Kazooo Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Hei, jeg sliter med å huske alle beskjeder som gis og det å holde system på mange forskjellige ting og prosjekt samtidig. Jeg jobber som lærer på vgs og underviser i film, foto og lyd på to ulike trinn. I tillegg driver vi med andre ting som ungdomsbedrift. Vi skal også samarbeide med andre lærere, følge opp hver enkelt elev og ha oversikt og delta på alle mulige slags arrangement og begivenheter som angår klassen jeg er kontaktlærer for. Jeg er en kreativ person som også blir lett stresset når det blir mye å holde styr på. Jeg har dårlig ordenssans og logiske ferdigheter. Slik sett burde jeg kanskje ikke være lærer, men jeg trives godt i klasserommet og det å gjennomføre opplegg med elevene. Jeg prøver å skrive ned de fleste beskjeder, men det er vanskelig å få med seg alt når man i tillegg skal ha orden på det faglige og pedagogiske fra dag til dag. Er det noen som har erfaringer her med ulike måter å huske på ting og ha oversikt? Finnes det noen bra apper? Er det best å skrive ned fysisk? Jeg er veldig åpen for forslag, men jeg stresser mye unødig for å huske alt og det regnes som negativt stress. Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Å stresse må du bare slutte med. Husker når jeg var elev selv på vgs, man så tydelig de som var laidback og de som stresset og virket usikker. Frem med brystkassen - ta ting som det kommer. Det beste du kan gjøre for å forbedre hukommelsen er rikelig med søvn. Jeg vet ikke om du har et dårlig eller et godt, men dette er alfa-omega for at du skal huske bedre. Hadde jeg vært lærer hadde jeg bedt elevene "huske for meg". Hvis de har noe de ønsker å si og du er opptatt ber du de skrive en lapp til deg. Mange lærere gjør dette! Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 19. september 2015 Forfatter Del Skrevet 19. september 2015 Å stresse må du bare slutte med. Husker når jeg var elev selv på vgs, man så tydelig de som var laidback og de som stresset og virket usikker. Frem med brystkassen - ta ting som det kommer. Det beste du kan gjøre for å forbedre hukommelsen er rikelig med søvn. Jeg vet ikke om du har et dårlig eller et godt, men dette er alfa-omega for at du skal huske bedre. Hadde jeg vært lærer hadde jeg bedt elevene "huske for meg". Hvis de har noe de ønsker å si og du er opptatt ber du de skrive en lapp til deg. Mange lærere gjør dette! Jeg sover ikke nok, men jeg prøver å få minst 6 timer hver natt. Alltid zombie-trøtt om morran. Jeg prøver å stresse ned, men jeg har kanskje et lite "flink pike" syndrom (selv om jeg er mann). Lettere sagt enn gjort synes jeg... Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Er det en mulighet å sove mer? Bruker du kalenderen på mobilen? 1 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Det du trenger er struktur. Jeg foretrekker å bruke mobilen til å skrive ned ting, men det kommer jo an på hvilken mobil du har. Bruker kalenderen aktivt og setter på reminder. Sjekker også kalenderen hver kveld for å se hva som skjer dagen etter. Om du vil gå for en fysisk bok eller å skrive ned beskjeder på mobilen er en smakssak. Det viktigste er at du er konsekvent og får inn en rutine på å gå over innholdet daglig. Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 19. september 2015 Forfatter Del Skrevet 19. september 2015 (endret) Er det en mulighet å sove mer? Bruker du kalenderen på mobilen? Bruker den innebygde kalenderen på iPhone 5s så mye som mulig, men noen ganger glipper det under stress... Problemet er å få lagt seg og sovne inn tidsnok. Endret 19. september 2015 av Kazooo Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 (endret) For å bli fri til noe må man først slippe noe man allerede bærer på. Ellers blir det vel den vanlige feilen at man presser seg å bli enda mer effektiv og "flink pike", som kan holde en stund før man bryter sammen. Ett annet ødeleggende moment er å gå rundt å tro at det virkelig er mulig å ta kontroll. Legg den tanken bort, og senk ambisjonene ned til noe mer håndterlig er mitt forslag. Jeg for min del bruker å passe på "yttegrensene", så stoler jeg på at de jeg leder spiller på lag. Noe de gjør, fordi de setter mer pris på ett ikke kontrollerende arbeidsmiljø enn å bli holdt i øra hele tiden Endret 19. september 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 19. september 2015 Forfatter Del Skrevet 19. september 2015 Friheten på arbeidsplassen er stor, så kollegaene kan jeg overhodet ikke klage på. De har like mye å holde styr på som meg. Jeg lar meg nok stresse lett, og særlig hvis andre kommer til meg og spør "Har du snakket med......?", "har du gjort.....?". Ofte er de minst like stressa og da kan jeg også bli oppjaget fordi jeg liker ikke å svikte andre. Jeg stresser vel egentlig mest for at de andre skal være fornøyd. Slik sett går det ut over kvaliteten i mitt eget arbeid, så jeg må kanskje lære meg å gi litt mer f... uten at jeg skal bli likegyldig selvfølgelig. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Du høres stresset ut og veldig inni din egen tenkeprosess eller tenkefengsel .. Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 19. september 2015 Forfatter Del Skrevet 19. september 2015 Du høres stresset ut og veldig inni din egen tenkeprosess eller tenkefengsel .. Det høres veldig riktig ut.... Hva gjør jeg med det? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Du høres stresset ut og veldig inni din egen tenkeprosess eller tenkefengsel .. Det høres veldig riktig ut.... Hva gjør jeg med det? Kan du gjøre ingen ting? Hvis du tenker at du må skape deg ett bedre du, kommer du ikke til å lykkes. Du må slippe tanken om "du", fordi "du" er problemet, og problem kan ikke skape noe annet enn ett annet slags problem, og da tretter du deg ut ved å gå i ring. I beste fall skaper du deg ett penere fengsel, men fengsler kan aldri bli annet enn det det er, fengsel .. Da er vi tilbake ved å gjøre ingenting, altså ikke bry deg om tanke/følelses-prosessen, men holde hele oppmerksomheten på akkurat den konkrete oppgaven du gjør. Hvis du trener på dette, vil du erfare at tanke-prosessen dør bort naturlig, og du får en tom bevissthet som du kan speile tanker og følelser i sin upersonlige prosess, og du erfarer at "du" er ikke dine tanker og følelser, men ett fritt og våkent vesen Det er så klart litt mer detaljer, men dette er i grove trekk det meste Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 19. september 2015 Forfatter Del Skrevet 19. september 2015 Du høres stresset ut og veldig inni din egen tenkeprosess eller tenkefengsel .. Det høres veldig riktig ut.... Hva gjør jeg med det? Kan du gjøre ingen ting? Hvis du tenker at du må skape deg ett bedre du, kommer du ikke til å lykkes. Du må slippe tanken om "du", fordi "du" er problemet, og problem kan ikke skape noe annet enn ett annet slags problem, og da tretter du deg ut ved å gå i ring. I beste fall skaper du deg ett penere fengsel, men fengsler kan aldri bli annet enn det det er, fengsel .. Da er vi tilbake ved å gjøre ingenting, altså ikke bry deg om tanke/følelses-prosessen, men holde hele oppmerksomheten på akkurat den konkrete oppgaven du gjør. Hvis du trener på dette, vil du erfare at tanke-prosessen dør bort naturlig, og du får en tom bevissthet som du kan speile tanker og følelser i sin upersonlige prosess, og du erfarer at "du" er ikke dine tanker og følelser, men ett fritt og våkent vesen Det er så klart litt mer detaljer, men dette er i grove trekk det meste Ja problemene oppstår når jeg konstant blir avbrutt i det jeg holder på med. Jeg kan bare konsentrere meg om en ting av gangen, men det kommer stadig folk og spør meg og ber meg om andre ting slik at fokuset mitt blir forstyrra. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Sånn er det Finnes ingen snarvei, man må være litt sta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå