Synchroz Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 (endret) Hei, Hadde bilen inn til EU-kontroll i går og fikk en del mangler. Det er en 2004, W211 det er snakk om som er gjennomgått servicer jevnlig og holdt i god stand generelt. Hatt den i 10 år, så har god kjennskap til hva som er gjort, ikke gjort osv. Uansett, nå fikk jeg feil på en del mistenkelige og uklare ting. Fikk blant annet at frontruten var i ikke-akseptabel stand pga. det var steinsprut på den. Ruten fikk service for omtrent 8 mnd siden, hvor de fjernet steinsprut og gjorde den klarere (gratis service på RIIS bilglass). Bremserør, venstre, kraftig korrodert. Hele røret ble byttet for to år siden i Tyskland. Er det virkelig sånn at hele røret blir kraftig korrodert i løpet av rundt 2 år? Hjullager (gadd ikke skrive hvilken), så måtte gå og prate med han som utførte det som å få vite at det var venstre bak. Det står at det er 'kraftig ulyd' som kommer, og det er absolutt ingen ulyd når man kjører. Den er veldig enkel å høre uansett, og begge hjullager bak ble byttet for også rundt 2 år siden. De skal vel ikke streike så fort? Man kan vel bruke instrumenter/mekaniske-verktøy for å teste hjullagrene, men han mente vel kraftig ulyd under kjøring? Og det er det så absolutt ikke. Vindusviskere, slitt. Disse ble byttet på Torshov i Drammen for rundt 5 mnd siden, og er ikke blitt brukt om vinteren engang. Parkbrems - Parkbrems ligger på. Her aner jeg ikke, for jeg har aldri merket noe som helst. Parklys - Feil farge på lys. Det er hvitt/xenon-farge på parklys. Har hatt den to ganger på EU før, uten at det har hatt noe å si pga. det. Man får feil på tåkelys ved endring fra halogen til xenon, ja, men aldri fått det på parklys. Stabilisator - Stab. foran, venstre. Dette stemmer i alle fall, da jeg var klar over det, men tenkte å vente siden den skulle på EU-kontroll uansett og hadde de funnet noen andre småting eller annet jeg ikke var klar over, kunne de ordnet det og på samme sted. Mekonomen-verksted. De var raske med å kunne tilby et tilbud på å ordne bilen, samt 2000,- egenandel på frontrute de kunne ordne i tillegg. Hadde vært fint med noen synspunkter e.l. på dette. Endret 19. september 2015 av Nicida Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Her tror jeg faktisk at jeg ville kontaktet Statens Vegvesen så de kan ta en egen kontroll av bilen. Dette litt for å kontrollere verkstedet du har brukt at gjør det på rette måten. 3 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Høres ut som noen som vil ha pengene dine. Jeg opplevde det samme på et merkeverksted. Da "kjølhalte" jeg verksmester så han var pionrød i ansiktet. Det var mekaniker/kundebehandler som hadde kommet fram til at det var så mye feil. Han hadde ikke ett argument mot det jeg sa. Alt var helt fint. Der gikk det mye i bremser og div oppheng, som de mente var farlig slitt. Ingen av delene var mer enn 5 måneder gammelt, alle deler kjøpt hos samme forhandler, noen av delene var til og med byttet av de, bare 1 mnd i forveien. Plutselig var det ingen feil på bilen gitt. Rart med det. Problemet ditt nå er at dette er registrert som feil, og du må få de godkjent. Det du kan gjøre, er å gå til et annet verksted, vis de mangellappen, forklar problemet, få de til å vurdere. Får du snakket med en oppegående verksmester vil denne ta en slik jobb, og gi deg en grei tilbakemelding, uten at det koster deg tusenlapper men heller bare noen hundrelapper. Hva du gjør videre avhenger av hvilke feil du sitter igjen med. Evt kan du etterpå ta den tilbake til første verksted, be om å få snakke med verksmester selv (IKKE kundebehandler), be om forklaring på sprikende resultater. Utifra det du skriver så virker det jo som at du steller bilen og har en viss oversikt, så ikke slå deg til ro med dette resultatet. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 (endret) Skal ikke si noe på feilene, men 2k er en ganske OK pris hvis du finner ut at du må utbedre disse feilene. Jeg har nettopp snakka med et verksted som er godkjent, de sa at i år så er det strenge krav til godkjenning. Det er mye lettere å få påpekt feil på ting som ble godkjent tidligere. Og de har også flere kontrollpunkter på listen nå, dermed koster det mer for en EU-kontroll fra nå av. Jeg tror dette er fordi regjeringen skal være med på å fase ut gamle utrygge/forurensede biler. Men som sagt, jeg kan ingenting om feilene dine - det skal jeg ikke si noe på: Er sikkert lurt å få dette sjekket et annet sted som nevnt av andre her Endret 19. september 2015 av baBuShKa 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Her tror jeg faktisk at jeg ville kontaktet Statens Vegvesen så de kan ta en egen kontroll av bilen. Dette litt for å kontrollere verkstedet du har brukt at gjør det på rette måten. Det er faktisk en god idé! SVV tar imot slike jobber, og de er flinke til det (etter min erfaring). Lenke til kommentar
Zash Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Skal ikke si noe på feilene, men 2k er en ganske OK pris hvis du finner ut at du må utbedre disse feilene. Jeg har nettopp snakka med et verksted som er godkjent, de sa at i år så er det strenge krav til godkjenning. Det er mye lettere å få påpekt feil på ting som ble godkjent tidligere. Og de har også flere kontrollpunkter på listen nå, dermed koster det mer for en EU-kontroll fra nå av. Mekonomen-verksted. De var raske med å kunne tilby et tilbud på å ordne bilen, samt 2000,- egenandel på frontrute de kunne ordne i tillegg. Hadde vært fint med noen synspunkter e.l. på dette. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Korrekt prosedyre her er å kontakte Statens Vegvesen og påklage kontrollen. De vil da se over bilen og komme med en uttalelse. Utfører dette verkstedet PKK feil og blir tatt på det gjentatte ganger vil det få konsekvenser.Når jeg utfører PKK og en kunde virker å trekke mine avgjørelser i tvil forklarer jeg alltid feilene forståelig, men opplyser også alltid om at de har full anledning til å dra over gata til Statens Vegvesen for kontroll av min bedømmelse. Noen få ganger har det også skjedd. Disse bilene har da blitt behandlet som stikkprøvekontroll. Bileier og den som har utført PKK får da tilbakemelding på kontrollen. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Kjør med bilen til Statens Vegvesen, og få de til å se på den som nevnt. Var med en kompis engang på statens vegvesen. fikk skrevet bort 8 av 10 feil. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Skal ikke si noe på feilene, men 2k er en ganske OK pris hvis du finner ut at du må utbedre disse feilene. Jeg har nettopp snakka med et verksted som er godkjent, de sa at i år så er det strenge krav til godkjenning. Det er mye lettere å få påpekt feil på ting som ble godkjent tidligere. Og de har også flere kontrollpunkter på listen nå, dermed koster det mer for en EU-kontroll fra nå av. Jeg tror dette er fordi regjeringen skal være med på å fase ut gamle utrygge/forurensede biler. Men som sagt, jeg kan ingenting om feilene dine - det skal jeg ikke si noe på: Er sikkert lurt å få dette sjekket et annet sted som nevnt av andre her Du har mye rett her, lista er veldig mye lenger enn før og mange vil slite med å få gamle og slitte biler gjennom kontrollen. Dette har nok ikke noe med regjeringen å gjøre egentlig, er et EU krav og så bidrar det jo til sikrere biler på veiene da. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Mekonomen-verksted. De var raske med å kunne tilby et tilbud på å ordne bilen, Jeg har hørt om flere som har påvist påfallende mange feil hos Mekonomen, og selvsagt ønsker de jobben med å fikse "feilene". Selv tar jeg EU-kontroll hos NAF. De har ingen økonomisk interesse av å påvise flere feil enn de som faktisk er der. NAF lager et skjema med beskrivelse av feilene man kan ta med til verksted for å få pristilbud på reparasjonene. NAF tar fra 765 kr for en kontroll hvis man er medlem, og 895 kr for ikke-medlemmer. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Jeg tar helt konsekvent EU-kontroll på merkeverksted. Da et merkeverksted som ikke rører mitt merke Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Hei igjen! Beklager sent svar og lite engasjement, har vært ganske så opptatt i det siste. Tusen takk for tips fra samtlige! Og innspill, ikke minst. Oppdatert rundt saken; Hadde bilen på et annet verksted og gjennomgikk feilene med eieren selv. Kom frem til at: Frontrute; Han mente frontruten ikke trengtes å byttes. Skal derfor til biltilsynet og høre med en sakskyndig derfra imorgen. Mest sannsynlig, vil jeg muligens slippe å bytte denne. Det er jo noe enhver til en viss grad burde vurdere løpende. Føler man at steinsprut er sjenerende, bør man ha innsikt selv til å reagere og bytte - både for din egen del og andres. Føler sakskyndig at den bør byttes, er det helt greit for min del. Ikke krise, men allikevel er den ganske fin og vanlige steinsprut får man uansett med tanke på mye salt, stein, grus osv. spesielt i vinter-mnd'ene. Bremserør; Langt ifra 'kraftig' korrodert. Her var det noe korrodert, og han sa det gikk an å pusse dette opp. Mest pga. det er en stund til neste EU, og da er det greit å rense det noe. Er jo knapt 2 år siden det ble byttet, så saltet tar skikkelig tak selv med beskyttelsesplate under. Så da slipper man å bytte bremserøret, men kun pusse litt. Hjullager; Han mente at venstre bak uansett måtte byttes innen ett års tid i alle fall, selv om hjullageret mer eller mindre var OK. Høyre var bra, og var ikke nødvendig å kanskje bytte slik han antydet. Så jeg kommer til å bytte hjullageret på venstre, siden det er like greit da jeg får tilbudspris på selve arbeidet og pakkepris. Men kraftig ulyd var det aldri antydning til. Verkstedeier tok en tur selv, og sa selv at det langt derifra var ulyd fra hjullager. Vindusviskere; Aner vel egentlig ikke hvorfor jeg fikk mangel på denne, men den er trossalt helt ny så å si, så kommer ikke til å koste på ny. Parkbrems; EU-kontroll-verkstedet mente at kanskje hele måtte byttes, men at de måtte inn og sjekke hva den eventuelle feilen var siden de ikke greide påpeke dette på EU. Verkstedeier i dag sa at vi kun trengte smøre litt. Kjent problem, og var enkel-fiks ved å smøre. Stabilisator; Denne var jeg jo som nevnt tidligere klar over selv, så dette blir fikset og var vel ikke noe han trengte å teste noe særlig. Han merket selv klonkelyder, så da er den som nevnt noe slakk og vil bli byttet. ERGO.. Konklusjonen blir vel at det er vel ikke direkte blitt prøvd på svindlerforsøk e.l., men heller at ovennevnte selskap har prøvd å gjøre mest mulig ut av ting og prøvd å eskalere og gjøre mer ut av antydning til feil enn hva faktum er. Ålreit og skjønner hvis det er kommet flere og strengere krav, men det er totalt unødvendig å prøve og få mest mulig ut av ting. Det er selvfølgelig veldig viktig med ordentlig EU-kontroll og strenge krav pga. allmennsikkerheten i forhold til sikkerhet på vei o.l., men det bør også være strenge krav til EU-kontrollvirksomhetene. Det er ikke noe særlig for privatpersoner å måtte bytte unødvendige deler bare for at de skal ha litt mer å gjøre. NATURLIGVIS skal man bytte f.eks bremserør når det ruster, men ærlig talt kan man ikke begynne å bytte bremserør hver 6 mnd pga. det smått enkelte steder begynner å bli misfarget og blir derfor ansett som rustet, eller verste fall påpekt som kraftig korrodert. Det er jo i veldig mange tilfeller nettopp blitt avdekket ekstremt mange mangler, som faktisk heller ikke har vært der. Blir alt for dumt at man både bruker tid, ekstra penger og energi på å få bekreftet noe man allerede er ganske klar over ikke kan være mulig at er - f.eks enkelte feil. Men flott med innspill, så takk for det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå