Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaring med Lexus IS300 kontra Audi A5?

baBuShKa

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå en BMW 318i 2008 modell som jeg syns er helt kanon å kjøre. 

Men sånn som jeg er, så liker jeg å planlegge nye bilkjøp i god tid frem i tid.

Planen er å kjøpe meg en nyere bil på åren, da er forhåpentligvis prisene på 2013-2014 biler litt snillere.

Jeg har sett mye på Audi A5, ettersom jeg er helt forelsket i bagasjeluken på disse bilen, i tillegg ti lat bilen ser ganske flott ut. Jeg ser for meg bensin-utgave med ca 2-liter og automat.

En annen bil jeg har sett på, er Lexus IS300. Disse er jo hybridbiler og jeg skulle veldig gjerne gått for noe sånt, ettersom jeg kjører en del kortere strekninger til/fra jobb og det hadde vært litt gøy å være litt "miljøvenlig" samtidig som man har en fin bil.

Noen her som har prøvd en av dem eller begge, så setter jeg pris på litt info, fallgruver og lignende.

Er det en stor risiko å kjøpe seg en hybridbil mtp vedlikehold? Ser for meg at mye kan gå galt når man har både elektrisk og mekanisk del i en bil, kan vell fort bli dyrt?

Syns det er spennende at man kan få en sportslig hybrid uten at de koster skjorta og uten at det ser stygt ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du har vel to store plusser dersom du ser på Lexus:

1. Garanti på 5 år

2. Lexus har ikke feil. Tror de er ukjent med fenomenet.

Audi har 5 år garanti fra 01.01.2011. Prøv Lexus før du kjøper, personlig opplever jeg CVT som slitsomt, da motoren lett ruser opp i høyt turtall, selv ved liten belastning. Har ikke kjørt IS300 selv, men IS200 og RX450h, regner med det er omtrent samme opplevelsen.

Lenke til kommentar

IS300h har litt bedre motor- og girkassestyring enn tidligere Lexus-modeller, men det merkes fortsatt at det er trinnløs girkasse, ja. Personlig ville jeg nok likevel gått for Lexusen. Den syns jeg ser best ut, og har det mest spennende interiøret.

Ikke verdens beste bil på vinterføre, det skal sies. En A5, spesielt med quattro, vil være langt bedre på glatta.

Lenke til kommentar

Pass på bensin audi-er, problemer med motoren. Skal ha inn en Audi A5 2011 mod bensin, kjørt 112' km, 1.58l/1000 km motorolje forbruk. Løsning, nye ringer, stempler + råder. Raskt 80,000.- arbeid + deler. :( http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/audi-er-med-ekstraordinaert-oljeforbruk-flere-maa-repareres/a/23520348/

Tror de etter 2013 er bedre, men usikker hvor mye bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Normalt skal en bil ikke bruke olje, men det minker gjerne litt mellom skiftene. Selv gamlebilen vår, en Opel kjørt snart 300.000 km, bruker ikke olje av betydning, kanskje det minker 2-3 dl på 10.000 km. På en helt ny bil kan også oljeforbruket være høyt, før den er "innkjørt". Bilfabrikkene spesifiserer ofte et normalt (max) oljeforbruk som er veldig høyt, for å unngå reklamasjoner på enkelttilfeller. Har sett oppgitt både 1,0 l og 1,5 l pr 1.000 km. 

Lenke til kommentar

Tja, her på berget hadde jeg nok gått for en A5 Sportback (pga quattro, ny IS fås ikke med 4wd her i landet) da jeg syns de ser bedre ut enn coupen, samt det faktum at Lexus sitt motorvalg her i landet er ikke-eksisterende på IS.

Lykke til med ny bil når den tid kommer :)

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Det jeg elsker med A5 er den store bagasjeluken og mye bagasjeplass.

Men det er noe spesielt med Lexus som fenger min oppmerksomhet. Både mulighet til å kjøre på strøm, ettersom jeg kjører mye i byen, samtidig som de er grisetøff i utseende.

Kom hjem fra en ferie i Dubai idag, etter 12 dager der ute. Tatt mye taxi som kjører Lexus ES350. De er større da, men unektelig fine biler. Og som sagt er interiøret ganske heftig på dem.

Takk for tips, bare å fortsette diskusjonen videre. Det blir nok neppe ny bil med det første, men planen er hvertfall å bli kvitt BMW'en neste år, noe som er litt synd også ettersom den er svært god å kjøre.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...