skrujern123 Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Hei, jeg spiller en del arma3 og dayz, veldig prosessor-heavy spill, har akkurat kjøpt meg en i5-4690K, og opplevde stor oppgang i FPS, men har enda litt å gå på, så jeg vil prøve å overklokke, aldri gjort det før, grafikkkortet mitt er GTX970, og har 8gb ram (windows 7) kan jeg overklokke mye? hvordan gjør jeg det, har også hørt det går an å overklokke grafikkortet(?) noen tips hadde vært supert! Lenke til kommentar
€tt@n Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 (endret) Hei, Du burde nok se noen videoer på youtube osv om overklokking før du setter i gang. Det er nokså forskjellig å overklokke cpu v gpu. Jeg vil si at gpu er en del lettere, men du må jo også sitte å se på noen runs av firestrike, unigine etc. for å se at det ikke oppstår artifacts samt at tempen holder seg nede (-80C så er du helt trygg). Noen veldig kjekke programmer for overklokking som jeg selv bruker er: CPU: Cpu-z (viser volt, hastighet m.m.), Realtemp (viser temp på de forskjellige kjernene), Intel Burn Test (stress tester), Aida64 (stress tester), Cinebench (benchmark men fin stress test også). Tips: overklokk med manuelt volt til du finner sweet spot volt/klokk, deretter går du over til offset +/- slik at du treffer det du trenger av volt for den klokken. Da slipper cpu jobbe på høygir hele tiden selv om den idler. GPU: Gpu-z (viser volt, hastighet på kjerne/minne m.m.), Afterburner (bruker du til selve overklokkingen for å øke powerlimit og +MHz på kjerne/minne) samt endre hvordan viftene spinner i takt med temperaturen, Unigine valley (stress test/benchmark), Firestrike (stress test/benchmark). Cpu burde helt fint klare 4,4GHz - 4,5GHz. Volt varierer men tipper du vil måtte øke til ett sted mellom 1.25-1.325v. For GPU (i og med at det er Maxwell arkitektur) ikke rør volt. Kun øk powerlimit til maks og deretter øk kjerne med 25MHz økninger. Vil nok tippe at du vil få den lett opp på +1400MHz (på boost) uten særlige problemer, følg med i GPU-Z på sensorene der om hva maks boost faktisk er under load. Husk ikke overklokk både minne og kjerne samtidig. Finn først ut hva kjernen klarer, deretter gå løs på minnet. Good luck and have fun Endret 8. desember 2015 av matta1985 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå