Gå til innhold

Inn i mappe som begynner med -- hvordan?

huf

Anbefalte innlegg

Jeg har en del mapper som jeg kalt for eks. --=Program=--, altså der mappenavnet begynner med --. Så når jeg skal inn i mappen, så skriver jeg cd -- og trykker tab så kommer hele filnavnet fram og jeg trykker på enter. Men det som er problemet da, er at kommandoen cd leser mappenavnet mitt som et argument fordi jeg har -- foran. Hvordan skal jeg komme meg inn i mappen da? Har prøvd det meste av navn og tab. man cd osv. En liten tanke som kom opp nå var jo at jeg kan skifte navn på hele mappen kanskje? Noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en del mapper som jeg kalt for eks. --=Program=--, altså der mappenavnet begynner med --. Så når jeg skal inn i mappen, så skriver jeg cd -- og trykker tab så kommer hele filnavnet fram og jeg trykker på enter. Men det som er problemet da, er at kommandoen cd leser mappenavnet mitt som et argument fordi jeg har -- foran. Hvordan skal jeg komme meg inn i mappen da? Har prøvd det meste av navn og tab. man cd osv. En liten tanke som kom opp nå var jo at jeg kan skifte navn på hele mappen kanskje? Noen som har noen gode tips?

Hva med aa escape streken? slik kanskje; cd \--=

Husker at Egil.B hadde slike mapper.. :) Tror egentlig ikke escape funka da men..

Lenke til kommentar

cd -- --=Programmer=--

det er måten å løse det på

cd (og alle andre programmer som følger posix standarden) tror at det re et argument når det begynner med - eller --, så derfor cd -- som opphever letingen etter argumenter

Eller mv -- --=Programmer=-- Programmer

Endret av xeon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...