersom du er konsekvent på når du åpner døra så vil også katten lære seg når han/ho må være på plass for å bli sluppet inn om kvelden.

 

Vanskeligheitene her vil fyrst og fremst være at du bur i ei form for blokk. Då er det vanskelig å legge til rette for at katten kan kome heim sjølv. I andre bygg så løyser ein dette med å montere kattedør, enten i døra på bakkenivå (ofte bakdøra) alternativt at ein lager ei rampe der katten kan balansere seg oppover til verandaen og gå inn ei kattedør der.

Det er også fleire som monterer ei ringeklokke eller bjelle som katten lærer seg å bruke når han/ho vil inn.

 

Men når du bur i blokk så er det nok vanskelig å få tillatelse til å gjere slike ting på felleseigendommen. Du vil også få problemer med klager frå ein eller fleire av naboane. Om ikkje dei som bur i same huset som deg, så i alle fall frå naboane rundt om i gata som ikkje vil ha "villkatter" rundt husveggane.

 

Det er også ein fare for at katten blir påkjøyrd, så det må berre være innstilt på.

GPS trur eg ikkje eg ville stussa så mykje i, om katten stikker av så er det svært vanskelig å finne den sjølv om du prøver å spore opp katten. I tillegg kan GPSen bli såpass tung at katten hekter seg fast i den eller ikkje klarer å springe frå andre dyr som utgjer ein trussel.

 

Det er sjølvsagt ikkje umogleg å ha ein bakgårdskatt som trivest med å luske rundt på eigenhånd, men det er avhengig av kva naboane meiner om dette, og kor trafikkert og tettbygd det er rundt huset ditt.

For katten sin del så bør det være litt skog og kratt i nærheita slik at katten går dit i staden for å springe i dei trafikkerte gatene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...