Gå til innhold

Oppgradering av Stasjoner (i7 920)

Anbefalte innlegg

Har en stasjonær jeg kjøpte i slutten av 2009.

Jeg har tenkt å beholde

Antec 1200 kabinettet, selv om jeg syns det er et tungvindt kabinett...

Strømforsyning på 800 watt

HDD/SSD

Vannkjøler CPU

Etter a ha sondret litt pa nettet har jeg kommet frem til at dette ser ut som et fornuftig oppsett

cpu     i5-6600K
2590,-
hk    MSI Z170A Gaming M5
1867,-
ram    Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB CL16 (4x4GB)
1878,-
gpu    Sapphire Radeon R9 390 8GB
3519,-

Ser dette ut som et fornuftig oppsett eller er det noe jeg burde bytte ut?

Jeg har ikke noen spesielle budsjettkrav, men føler ikke for å bruke uvettugt mye på enkeltkomponenter for en bitteliten økning i kraft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine forslag:

Alternativ #1:

CPU: Core i5-6600K 2.590 kr

Hovedkort: Asus Z170-K 1.290 kr

RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB CL16 (2x8GB) 1.272 kr

GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II 3.590 kr

Totalt: 8.742 kr

Alternativ #2:

CPU: Core i7-5820K 3.899 kr

Hovedkort: Asus X99-A/USB 3.12.695 kr

RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 2400MHz (4x4GB) 1.260 kr

GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II 3.590 kr

+ en CPU-kjøler etter ønske, eller du kan kanskje bruke den du har?

Totalt: 11.444 kr

Alternativ 2 mot 1:

+ Bedre CPU-ytelse og en maskin som vil vare lenger før den trenger ny oppgradering. Spesielt relevant dersom du driver med bilderedigering, CAD, videoredigering eller lignende.

- Noe dyrere ved innkjøp

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg glemte å nevne at jeg bruker pc-en primært til å spille på.

Når det gjelder alternativ 1 ser jeg at hovedkortet du anbefalte ikke har M.2 grensesnitt som jeg tenkte var fornuftig hvis jeg skulle finne ut at jeg ville oppdatere til en raskere SSD løsning.

RAM; vil ikke hastigheten ha så mye å si her? 2666 kontra 3200? CL tiden er jo den samme så 3200 vil vel uansett være raskere?

Er 970 bedre eller er de ganske jevnstilt? De tekniske dataene ser jo bedre ut på 390. Er det noen spesiell grunn til at jeg burde velge nVidia og 970?

Alternativ 2, hvis jeg først skal gå for i7 er det ikke da like greit å gå for https://www.komplett.no/product/850037/datautstyr/prosessorer/intel-core-i7-6700k-skylake

som koster ca det samme har mer klokkehastighet og er på ny arkitektur?

Det som drar opp prisen er hovedkortet, men har det noen spesielle funksjoner som er verdt prisen?

Jeg tror jeg må kjøpe en adapter til vanskjøleren jeg har, husker ikke nøyaktig hvilken modell det var men er en 6 år gammel corsair. Kan hende det er likegreit å kjøpe en nyere modell. Tror ikke LGA 1366 kjølemontasje er lik som disse oppsettene bruker.
Lenke til kommentar

Når det gjelder alternativ 1 ser jeg at hovedkortet du anbefalte ikke har M.2 grensesnitt som jeg tenkte var fornuftig hvis jeg skulle finne ut at jeg ville oppdatere til en raskere SSD løsning.

Ja, du må gjerne velge et annet hovedkort etter ønske.

RAM; vil ikke hastigheten ha så mye å si her? 2666 kontra 3200? CL tiden er jo den samme så 3200 vil vel uansett være raskere?

Naturligvis vil raskere minne teoretisk sett være bedre, men i praksis er det svært liten forskjell for spilling. Gå for det som gir mest for pengene, men ikke betal for mye for høyere minnehastighet.

Er 970 bedre eller er de ganske jevnstilt? De tekniske dataene ser jo bedre ut på 390. Er det noen spesiell grunn til at jeg burde velge nVidia og 970?

Et referanseklokket GTX 970 matcher et R9 390, og vil være mye kjøligere. For prisen av kortet du nevnte får du et GTX 970 som er overklokket 11%, og er dermed en del raskere.

Eneste grunn til å velge R9 390 over GTX 970 er om du skal hovedsaklig spille spill som favoriserer AMD.

Alternativ 2, hvis jeg først skal gå for i7 er det ikke da like greit å gå for https://www.komplett.no/product/850037/datautstyr/prosessorer/intel-core-i7-6700k-skylake

som koster ca det samme har mer klokkehastighet og er på ny arkitektur?

i7-6700K har svært lite for seg, i likhet med sine forgjengere. Har du først bruk for HT så har du ennå mer bruk for to ekstra kjerner. i7-6700K koster så tett opptil i7-5820K at det blir sløseri å velge den. Du trenger å finne ut om du vil ha fire kjerner eller mer, og de gode alternativene er da i5-6600K og i7-5820K respektivt. Det er mange spill som kjører fint på fire kjerner hvis du ikke gjør for mye annet samtidig. Det koker ned til hvor lenge du ser for deg å beholde maskinen slik og hva du skal gjøre over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...